پارس ناز پورتال

نگاه مفصل به لپتاپ گیمینگ MSI GS73VR

نگاه مفصل به لپتاپ گیمینگ MSI GS73VR

نگاه مفصل به لپتاپ گیمینگ MSI GS73VR 

شرکت ام اس آی در زمینه تولید لپتاپ های گیمینگ همیشه حرف برای گفتن داشته است. با تولید جدید این شرکت آشنا خواهیم شد. قابلیتی کـه نوت بوک‌هـای گیمینگ را از دسکتاپ‌هـای مخصوص بازی متمایز می‌کند، تنها یک چیز است؛ قابلیت بازی حتی در سفر و جابه جایی.

 

غیر از این مورد، نوت بوک‌ها برتری خاصی نسبت بـه برادران بزرگشان ندارند. حتی در اکثر مواقع، با پرداخت مبلغی هم اندازه یک لپ‎تاپ گیمینگ، شما می‌توانید سیستمی بسیار قدرتمندتر اسمبل کنید تا در بازی‌ها و پردازش‌هـای سخت و سنگین همراهتان باشد. البته این نکته کم کم دارد بـه یک خاطره در گذشته‌ای نچندان دور تبدیل میشود.

 

با از راه رسیدن نسل انقلابی از کارت‌هـای گرافیک NVidia، یعنی نسل پاسکال، این واقعیت کـه همیشه با لپ‎تاپ‌هـای گیمنگ همراه بود، کـه لپ تاپ‌ها در هر حالتی کـه باشند حدودا 30 درصد از مدل‌هـای مشابه دسکتاپ ضعیف‌ترند، تقریبا بـه تاریخ پیوسته است.

 

لپ تاپی کـه در این مقاله بررسی میشود، از کارت گرافیک GTX 1060 قدرت گرفته و این لپ‎تاپ گیمینگ MSI GS73VR نام دارد. با پارس ناز برای بررسی این لپ‎تاپ گیمینگ، همراه باشید.

نگاه مفصل به لپتاپ گیمینگ MSI GS73VR

نسل پاسکال با معماری خاص و انقلابی خودش، گام مهمی در زمینه تکنولوژی قابل حمل هم برداشته و با توجه بـه گرمای کمی کـه نسبت بـه نسل‌هـای قدیمی‌تر ایجاد میکند و همچنین کوچک‌تر شدن ترانزیستورها و قطعات داخلی، عملا نیاز بـه یک کولر و خنک کننده قدرتمند را در لپ‎تاپ‌ها از بین برده،

 

و همین باعث شده کـه تمامی کارت‌هایی کـه تا بـه امروز از نسل پاسکال معرفی گشته‌اند، علاوه بر عملکرد عالی در دسکتاپ، همین عملکرد را بدون کم و کاست در لپ تاپ‌ها بـه نمایش بگذارند. البته از رویا بیرون بیاییم، مصرف این پردازنده‌ها در مدل‌ای قابل حمل کم‌تر است و تقریبا بـه همان نسبت،

 

سرعت کلاک کم‌تری هم ارائه می‌دهند. اما بنچمارک‌ها و تست‌هایی کـه روی دو نسخه موبایل «بـه معنای قابل حمل، در این مورد برای اسمارت فون بـه کار نمی‌رود» و معمولی این کارت‌ها تقریبا عملکرد مشابهی در مدل‌هـای میان رده نسبت بـه یکدیگر ارائه میدهند.

 

با این کـه کارت گرافیکی کـه لپ‎تاپ گیمینگ MSI GS73VR را قابل بازی میکند، GTX 1060، یکی از ضعیف‌ترین مدل‌هـای نسل پاسکال بـه شمار میرود، اما همین کارت گرافیک در مدل دسکتاپ خود و در بنچمارک‌ها بـه راحتی توانست کارت گرافیک GTX 970 «کـه یکی از قدرتمندترین GPU هـای نسل قبلی است» پشت سر بگذارد

 

و با GTX 980 رقابت کند. حال بیایید ببنیم آیا مدل قابل حمل این کارت گرافیک نسبت بـه مدل‌هـای دسکتاپ چگونه عمل می‌کند.

