پارس ناز پورتال

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم 

آیا به چشم زخم اعتقاد دارید یا فکر میکنید یک خرافات است؟ ما هم نمی‌توانیم بطور جدی نظری درباره آن بدهیم، اما روایات زیادی از ملت هاي مختلف درباره چشم زخم وجوددارد ودر سراسر دنیا طلسم هاي چشم زخم وجود دارند، بنابر این نمی‌توانیم بگوییم خرافات است. چشم زخم در حقیقت عامل نحسی یک نفر نیست بلکه انرژی هایي درونی است که فرد باید با تمرین آن رابه بازرسی در بیاورد.

 

حقیقت هایی درباره چشم زخم یا شوری چشمی

فرق میان طلسم چشم زخم و خود چشم زخم: برای اینکه بفهمیم چشم‌زخم اصالتا از کجا می آید، ابتدا باید تفاوت میان طلسم و خود چشم‌زخم را بفهمیم. با اینکه این طلسم اغلب با نام چشم‌زخم شناخته می شود، اما در واقع قرار است چشم‌زخم واقعی را دور نگه دارد: همان چشم‌زدن مشهور که ریشه در حسادت دارد و از طریق نگاهی بدخواهانه منتقل می شود.

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

با اینکه این نشان هزاران سال است که به اشکال مختلف وجوددارد، نفرینی که قرار است در برابرش از شخص دفاع کند به مراتب کهن‌تر است و یافتن ریشه‌هایش سخت‌تر. لعنت چشم‌زخم اساسا مفهوم پیچیده‌اي نیست؛ چشم‌زخم بر این باور شکل گرفته که کسانی که به موفقیت‌هاي بزرگ می رسند، مورد حسادت اطرافیانشان هم قرار میگیرند.

 

حسادتی که در شکل لعنت نمایان میشود و خوشبختی آن‌ها را ویران میکند. این مفهوم به خوبی توسط هلیودوروس در رمانی باستانی به نام داستان اتیوپیایی به تصویر کشیده شده است. او دراین کتاب می نویسد “هرگاه شخصی از روی حسادت به چیزی فاخر نگاه کند، فضای اطرافش رابا خاصیتی مهلک پر میکند، و انفاس زهرآلود خود رابه نزدیک‌ترین چیز منتقل می کند.”

 

تاریخچه طلسم چشم زخم

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

طلسم چشم‌زخم تاریخی کهن دارد و با خیلی از فرهنگ‌ها در هم آمیخته است، و خیلی از کابران امروزی این طلسم هم با میراث فرهنگی آن ارتباط مستقیمی دارند؛ در ابتدای مقاله به کیم کارداشیان و جیجی حدید اشاره شد. هر دوی آن‌ها از فرهنگ‌هایي می آیند که نقش طلسم چشم‌زخم در آن‌ها بسیار پررنگ است.

 

کتاب چشم زخم

اعتقاد به این لعنت نه تنها مرزهای فرهنگی را درمی‌نوردد، بلکه به تفاوت‌هاي میان نسل‌ها هم بی‌تفاوت است؛ یکی از کامل‌ترین مجموعه اسطوره‌هایي که تا به امروز درباره چشم‌زخم تالیف شده است، کتاب چشم‌زخم: گزارشی کلاسیک از خرافه‌اي باستانی، اثر فردریک توماس الورثی است. او نمونه‌هایي از این نماد را در چند فرهنگ مختلف بررسی میکند.

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

از نگاه سنگ‌کننده گورگون‌هاي یونانی گرفته تا داستان‌هاي محلی ایرلندی درباره مردانی که میتوانند تنها با یک نگاه اسبی را جادو کنند، تقریباً در همه ی فرهنگ‌ها اسطوره‌اي درباره چشم‌زخم پیدا میشود. این نماد به حدی در فرهنگ نهادینه شده که باوجود دلالت ضمنی بر عقاید پاگانیستی «ادیان غیرابراهیمی»، حتی جای خودرا در متون مذهبی هم باز کرده، از جمله انجیل و قرآن.

