پارس ناز پورتال

هر آنچه باید در مورد دستگاه های تصفیه آب صنعتی بدانید

هر آنچه باید در مورد دستگاه های تصفیه آب صنعتی بدانید

به طور کلی دستگاه های تصفیه آب صنعتی دارای انواع مختلفی هستند و مهم ترین تفاوت آنها در نوع فیلترهای آنها می باشد. اما سوال مهمی که شاید ذهن شما را درگیر کند این است که هر کدام از این فیلتر ها در دستگاه تصفیه آب صنعتی چه نوع آلاینده هایی را فیلتر می کند و درجه فیلتراسیون آن به چه میزان است ؟

 

آیا تا به حال به هنگام خرید فیلتر آب دچار بین برند های مختلف و حتی دستگاه های مختلف دچارگمراهی شده اید؟ آب آشامیدنی گوارا و بدون باکتری ، تمیز و شفاف این روزها به دلیل وجود آلودگی های زیاد به راحتی در دسترس همگان نیست.

 

به همین علت شرکت های تولید کننده ی دستگاه های تصفیه آب با افزایش جمعیت ، دست به توسعه ی دستگاه ها و ساخت دستگاه هایی در ابعاد صنعتی زده اند تا بتوانند آلودگی هایی که از طریق آب به سلامتی انسان ضرر می رساند را به حداقل برسانند. در ادامه به بررسی انواع مختلفی از دستگاه های تصفیه آب صنعتی خواهیم پرداخت.

 

دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس

 

در این نوع دستگاه ها فیلتر آب در دستگاه آب شیرین کن صنعتی ، بر اساس اصول مکانیکی عمل می کند. یعنی این دستگاه در ابتدا آبی که آلودگی دارد را توسط مکنده ی مخصوص خود می مکد سپس آن آلودگی ها و ناخالصی هایی که در آب وجود دارد را از رسوبات جدا می کند تا بتواند میکروارگانیسم ها را تصفیه و آلودگی های آب را از آب خالص جدا کند تا آب تمیز را از طریق لوله های مخصوص به مقصد برساند .

 

دستگاه آب شیرین کن صنعتی قادر است ویروس ها و باکتری هایی را که در مرحله ی اول تصفیه توسط فیلترها حذف نشده اند را از آب تمیز حذف کند. جالب است بدانید که برخی از دستگاه های آب شیرین کن صنعتی از مواد شیمیایی برای جدا کردن ناخالصی های آب استفاده می کنند و برخی دیگر از این دستگاه ها که قیمت بالاتری نیز دارند با افزودن بار الکترواستاتیک برای از بین بردن یا جذب ویروس ها به خود استفاده می کنند.

 

جالب است بدانید که یکی از ابتدایی ترین روش ها برای تصفیه آب از گذشته تا به امروز، افزودن کلر به آب بوده است. کلر به هنگام مواجهه با آب ، اسید کلریدریک آزاد می کند که این فعل و انفعالات شیمیایی می تواند با میکرو ارگانیسم ها واکنش نشان دهد و در نتیجه آنها را از بین ببرد . اما استفاده از کلر برای از بین بردن ناخالصی های آب ، به دلیل تاثیرات منفی آن بر سلامتی انسان دیگر آنچنان مورد استفاده قرار نمی گیرد و روش های نوین تصفیه آب جایگزین آن شده است.

هر آنچه باید در مورد دستگاه های تصفیه آب صنعتی بدانید

انواع مختلف فیلتر ها در دستگاه های تصفیه آب

به طور کلی چند نوع مختلف از فیلتر ها برای دستگاه های تصفیه آب موجود است: فیلترهایی از جنس کربن فعال شده : این نوع فیلترها برای تصفیه گازهای محلول در آب مانند کلر ، کربن مونو اکسید ، نیتروژن ، آمونیاک و… برای واکنش پذیری در آب استفاده می شود.

 

ویژگی متخلخل بودن کربن ، به جذب کلر و آلودگی هایی مانند آفت کش ها و … کمک می کند. به طور کلی ، فیلترهای کربن از نوع خانگی دارای پوششی از نقره فعال می باشند که باعث ازبین رفتن باکتری ها در آب می شود.

 

فیلترهای اسمز معکوس : سیستم تصفیه آب از نوع اسمز معکوس (RO) با ترکیب کردن فرایند کربن فعال شده و همچنین فیلتراسیون خاص ذرات ، عملیات فیلتراسیون چند مرحله ای آب را با دقت هرچه تمام تر انجام می دهد.

