پارس ناز پورتال

هنر پول خرج کردن هوشمندانه را بیاموزید

هنر پول خرج کردن هوشمندانه را بیاموزید

هنر پول خرج کردن هوشمندانه را بیاموزید 

هنر پول خرج کردن می تواند منجر به ایجاد پس انداز و پیش گیری از ولخرجی ها برای ما شود و این برترین راه برای پیشرفت می باشد. پرسش و پاسخ با دانشمندان رفتارشناسی، الیزابت دان «Elizabeth Dunn» و مایکل نورتون «Michael Norton»همه ي وقت درباره کسب، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری پول سعی می کنید

 

از سیل توصیه‌هاي متخصصین امور مالی و اقتصادی کمک بگیرید. اما وقتی نوبت به خرج کردن پول می رسد به نظر خودتان عمل میکنید. الیزابت دان دانشمند رفتارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا و مایکل نورتون از دانشکده بیزنس هاروارد در کتاب خود «علم خرج کردن هوشمندانه» این نیاز شما را برآورده کرده‌اند. آن ها با تحقیقاتی

 

که در این راستا انجام داده‌اند، توصیه‌هایي کاربردی برای نحوه پول خرج کردن ارائه میکنند که کمکمان میکند پولمان را در جهت شادی و آرامش اکثر خرج کنیم.خرید کردن تقریباً به یک وسواس ملی تبدیل شده هست. بزرگ ترین باور نادرست ما درباره نحوه پول خرج کردن چیست؟

 

مایکل نورتون: همه ي می دانند که پس‌انداز کردن پول کار خیلی خیلی سختی هست چون برای اینکار باید دست از خیلی چیزها بکشید. خرج کردن پول کاری فوق‌العاده لذت‌بخش هست. این که پولتان را برای چیزی خرج می کنید که متعلق به شما میشود حسی فوق‌العاده میدهد. مردم تصور می کنند که خریدن چیزهای گوناگون شادترشان میکند.

 

الیزابت دان: اما چیزی که فراموش میکنیم این هست که پول به تنهایی یک هدف نیست. باید وسیله‌اي باشد برای رساندن ما به هدف‌هایمان. باید طوری بهره گیری شود که خوشبختی و شادی عمومی ما را در زندگی ایجاد کند. شما در کتابتان ۵ اصل درباره این که چطور هوشمندانه‌تر خرج کنیم که شادتر و خوشبخت‌تر شویم ارائه میکنید. یکی از توصیه‌هایتان «خریدن تجربه‌ها» هست. می توانید اکثر در این اساس توضیح دهید؟

 

مایکل نورتون: تحقیقات نشان می دهد که در اکثر موارد تجربیات خرید کردن، خریدن کالاهای مادی هست. مثلاً یک تلویزیون فوق‌العاده ۲۰۰۰۰ دلاری می خرید. به محض این که آن را روی دیوارتان نصب میکنید، قدیمی میشود. تلویزیونی جدیدتر وارد بازار می شود که از تلویزیون شما بهتر هست و آرزو میکنید که کاش آن تلویزیون را داشتید. اما در نظر بگیرید که پولتان را صرف خریدن تجربه کنید. همان ۲۰۰۰ دلار را صرف رفتن به مسافرت کنید.

 

ممکن هست بگویید که مفید خریدن تلویزیون بهتر هست چون در نهایت برایتان مانده هست اما به این فکر کنید که تا بحال چند بار به خاطره خریدن تلویزیونتان فکر کرده‌اید درحالیکه خاطرات آن مسافرت همه ي وقت با شما می ماند. ارزش حقیقی تجربه در همان لحظه هویدا نمی شود، بلکه بعداً به ارزش آن پی می برید. و همان طور که نتایج یک تحقیق نشان می دهند،

 

خاطرات ما روز به روز در نظرمان زیباتر و بهتر می شوند. بنابراین وقتی تلویزیونی که خریده‌اید روز به روز کهنه‌تر و از مد افتاده‌تر میشود، خاطراتتان در ذهنتان بهتر و لذت‌بخش‌تر می شوند.

 

 چطور میتوان رفتارهای فردی را در اساس عادت‌هاي پول خرج کردن تغییر داد؟

 

مایکل نورتون: تحقیقات نشان می دهد که خریدهای مادی شاید شادی‌مان را کمتر نکنند، گرچه ممکن هست اینکار را هم بکند، اما نکته اینجاست که فایده چندانی هم برایمان ندارند. به جای خریدن چیزهایی که فرهنگ و جامعه میگوید باید بخریم چون مهم میباشند، مانند یک منزل بزرگتر، یک خودرو اخیر و از این قبیل، ما سعی داریم

 

به مردم بگوییم گذشته از این که کیف‌پولشان را برای خریدن چیزی از جیب یا کیفشان دربیاورند، از خودشان سوال کنند، «آیا با خریدن این چیز بیشترین شادی را برای خودم می خرم؟» و اگر اینجور نیست، از آن ها می خواهیم همان پول را به طریقی دیگر خرج کنند.

 

الیزابت دان: گاهی‌اوقات، وقتی کالایی را می بینید، همان لحظه شما را به هیجان می‌آورد اما وقتی کمی بین خودتان و آن کالا فاصله می‌اندازید، باعث میشود در دام خریدن آن نیفتید. وقتی یک کالای فوق‌العاده در مرکز خریدی می بینید، با خودتان فکر کنید، «مفید می‌تونم هم اکنون این رو بخرم اما می‌تونم هم صبر کنم. و اگر بعد از گذشت یک هفته باز هم آن را همینقدر خواستم، می خرمش.»