 

چشم در برابر چشم

اعتقاد به چشم‌زخم از خرافات هم فراتر رفته است و چند نفر از متفکران مشهور هم بر آن صحه گذاشته‌اند. یکی از اشخاص مهم در بین آن‌ها پلوتارک، فیلسوف یونانی، است که در یکی از کتاب‌هایش سعی میکند برای این مساله توضیحی علمی ارائه کند: چشم انسان میتواند اشعه‌هایي نامرئی ساطع کند که در بعضی موارد چنان قدرتی دارند که می توانند باعث مرگ کودکان و حیوانات کوچک شوند. پلوتارک حتی ادعا میکند که:

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

اشخاص مشخصی هستند که قدرتشان در سحر و جادو حتی از این هم بیشتر است و به گروه‌هایي از مردم در جنوب دریای سیاه اشاره میکند که در استفاده از این لعنت مهارت عجیبی دارند. در اغلب موارد، آن‌هایي که گفته میشود با زبردستی دیگران را لعنت میکنند، چشم‌هاي آبی‌رنگ دارند. این احتمالا به این دلیل است که چشم آبی‌رنگ ازآن خواص ژنتیکی است که در حاشیه دریای مدیترانه کم‌تر یافت میشود.

 

قدیمی ترین نمونه طلسم چشم زخم

دکتر نسه یلدیران، استاد دانشگاه باغچه‌شهیر استانبول، میگوید “قدیمی ترین نمونه طلسم چشم‌زخم متعلق به سال ۳۳۰۰ قبل از میلاد است. این طلسم در تل براک کشف شده است، یکی از قدیمی ترین شهر های میان‌النهرین که امروزه در سوریه قرار دارد. طلسم‌هایي که در این جا کشف شده‌اند در قالب بت‌هایي هستند که از رخام گچی تراشیده شده‌اند و چشم‌هایشان برش خورده است.”

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

با اینکه بنظر می رسد این بت‌ها یکی از قدیمی ترین طلسم‌هاي چشم‌زخم باشند، اما تفاوت آن‌ها با تکه‌هاي شیشه آبی‌رنگی که ما امروزه می‌میانیم خیلی زیاد است. قدیمی ترین نمونه این شیشه‌هاي آبی‌رنگ که در حاشیه دریای مدیترانه کشف شده به ۱۵۰۰ قبل از میلاد بازمی‌گردد. اما ارتباط آن بت‌هاي رخامی کشف شده در تل براک با این نسخه‌هاي جدیدتر چیست؟

 

طلسم چشم زخم فراتر از مرزهای جغرافیایی

خانم یلدیران هم اصلا نگران این موضوع نیست. به گفته او طلسم چشم زخم فراتر از این نگرانی‌هاست چون بخشی از یک جغرافیای نسبتا بزرگی بوده، و کارهای گوناگونی با آن شده است. به اسانی میتوان تصور کرد که نمادهای تزئینی جدیدی ازآن مشتق شوند.”

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

با اینکه این طلسم می تواند از مرزها عبور کند – می خواهد فرهنگی باشند یا مذهبی یا جغرافیایی – شاید بد نباشد که به مفهوم آن بیشتر فکر کنیم و آن رابه یک شیء تزئینی فرو نکاهیم. طلسم چشم زخم چیزی است که از سپیده تمدن برای ما به ارث رسیده و ریشه در عده اي از پایدارترین و عمیق‌ترین عقاید بشری دارد.

 

مفهومی که میرود تا گم شود؟

اعجاب انگیزترین چیز درباره چشم‌زخم نه قدمت صرف آن، بلکه این واقعیت است که کاربرد آن در عمر چند هزار ساله‌اش کوچک‌ ترین تغییری نکرده. ما همان‌ گونه طلسم چشم زخم رابه بدنه هواپیماهایمان می‌چسبانیم، دقیقا همان کاری که مصری‌ها و اتروسکی‌ها میکردند و طلسم چشم‌زخم را بر بدنه کشتی‌هایشان می‌کشیدند تا سفری امن داشته باشند. در ترکیه امروزی همان‌ گونه مرسوم است که برای نوزادان چشم‌زخم هدیه ببرند که خود موکد این باور است که احتمال چشم‌خوردن کودکان بیشتر است.