نگاه مفصل به لپتاپ گیمینگ MSI GS73VR

علاوه بر کارت گرافیک خوب، بقیه قطعاتی کـه در این لپ‎تاپ استفاده شده‌اند، فوق العاده‌اند! در این لپ تاپ شاهد 16 گیگابایت RAM و یک CPU قدرتمند i7 6700HQ هستیم. این لپ‎تاپ همچنین از فضای ذخیره سازی هایبرید یا ترکیبی بهره می‌برد و در آن از یک حافظه 256 گیگابایتی SSD و یک هارد 1 ترابایتی HDD استفاده شده است.

 

پورت‌هـای معمول مانند USB و پورت‌هـای تصویر هم در بدنه لپ‎تاپ بـه چشم می‌خورند. کیبیوردی کـه در این لپ‎تاپ قرار گرفته، نور پس زمینه قابل شخصی سازی با پشتیبانی کامل از طیف رنگ RGB «Red-Green-Blue» بـه همراه عملکردی عالی و کلیدهای ماکرو «با تشکر از همکاری SteelSeries» را ارائه میدهد.

 

تاچ پد اما، کمی ناامید کنده است اما نه آنقدر کـه بخواهیم آن را بد بدانیم؛ هرچند تاچ پد اهمیت بسیار کمی در یک لپ تاپ گیمینگ دارد، چون یک گیمر حرفه‌ای، همراه با لپ تاپش حتما یک موس گیمینگ هم خریداری میکند.این لپ‎تاپ یک نمایشگر 120 هرتزی با رزولوشن 1920 در 1080 از نوع IPS با خود دارد

 

کـه انتخاب خوبی بـه شمار میرود. هرچند نمایشگر این لپ‎تاپ بـه تکنولوژی G Sync مجهز نیست و هرچند کـه نرخ بروزرسانی بالای نمایشگر تا مقدار زیادی این ضعف را کم رنگ میکند، اما شاید بهتر بود از یک پنل 75 هرتزی با G Sync بـه جای پنل 120 هرتزی بدون این قابلیت، استفاده می‌کردند.

 

با اینحال، مسلما این نمایشگر از یک مدل استاندارد 60 هرتزی بسیار بهتر است؛ هرچند شک دارم کـه قیمت پنلی کـه پیشنهاد دادم از پنل مورد استفاده در لپ تاپ گران‌تر باشد. یک مدل دیگر از GS73VR وجود دارد کـه پنلی 60 هرتزی با رزولوشن 4K است. چیزی کـه در هیچکدام از این دو مدل پیدا نمی کنید، G Sync است!

نگاه مفصل به لپتاپ گیمینگ MSI GS73VR

بگذارید خلاصه بگویم؛ GTX 1060 نه تنها نسخه قابل حمل GTX 970M را شکست میدهد، بلکه از GTX 980M هم سریع‌تر عمل میکند.

 

در حالی کـه NVidia بـه طور کل تولید نسخه قابل حمل یا بـه اصطلاح سری M را برای کارت‌هـای گرافیک خود متوقف کرده است، باید بدانیم کـه سازندگان بـه شکلی جادویی بـه قدرتی در حد و اندازه GTX 1060 نرسیده‌اند. این کارت گرافیک تقریبا همان مقدار توانی را مصرف میکند کـه کارت گرافیک GTX 970M مصرف می‌کرد.

 

و کمی بالاتر از مدل GTX 960M. همچنین این اولین بار نیست کـه شرکت NVidia کارت گرافیکی با قدرت بالا و مناسب برای لپ‎تاپ‌ها تولید میکند؛ سال پیش آن‌ها GTX 980 را برای لپ‎تاپ‌ها منتشر کردند کـه کاملا از تراشه GM104 استفاده میکرد و پرفورمنسی مشابه با مدل دسکتاپ خود داشت.

 

و اما خبر خوب! بگذارید خلاصه بگویم؛ GTX 1060 نه تنها نسخه قابل حمل GTX 970M را شکست میدهد، بلکه از GTX 980M هم سریع‌تر عمل میکند. این در حالیست کـه چیزی حدد بیست وات از این کارت کم‌تر مصرف برق دارد. اینجاست کـه ما دو روی معماری 16nm پاسکال را می‌بینیم: پرفورمنس بهتر در یک دست و مصرف برق کم‌تر در طرف دیگر.

 

جدای از چیپ گرافیکی جدید، طراحی لپ‎تاپ گیمینگ MSI GS73VR بسیار مشابه مدل سال قبل یعنی GS72 Stealth Pro می‌باشد. یک لپ تاپ باریک با صقحه نمایشی بزرگ با قالبی آلومینیومی کـه متاسفانه اثر انگشت را جذب میکند. نام این مدل هم قابل بحث است.