 

در این نوع از فیلتر کردن آب ، آب در لوله ای که مجهز به یک نوع غشا پلیمری است و دارای لایه ای با منافذ کوچک است عبور می کند و این فرایند باعث از بین رفتن مواد ناخالص درون آب و میکروارگانیسم های موجود در آب خواهد شد. پس از فرایند جداسازی آب خالص از ناخالصی ها ، ناخالصی های جمع آوری شده ، از طریق لوله ی مخصوص دفع ناخالصی از دستگاه تصفیه اسمز معکوس خارج می ‌شوند.

هر آنچه باید در مورد دستگاه های تصفیه آب صنعتی بدانید

فیلترهایی با اشعه ی ماوراء بنفش : اشعه ماوراء بنفش با کمترین میزان خود و بصورت کاملا کنترل شده به روی آب انتقال پیدا می کند تا با حمله به سلول های عصبی و دنای باکتری ها و سایر میکروب ها ، آنها را از بین ببرد. استفاده از این فیلتر ها موجب پاک شد 99 درصدی آب از میکروب ها خواهد شد.

 

اما با توجه به قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی ، خرید فیلترهای اشعه ماوراء بنفش اصلا به صرفه نیست . زیرا با استعلام قیمت دستگاه اسمز معکوس می توانید بفهمید که این دستگاه چقدر نسبت به بقیه دستگاه های تصفیه آب ارزنده تر است.

 

فیلتر اشعه ی ماوراء بنفش در از بین بردن انواع مختلفی از عوامل بیماری زا در انسان تاثیر گذار است ، اما برای از بین بردن ذرات معلقی که در آب باقی می ماند آنچنان موثر نیست. اما در باقی ماندن ذرات معلق در آب مانند مواد شیمیایی ، طعم ، بو یا رنگ تاثیری ندارد. همچنین جالب است بدانید که این فیلتر می تواند به طور تقریبی 2000 لیتر را در 24 ساعت شبانه روز تصفیه کند.

نکات و سخن پایانی برای خرید تصفیه آب صنعتی

برای خرید تصفیه آب های صنعتی می بایست نکات مهمی را در نظر بگیرید که به نقل از سایت پاکاب مهر این نکات در چند مرحله برای شما شرح داده شده است :

 

مرحله اول : میزان تقریبی آلودگی آب منطقه ی خود را بشناسید و از آن مطلع شوید. برای فهمیدن درصد خلوص آب منطقه ی خود یک آزمایش توسط آزمایشگاه های مخصوص آب ، روی آب آشامیدنی منطقه ی خود انجام دهید.

 

این آزمایش ها شامل موارد مهمی از جمله یافتن فرم کلی باکتری ها ، نیترات و یا نیتریت های موجود در آب ، میزان PH آب ، مقدار جامدات محلول (TDS) ، فلوراید های موجود در ساختار شیمیایی آب ، آلاینده ها و آلودگی های کربنی آلی (آفت کش ها ، آلودگی های صنعتی و… ) است.

مرحله دوم : تصمیم گیری کنید که آیا دستگاه تصفیه آبی که می خواهید ، قرار است برای کل سیستم گردش آب خانه مورد استفاده قرار بگیرد یا تنها برای یک شیر آب آشامیدنی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مرحله سوم : یک لیست کوتاه از انواع مختلف و متعدد از مارک های موجود در بازار و حتی فروشگاه ها و نمایندگی های آنها جمع آوری کنید و آنها مورد بررسی قرار دهید.

مرحله چهارم : طبیعتا فیلترها و ممبران های با کیفیت گران تر از فیلتر های معمولی هستند. یک جستجو در فضای اینترنت به شما کمک خواهد کرد تا قابلیت ها و قیمت دستگاه های تصفیه آب موجود در بازار را شناسایی و آنها را باهم مقایسه کنید. همچنین مهم است که هزینه نگهداری و سرویس این نوع دستگاه ها را قبل از قطعی کردن نظر خود برای خرید در نظر بگیرید.

امیدواریم که با خواندن این نکات درباره ی دستگاه های تصفیه ی آب ، انتخابی درست داشته باشید و از نوشیدن یک آب گوارا لذت ببرید و به سلامتی خود کمک کنید.