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

اما فکری که از سر آدم بیرون نمی رود این است که تغییرات آهسته چشم‌زخم به همراه فضاهای رسانه‌اي دنیای مدرن نهایتا باعث خواهد شد که تاریخچه و مفهومش از یادها برود. بعضی از تفاسیر فعلی باعث شده برخی نگران دستبرد فرهنگی در مفهوم این طلسم باشند، مخصوصا طراحی مد و استفاده از چشم‌زخم در نماد خمسه که هم برای مسلمانان و هم یهودی‌ها مقدس است.

 

آویز چشم حورس

خانم یلدیران به چند آویز چشم حورس اشاره می کند که در مصر کشف شده‌اند و میگوید این آویزها احتمالا تاثیرگذارترین اسلاف چشم‌زخم امروزی به شمار می روند. به گفته او طوایف بدوی ترک به میزان زیادی شیفته این رنگ آبی بودند چون با تنگری، خدای آسمانشان، رابطه نزدیکی داشت و احتمالا بهمین دلیل بوده که تصمیم می گیرند از مس و کبالت استفاده کنند.

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

مهره‌هاي چشم‌زخم آبی‌رنگ به مرور کل منطقه را فرا گرفت و میان فنیقی‌ها، آسوری‌ها، یونانی‌ها، رومی‌ها، و مخصوصا عثمانی‌ها باب شد. با اینکه این مهره‌ها بیش از هر جایی در مدیترانه و شام مورد استفاده بودند، اما تجارت و گسترش امپراتوری‌ها باعث شد تا مهره‌هاي چشم‌زخم آبی‌رنگ یواش یواش راه خود رابه چهارگوشه دنیا باز کنند.

 

طلسم چشم زخم در دنیای مد

دریک دهه گذشته عکسهای مربوط به طلسم چشم زخم بیش از هر جایی در دنیای مد دیده شده است. کیم کارداشیان در تعداد زیادی از عکس‌هایش گردنبند‌ها و گل‌سرهایی دارد که با استفاده از این نشان ساخته شده‌ است. از طرف دیگر جیجی حدید مانکن هم در اواخر سال ۲۰۱۷ به این قافله پیوست و اعلام کرد که می خواهد سری کفش‌هاي “آی‌لاو” رابه بازار عرضه کند.

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

اقبال اخیر شخصیت‌هاي مشهور باعث شده تا راهنماهای متعددی برای ساختن مچ‌بند، گردنبند و جاکلیدی ‘چشم‌زخم’ در فضای آنلاین تولید شود. با اینکه روند فعلی این‌گونه تلقین می کند که چشم‌زخم با محبوبیت ناگهانی روبرو شده است، ولی حقیقت این است که این نشان هزاران سال است که مخیله انسان را مشغول کرده است.

 

و اما: افرادی زنده ای که قدرت های عجیبی دارند

تعداد زیادی از افراد در کره زمین هستند که می توانند کارهایی انجام دهند که با عقل و منطق جور نیست و افراد دیگر از انجام آن درمانده هستند. دراین پست عده اي از این افراد راکه هر کدام کار خاصی انجام میدهند رابه شما معرفی خواهیم نمود.تعداد زیادی از ما در فیلم ها شخصیت هاي قهرمانی با قدرتهای شگفت انگيز و ماورا طبیعی، مانند اسپایدرمن یا هالک را دیده ایم و باور داریم که این نیروها فقط به داستان هاي تخیلی تعلق دارند و بس.

 

مردی که چشمانش از حدقه بیرون می زند

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

«کلادیو پینتو»قادر است جفت چشم هاي خود رابه اندازه ۴ سانتی متر از حدقه بیرون بیاورد. وی دراین رابطه بیان داشته که این یک هدیه از طرف خداوند است و من ازآن استفاده میکنم. با بیرون آوردن چشم هاي خود می‌توانم کسب درآمد کنم.