 

پسوند VR «مخفف Virtual reality یا واثعیت مجازی» را MSI بـه تمام لپ‎تاپ‌هایش کـه GPU هـای نسل پاسکال را استفاده می کنند، و همه ی ي آن‌ها کاملا برای تجربه واقعیت مجازی آماده هستند، داده است. با این کـه من هنوز بازی یا برنامه واقعیت مجازی فوق‌العاده‌ای ندیده‌ام، اما در هر حال این قابلیتی هست کـه در درون این لپ‎تاپ وجود دارد.

 

باتری 3 سلولی شاید کمی کوچک بـه نظر برسد، اما وزن و اندازه لپ‎تاپ ار پایین می‌آورد. زمانی باتری‌هـای سه و چهار سلولی، وضعیت ناامید کننده‌ای داشتند؛ اما در لپ‎تاپ گیمینگ MSi GS73VR قضیه فرق می‌کند و ما با یک باتری 65 وات ساعتی در این نوت بوک طرف هستیم.

 

بـه علاوه وقتی شما در حال بازی نیستید، تکنولوژی NVidia Optimus و مصرف گرافیک را بیش‌تر کاهش میدهد. با تمام این‌ها، من کمی کم‌تر از 3.5 ساعت ویدیو فول اچ دی با این لپ‎تاپ اجرا کردم، کـه در واقع حدودا 1 ساعت از مدل Asus G752Vt در تستی مشابه، بهتر عمل کرد.

 

تست پرفورمنس و کارایی

در بحث کارایی، ابعاد بالاتری از فقط یک لپ تاپ باید بررسی شوند. کارت گرافیک هنوز هم در صدر لیست مهم ترین قطعات یک لپ‎تاپ گیمینگ قرار دارد، اما CPU و حافظه هم فاکتورهای مهمی هستند کـه باید بررسی شوند. پردازنده مورد استفاده در لپ‎تاپ گیمینگ MSI GS73VR، همانطور کـه گفته شد i7 6700HQ میباشد

 

کـه واقعا CPU خوبی است. حداقل برای یک لپ‎تاپ، این پردازنده بـه خوبی کارش را انجام میدهد؛ اما آیا در مقابل مدل‌هـای دسکتاپ هم حرفی برای گفتن دارد؟ با انجام تستی مشابه برای لپ‎تاپ و دسکتاپ، بـه نتیجه جالبی رسیدیم:

نگاه مفصل به لپتاپ گیمینگ MSI GS73VR

سرعت کلاک پردازنده ما، کمی پایین‌تر از یک i7 6700K دسکتاپ است؛ در واقع با در نظر گرفتن حجم کاری پردازنده، این CPU خروجی معادل 700 مگاهرتز تا 1400 مگاهرتز ارائه می‌دهد. نتیجه این کـه قدرت و پرفورمنس کمی از i5 6600K کم‌تر است.

 

برای تست گرافیک، من مدل قابل حمل GTX 1060 را با مدل‌هـای دسکتاپ مقایسه کردم. همچنین نسخه قابل حمل GTX 970M را هم در تست قرار دادم؛ دلیل اینکار علاوه بر مقایسه این بود کـه این کارت، تنها GPU قابل حملی است کـه بـه صورت کامل در گیمینگ 1080p از آن بنچمارک گرفته‌ام.

نگاه مفصل به لپتاپ گیمینگ MSI GS73VR

کارایی خوب است و نتیجه نسبتا نزدیکی با مدل 6 گیگابایتی GTX 1060 دسکتاپ را ارائه می‌‍دهد کـه می‌تواند بـه خاطر سرعت کم‌تر CPU می‌باشد «بـه طور خلاصه، اگر سرعت CPU پایین‌تر از مقدار موردنیاز کارت گرافیک باشد، موجب می‌شود کـه پردازنده گرافیکی نتواند بـه خوبی از تمام توانایی خودش استفاده کند

 

و اصطلاحا گلوگاه «Bottleneck» بوجود می‌آید. این نکته برای همه ی ي قطعات کامپیوتری صادق است و معیار فقط قدرت CPU بـه شمار نمی‌آید. مثلا اگر مادربرد نتواند حجم اطلاعات را بـه خاطر قدرت بالای دیگر قطعات، بـه خوبی انتقال دهد، بازهم گلوگاه ایجاد میشود». البته TDP فاکتور بزرگ‌تری بـه شمار می‌رود

