پارس ناز پورتال

هوش مصنوعی گوگل قادر به یادگیری است

هوش مصنوعی گوگل قادر به یادگیری است

هوش مصنوعی گوگل قادر به یادگیری است 

هوش مصنوعی گوگل اکنون به مرحله ذهن عمیق رسیده است که بسیار باهوش عمل خواهد کرد,طوری که قادر به یادگیری خواهد بود. پلتفرم “ذهن عمیق” گوگل هم اکنون قادر است خود را بر اساس اطلاعت ذخیره شده آموزش دهد، فکر کند، تصمیم گیری نماید و به راه حلهای جدید برسد. این همان مکانیزمی است که ذهن بشر قادر به انجام آن است.

 

پلتفرم “ذهن عمیق” گوگل (DeepMind) بر اساس سیستمی موسوم به رایانه عصبی تشخیص پذیر (DNC) کار می کند. این سامانه می تواند با استفاده از دیتاهای ذخیره شده رایانه های متعارف، آنها را با هوش مصنوعی و شبکه عصبی همگام سازد.

 

الکساندر گراویس و گرگ وین از پژوهشگران پروژه دیپ مایند می گویند: این مدل می تواند فعالیتی شبیه به شبکه های عصبی به منظور یادگیری داشته باشد و همچنین قادر است دیتاها را ذخیره کند.همانند مغز انسان، شبکه عصبی تشخیص پذیر، مجموعه به هم تنیده ای از گره های شبکه ای (nodes) را به مورد استفاده قرار می ردهد

 

تا بتواند مراکز مورد نیاز برای انجام یک عملیات را فعال کند. در این روش، هوش مصنوعی با بهینه سازی گره های شبکه ای قصد دارد تا سریع ترین راه حل را پیدا کند. در طول زمان این سیستم می تواند با استفاده از دیتاهای مورد نیاز به پاسخ های صحیح تر و بسیار کارآمد تر برسید.

 

توانمندی پلتفرم “ذهن عمیق” گوگل در تشخیص مناسبت های احتمالی

تیم فعال در زمینه “ذهن عمیق” با ارائه دو مثال می خواهند توانمندی های هوش مصنوعی خود را برای همه شفاف کنند؛در مورد اول اطلاعات مناسبت های فامیلی در یک شجره نامه خانوادگی به رایانه عصبی تشخیص پذیر داده شد، این سیستم موفق شد تمامی ارتباطات فامیلی احتمالی موجود در این شجره نامه را تشخیص دهد.

 

در مثال دوم نقشه های سیستم حمل و نقل زیر زمینی لندن به این سیستم داه شد و سیستم موفق شد تمامی مسیرهای احتمالی و انواع ارتباطات ممکن بین مسیرها را تشخیص دهد. با بکارگیری این فناوری، سامانه فوق می تواند بهترین مسیر بین دو نقطه از متروی معروف لندن را بدون برنامه ریزی قبلی بیابد.

 

بجای استخراج یک راه حل از برنامه های و دیتاهای ورودی، این سیستم می تواند راه حلهای خود را با پردازش اطلاعات استخراج کند؛ راه حل هایی که قبلا به صورت دیتاهای ورودی در سیستم قرار نگرفته است و سیستم خود موفق به خلق آنها شده است.

 

این همان فرایندی بود که بر اساس آن د”یپ مایند” توانست قهرمان بازی “گو” را شکست دهد. در این بازی میلیونها حرکت بالقوه و بی نهایت ترکیب های مختلف به منظور برنده شدن در بازی وجود دارد. در واقع نام این کمپانی در سال ۲۰۱۶ پس از آنکه یک بازیکن حرفه‌ای گو را برای اولین بار شکست داد بر سر زبان‌ها افتاد.

 

DNC می تواند پیش قراول یک هوش مصنوعی برتر در دنیای فناوریهای پیشرفته باشد که قادر است همانند انسان فکر کند، یاد بگیرد و تصمیم گیری نماید.