 

پسری که می تواند با اصوات ببیند

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

او بسکتبال و دوچرخه سواری می کند و یک زندگی کاملا عادی دارد.استعداد شگفت آور بن دراین است که وی از اصوات و آواها برای مسیریابی محیط پیرامون خود بهره می‌گیرد. او از عصا یا دیگر نیروهای کمکی یاری نمی‌گیرد و فقط و فقط به صداها گوش می سپارد.گوش او اکوی اجسام را دریافت کرده و به کمک آن، محل قرار گیری انها را پیدا می کند. او تنها انسانی است که همانند دلفین ها از بازتاب اصوات برای مسیریابی خود استفاده می کند.

 

مغز شگفت انگیز

دنیل پاول تیمت یک دانشمند انگلیسی تبار مبتلا به اوتیسم است که توان محاسبات ریاضی بسیار بالا، حافظه زنجیره اي و قدرت یادگیری زبان هاي دیگر را دارد. وی با صرع مادرزادی متولد شده است. او اعداد را تا حداکثر شماره 10 هزار، با شکل، رنگ و فرم ویژه اي در ذهن متصور می شود. به این ترتیب، می تواند نتیجه محاسبات خودرا در ذهن همانند یک منظره ببیند.

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

حتی می تواند حس کند که اعداد، اولیه یا ترکیبی هستند.عکسهایی که وی از اعداد در ذهنش دارد بسیار منحصربه فرد و عجیب هستندبه گزارش پارس ناز مثلاً شماره ۲۸۹ از منظر وی بسیار زشت است در حالیکه شماره ۳۳۳ بسیار زیباست. یا مثلاً شماره پی هم به نظرش ترکیب زیبایی دارد. او حتی میتوانید از تصویر اعداد در ذهنش نقاشی هم ترسیم کند. بطور مثال، با آبرنگ زیبایی هایي شماره پی را نقاشی کرده است.

 

تِیمت در بین اروپایی ها، رکورد حافظه و شمارش شماره پی تا ۲۲۵۱۴ در عرض ۵ ساعت را دارد. وی همچنین توانایی سخن گفتن به زبان هاي انگلیسی، فرانسوی، فنلاندی، آلمانی، اسپانیایی، لیتوانیایی، رومانیایی، استونیایی، ایسلندی، ولش و اسپرانتو را دارد.او به شخصه زبان استونیایی را دوست دارد زیرا از نظر آوا، غنی تر از دیگر زبان هاست. او همچنین یک زبان جدید به نام مانتی برای خودش اختراع کرده است.«تِیمت»توانایی یادگیری زبان در کوتاه ترین زمان ممکن را دارد به زوری که زبان ایسلندی را در عرض یک هفته یاد گرفته است.

 

پسر لاستیکی «The Rubberboy»

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

دنیل براونینگ اسمیث بدن فوق العاده منعطف و تغییرپذیری دارد به طوری‌كه تا کنون ۵ بار توانسته نام خودرا در لیست رکورد های رکورد های گینس به ثبت برساند.وی همچنین بندباز بسیار مشهوری نیز به شمار می رود. او تا کنون در تعداد زیادی از برنامه هاي پربیننده تلویزیونی، از جمله شو تلویزیونی اوپرا وینفری و بازی هاي بیس بال و بسکتبال حضور داشته.او به گونه اي اعضای بدن خودرا می چرخاند که گویی هیچ استخوانی در بدنش وجود ندارد.

 

آقای همه ی چیز خوار

مایکل لوتیتو که با لقب «آقای همه ی چیز خوار» نیز شناخته می شود درسال ۱۹۵۰ میلادی متولد شده و معده اش توان هضم هر نوع ماده اي در روی زمین را دارد. او توان خوردن آهن، شیشه و لاستیک را دارد و بهمین خاطر، به اسانی می تواند تلویزیون، دوچرخه یا موتور را خورده و قورت دهد.وی از این توانایی خود برای جلب توجه و ضبط برنامه هاي پر بیننده استفاده می کند.