 

«طراحی توان حرارتی یا Thermal Design Power بـه توان مصرفی متعادل یک قطعه سخت افزاری، مثلا کارت گرافیک، میگویند کـه با این مصرف توان مشخص، گرما مدیریت شده و دمای قطعه از حدی بالاتر نمیرود. برای لپ‎تاپ‌ها بـه دلیل داشتن فضای کوچک و بسته و همچنین فن‌هایی با قدرت کم‌تر، TDP پایین‌تر می‌باشد». مدل دسکتاپ GTX 1060 یک قطعه با مصرف 120 وات میباشد.

 

شرکت NVidia، TDP مدل لپ تاپ‌ها را برای این کارت گرافیک بـه طور رسمی معین نکرده است؛ بنابراین سازندگان لپ تاپ، اختیار بیش‌تری در تنظیم قدرت هدف داشته‌اند. اما بر اساس تستی کـه انجام دادم، نسخه نوت بوک GTX 1060 حداکثر 80 وات مصرف می‌کند «تقریبا معادل TDP کارت گرافیک GTX 970M». 10 درصد پایین آمدن کارایی در مقابل 30 درصد مصرف برق کم‌تر، داد و ستد خوبی است.

نگاه مفصل به لپتاپ گیمینگ MSI GS73VR

در مقابل دیگر لپ‎تاپ‌هـای گیمینگ، GTX 1060 بیش از پیش خودنمایی میکند. با این کـه نمی تواند کاملا GTX 980 را مغلوب کند، اما در هر حال نتیجه‌ای نزدیک را ارئه میدهد و نکته جالب‌تر این کـه این کارت گرافیک GTX 970M را فرسنگ‌ها پشت سر گذاشته است و با 50 درصد عملکرد بهتر از این کارت، نشان میدهد

 

کـه می تواند بیست درصد از GTX 980M هم سریع‌ـر باشد. هرچند هنوز برای اجرای بازی‌هـای سنگین در رزولوشن 1080p و تنظیمات Ultra با توقع داشتن 60 فریم بر ثانیه، مناسب نیست؛ اما اگر تنظیمات گرافیکی را پایین‌تر بیاوریم، نتیجه چه خواهد شد؟

نگاه مفصل به لپتاپ گیمینگ MSI GS73VR

در واقع، تمام بازی‌هایی کـه در این آزمایش روی تنظیمات Medium تست شدند، بالای 60 فریم بر ثانیه فریم ریت داشتند. در حالی کـه فریم ریت بالای 120FPS «Frame Per Second» تنها در 5 بازی از 16 بازی تست شده بدست آمد. تفاوت این دو چارت فقط در بالا یا پایین آوردن تنظیمات گرافیکی بود؛ بنابراین شما می‌توانید

 

با دستکاری چند مورد از تنظیمات گرافیکی و شخصی سازی آن‌ها، فریم ریت را بـه میزان دلخواهتان تنظیم کنید. در کل، هم GTX 1060 و هم لپ تاپ گیمینگ MSI GS73VR، نمایش عالی‌ای را ترتیب دادند و هرکس میخواهد یک نوت بوک گیمینگ خوب بخرد، از نظر من باید بـه لپ‎تاپ گیمینگ MSI GS73VR توجهی ویژه نشان دهد.

 

حالا می‌رسیم بـه واقعیتی تلخ و ناراحت کننده! از نظر قیمت بـه این لپ‎تاپ نگاه می‌کنیم. خب این نوت بوک قیمتی حدودا معادل 1800 دلار دارد «تقریبا معادل 6 میلیون و سیصد هزار تومان برحسب دلار 3500 تومانی» کـه برای یک نوت بوک گیمینگ با این قدرت قیمت بدی نیست؛ اما بیایید آن را با یک سیستم دسکتاپ مشابه مقایسه کنیم.