 

 شما در کتابتان به نکته‌اي اشاره می کنید که وقتی ما می خواهیم خریدی انجام دهیم، هیچوقت عامل ارزش زمان را مد نظر قرار نمیدهیم. چطور میتوانیم در این اساس هوشمندانه‌تر عمل کنیم؟

 

مایکل نورتون: تصور کنید که یک نفر یک منزل بزرگ میخرد. یک منزل بزرگ شاید چیزی فوق‌العاده به نظر برسد. مشکل اینجاست که منزل‌هاي خیلی بزرگ معمولاً در مرکز شهر نیستند و به همین علت با خریدن آن منزل مجبور می شوید که هزینه بنزین بیشتری هم برای رسیدن به محل‌کارتان صرف کنید.

 

تحقیقات نشان میدهد که ماندن در ترافیک و رفت‌وآمدهای شهری یکی از بدترین مخرب‌هاي شادی انسان‌هاست. آیا واقعاً می خواهید شادی و وقت خودتان را با خریدن آن منزل تلف کنید؟ وقتی یک تلویزیون می خرید چه؟ خودتان را متعهد می کنید که ساعت‌ها نشسته و وقتتان را صرف زل زدن به دیوار کنید!

 

الیزابت دان: عوض کردن روش صرف کردن زمانتان یکی از راه‌هاي رسیدن به خوشبختی هست اما اکثر وقت‌ها ما به پول بعنوان هدف نهایی‌مان نگاه می کنیم. اگر به جای این، وقتمان را هدف نهایی‌مان بدانیم، به طریقی متفاوت به آن گونه خریدها نگاه خواهیم کرد. آنوقت میتوانیم در زمان خرید، یک قدم عقب برداشته و بگوییم،

 

«اگر پس‌انداز کردن این ۱۰ یا ۲۰ دلار از نظر زمانی ارزش خرج کردن را دارد؟» وقتی زمان را مهم ترین متغیر وابسته در نظر بگیرید، دیدگاهتان به زندگی به کلی تغییر خواهد کرد.

 

 یکی از روش‌هایي که برای خرج کردن هوشمندانه توصیه میکنید این هست که «هم اکنون پرداخت کنیم، بعداً مصرف کنیم». آیا باید کارت‌هاي اعتباری‌مان را دور بیندازیم؟

 

الیزابت دان: دنیای امروز امکان خرید در زمان حال و پرداخت در آینده را به راحتی امکانپذیر کرده هست. اما تحقیقات نشان داده هست که بدهی یکی از منفی‌ترین تاثیرات را بر شادی انسان‌ها میگذارد. مردم به طور هرروز و مداوم به بدهی‌هایشان فکر می کنند. وقتی در حال رانندگی هستید یا به پیاده‌روی رفته‌اید چه چیزی به ذهنتان خطور می کند؟ کوه بدهی‌هایتان. برترین کاری که می توانید بکنید این هست که پول هر چیزی که میخرید را همان لحظه پرداخت کنید.

 

مایکل نورتون: از طرف دیگر، اگر جلوتر از زمان مصرف برای چیزی پول بپردازید، دیگر نگرانی بدهی‌ها نخواهید بود و وقتی آن کالا یا تجربه را دریافت می کنید، احساس آزادی میکنید.

 

آیا الگویی برای «خرج کردن هوشمندانه» در جهان وجود دارد؟

 

الیزابت دان: وارن بافت «Warren Buffett». آدم‌ها به او بعنوان الگویی برای پول درآوردن نگاه می کنند. گرچه الگوی پول درآوردن هم هست اما مهمتر از آن او میتواند مشابه برای نحوه خرج کردن پول هم باشد. پول او اندازه ندارد اما هیچوقت مقدار زیادی از پول خود را صرف خرید کالاهای مادی نمیکند، درعوض می‌بخشد و دیگران را هم تشویق به بخشیدن پولشان و صرف آن در کارهای انسان‌دوستانه میکند.

 

 برای آنهایی که به اندازه وارن بافت پول ندارند که بتوانند اصل شما برای «سرمایه‌گذاری روی دیگران» را اجرا کنند، چه توصیه‌اي دارید؟

 

الیزابت دان: تحقیقات نشان می دهد که کسانیکه درآمد کمتری دارند اکثر در کارهای خیر کمک میکنند و اکثر با بدبختی‌هاي دیگران همدردی کرده و مشکلاتشان را درک می کنند. ما در تحقیقمان متوجه شدیم که حتی آنهایی که برای شام شبشان مشکل داشتند، باز به افراد مستمندتر از خودشان کمک میکردند.

 

کمک کردن به دیگران یکی از متداول‌ترین تجربیات احساس شادی و خوشبختی در انسان‌هاست. تحقیقات نشان میدهد که کمک کردن حتی به اندازه ۵ دلار به کسی که نیازمند هست تاثیرات بسیار بینظیر برای فرد به همراه دارد. آنهایی که پول چندان ندارند، می توانند به کمتر فکر کنند، مانند پولی که برای یک فنجان قهوه یا یک لیوان آبمیوه صرف میکنند، همان را به نیازمندان ببخشند.

 

 آیا وقتی به مراکز خرید می روید، سعی میکنید مردم را برای هوشمندانه‌تر خرید کردن راهنمایی کنید؟

 

الیزابت دان: اگر اینکار را بکنید، نگهبان‌هاي آنجا ما را با کتک بیرون میکنند! من خودم هنوز نیاز به راهنمایی دارم. با این که این کتاب را نوشته‌ام و تلاش کرده‌ام بقیه را راهنمایی کنم باز وقتی کمپانی Apple، تلفن همراه همراه اخیر خودش را وارد بازار میکند، با خودم فکر میکنم، «واقعاً باید این را بخرم!»