پارس ناز پورتال

هشدار درباره افزایش بیماری کولیت روده

هشدار درباره افزایش بیماری کولیت روده

هشدار درباره افزایش بیماری کولیت روده 

نخستین نشانه مریضی کولیت روده اسهال شدن هست که باید به آن دقت گردد،مریضی کولیت روده در شمال ایران رو به افزایش هست.رئیس مرکز تحقیقات مریضی هاي کبد و گوارش گیلان و دبیر هفته سلامت گوارش گیلان با اشاره به این که مریضی‌هاي التهاب روده در شمال کشور رو به افزایش هست، گفت: افراد باید با مراجعه زود هنگام، بازرسی مریضی و با بهره گیری منظم از داروها از پیشروی مشکل التهاب روده در خود جلوگیري کنند.

 

فریبرز منصور غنایی در آستانه برگزاری کمیته کشوری هفته سلامت گوارش در رابطه با مریضی هاي التهابی روده اظهار داشت: این مریضی ها شامل کولیت زخمی یا اولسروز بوده که در آن لایه مخاطی روده بزرگ درگیر می شود؛ گرچه میتواند تظاهرات خارج روده اي نیز داشته باشد.

 

وی افزود: کولیت زخمی می‌تواند پوست و به خصوص چشم را در قسمت قدامی آن درگیر و دچار التهاب کند همین طور در 50 درصد موارد کولیت می‌تواند مجاری صفراوی داخل و خارج کبدی و علائم مفاصل محیطی مثل دست و پا و مفاصل مرکزی همچون ستون فقرات را درگیر کرده و در انها ایجاد التهاب کند.

 

رئیس مرکز تحقیقات مریضی هاي کبد و گوارش گیلان با اشاره به این که مریضی کرون تمام دستگاه گوارش را درگیر می کند، گفت: این مریضی از دهان تا مقعد و روده بزرگ و باریک را میتواند متأثر کند.غنایی تصریح کرد: در 20 تا 25 سال پیش کمتر پزشکی مریضی کرون را تشخیص می داد چرا که بسیار نادر بوده درحالی که امروزه 2 تا 3 بیمار کرون را در طبابت هرروز دیدن نکنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که علت افزایش مریضی هاي التهابی روده چیست؟ اظهار داشت: هنوز علت دقیق این مشکل مشخص نیست؛ درحالی که عوامل ژنتیکی و محیطی میتوانند در بروز آن نقش داشته باشند.

 

استاد گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد: عوامل محیطی می‌تواند باعث بروز باکتری هایي شوند ولی هنوز اثبات شده نیست یکی از مواردی که در بروز این مشکل موثر بوده سطح بالای بهداشت فردی هست.

 

غنایی ادامه داد: کودکان این روزها بسیار استریل زندگی میکنند لذا وقتی بالغ میشوند به علت این که سیستم ایمنی دستگاه گوارش بلوغ کامل را نداشته و زمانی که با آنتی ژن قوی مواجه می شود نمی‌تواند از عهده آن برآمده در نتیجه باعث ایجاد التهاب و زخم در روده این بیماران می شود.

 

 به گزارش پارس ناز وی با بیان این که مریضی هاي التهاب روده در شمال کشور رو به افزایش هست، گفت: بیش از 30 هزار بیمار کولیت اولسروز در مرکز تحقیقات گوارشی و کبد گیلان ثبت شده که این مسئله نشان دهنده افزایش این مریضی مزمن بوده که درمان قطعی ندارد.

 

رئیس مرکز تحقیقات مریضی هاي کبد و گوارش گیلان افزود: ضرورت دارد بیماران با مراجعه زود هنگام و بازرسی مریضی و با بهره گیری منظم از داروها از پیشروی آن جلوگیري کرده همین طور اگر فردی اسهال خونی داشت و آن را به اشتباه بعنوان مریضی هاي عفونی گذارد و سرخود آنتی بیوتیک مصرف کند این دارو علائم مریضی را محو می کند اما این مسئله باعث گسترش مریضی و مانع از درمان مریضی‌هاي التهاب روده میشود.