 

اگر فقط قطعات را در این مورد حساب کنیم، ما با بودجه‌ای حدودا 860 دلاری «تقریبا 3 میلیون تومان» میتوانید این سیستم را تهیه کنید. اما خب لپ‎تاپ فقط قطعه نیست و قطعات جانبی مثل کیبورد و موس و ویندوز و …  را در بر می گیرد. اگر کیبورد و موس و Windows 10 Home اورجینال را هم حساب کنید

 

«البته در ایران فکر نکنم کسی ویندوز اورجینال برای سیستمش تهیه کند، ولی بـه هر حال»، قیمت بـه حدودا 1300 دلار «حدودا 4 میلیون و 550 هزار تومان برحسب دلار 3500 تومانی»، و تازه در این بحث مانیتور هم حساب نکردیم. من نتوانستم یک مانیتور IPS فول اچ دی با نرخ بروزرسانی 120 هرتز پیدا کنم،

 

اما مانیتور Asus 24 inch 144Hz TN بـه نظر نزدیک‌ترین نتیجه بـه خواسته ما است. اگر این مانیتور را هم بـه فاکتور قیمت خرید قطعاتمان اضافه کنیم، سیستمی مشابه لپ‎تاپ گیمینگ MSI GS73VR برایتان حدودا 1550 دلار «حدودا 5 میلیون و 425 تومان بر حسب دلار 3500 تومانی» تمام میشود. در واقع با پرداخت 320 دلار کم‌تر، شما قابلیت جا بـه جایی و پویایی را بیخیال میشوید.

 

این نکته را هم در نظر داشته باشید کـه یک سیستم دسکتاپ قابلیت شخصی سازی و آپگرید بیش‌تری نسبت بـه یک نوت بوک دارد.از دید کسی کـه یک سیستم کامل را می‌خرد، خرید این لپ‎تاپ حدودا 20 درصد پول بیش‌تر در ازای قابلیت جا بـه جایی و 10 درصد افت کارایی است. اگر این خوب نیست، بگذارید یادآوری کنم

 

کـه سال گذشته یک نوت بوک با GPU 980M، حدودا 15 درصد کندتر از یک سیستم با GTX 970 دسکتاپ عمل میکرد و 40 درصد قیمت بیش‌تری داشت.خب البته از دید منطقی‌تری هم میتوان بـه مسئله قیمت گذاری نگاه کرد. مثلا مسلما شما هر موقع سیستم جدیدی می خرید نیاز بـه خرید یک مانیتور جدید یا کیبورد و موس جدید ندارید،

 

اما اگر طرفدار گیمینگ قابل حمل هستید، کمی پرفورمنس پایین‌تر و قیمت بالاتر بـه لطف قدرت و معماری عالی نسل دهم کارت‌هـای گرافیک NVidia در مدل‌هـای قابل حمل، بـه نظر معامله بدی نیست.

نگاه مفصل به لپتاپ گیمینگ MSI GS73VR

 بـه گزارش پارس ناز اگر شما یک سیستم خوب می‌خواهید کـه بتواند بازی‌هایتان را اجرا کند و همچنین میخواهید در یک روز پر از کلاس‌ها و رفت و آمد همراهتان باشد، لپ‎تاپ گیمینگ MSI GS73VR بیش‌تر از آن چیزی کـه فکر می‌کردم خوب ظاهر شده است. عمر باتری خوبی دارد اما بـه نظر من اگر نتوانید گاه و بیگاه بـه برق دصلش کنید،

 

در طول روز دچار مشکل خواهید شد. بنابراین برای حمل این لپ تاپ باید شارژر را هم همراه خودتان داشته باشید. با اینحال، اگر صفحه بزرگ‌تری برای بازی یا شبکه کردن سریع برای بازی با دوستانتان، تماشای فیلم یا … نیاز دارید، این لپ‎تاپ همان چیزی است کـه میخواهید.

 

شاید بهترین قسمت راجع بـه لپ‎تاپ گیمینگ MSI GS73VR کم و کاست خاصی در قطعاتش ندارد. نکته مهم این است کـه یک نوت بوک گیمینگ، چقدر و تا چه زمانی برای بازی مناسب خواهد بود؟

 

گل سر سبد لپ تاپ میان رده ما GTX 1060 است کـه از GTX 970M و GTX 980M سریع‌تر است و قیمت مناسبی هم دارد. اگر میتوانید با قوی و سنگین‌تر شدن بازی‌ها، سطح توقعتان را پایین بیاورید و تنظیمات گرافیکی بازی را عوض کنید، این لپ‎تاپ حداقل برایتان سه سال یا بیش‌تر بـه نحو احسنت برایتان کار می‌کند.

 

گیم شات