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

بطور مثال، در خلال سال هاي ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰ میلادی به خوردن یک فروند هواپیما اقدام کرد که حدود دو سال طول کشید. او از کودکی به خوردن مواد غیر معمول می پرداخته و این مساله را درسال ۱۹۶۶ علنی کرده است. جالب است که تا کنون بدلیل خوردن اشیا با هیچگونه مشکل جسمانی یا مسموم شدن مواجه نشده. اسید معده وی به طرز عجیبی قوی است و توان هضم هر نوع ماده اي را دارد.

 

خدای دندان

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

در اوایل پائیز ۲۰۰۷ میلادی، فردی به نام «راتاکریشنان وِلو» از مالزی، نگاه هاي زیادی رابه سوی خود جلب کرد. وی در تاریخ یاد شده، در ایستگاه قطار کوالا لامپور در مالزی، یک قطار با وزن ۲۹۷٫۱ تن رابا دندان هایش تا فاصله ۲٫۸ متری کشید.وی در سن ۱۴ سالگی از مرتاض هاي هندی آموخته بوده که چگونه تمامی نیروی بدن خودرا روی یک عضو از بدنش منتقل کرده و ازآن استفاده کند.

 

مرد آهن ربایی

لیو ثاو لین یک مرد ۷۰ ساله مالزیایی نیز بدلیل کشیدن یک خودرو در مسافت ۲۰ متری با استفاده از یک زنجیر آهنیِ متصل به قلاب آهنیِ چسبیده به شکم خود، توانست برای خود شهرت جهانی دست و پا کند.

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

وی دراین رابطه بیان داشته که پس از خواندن مقاله اي در رابطه با یک خانواده تایوانی که همین توان بدنی را دارند، اجسام گوناگونی به شکم خود وصل کرده و متوجه شده که پوستش خاصیت آهن ربایی دارد و می تواند وسایل آهنی رابه بدن خود وصل کند.جالب تر از همه ی این که این نعمت خدادادی، موروثی بوده و به سه پسر و دو نوه اش نیز به ارث رسیده است.

 

مردی که هرگز نمی خوابد

Hai Ngoc، مرد ۶۴ ساله آسیایی درسال ۱۹۷۳ میلادی دچار تب شده و پس ازآن دیگر هرگز نتوانست در شب بخوابد. او بیش از ۱۲ هزار شب متوالی است که نخوابیده و همان‌ گونه سالم و سلامت به زندگی خود میپردازد. وی قادر است هرروز ۵۰ کیلو گرم کود شیمیایی را هرروز ۴ کیلومتر پیاده حمل کند. وی با استفاده از هیچ دارویی توان خواباندن خود در شبها را ندارد.

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

با این تفاسیر، وقتی به دکتر مراجعه کرده و تست هاي مختلف را انجام داده، پزشکان سلامت جسمانی وی را تایید کرده اند. دراین شبها که وی توان خوابیدن ندارد، یا کارهای کشاورزی خودرا ادامه میدهد یا به نگهبانی از مزرعه اش می‌پردازد. این مرد با همسر و ۶ فرزند خود زندگی می کند.

 

خدای شکنجه

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

تیم کریدلند همانند دیگر مردم عادی، درد را احساس نمی‌کند. او می تواند میله هاي بزرگ و دردناک در بازوهای خود فرو کند و حتی کوچک ترین دردی را حس نکند. همین توانایی ماورا طبیعه، باعث شده تا در ایالات امریکا برنامه هاي نمایشی اجرا کند.در نتیجه آزمایشاتی که دانشمندان روی بدن تیم انجام داده اند، مشخص شده که آستانه درد وی بسیار بالاتر از مردم عادی است.

 

نجواکننده شیرها

واقعیت هایی درباره چشم زخم و طلسم چشم زخم

کوین ریچاردسن می گوید با اعتماد به غریضه می تواند ارتباط نزدیک و بی خطری با حیوانات درنده خویی همانند شیر، چیتا، ببر، پلنگ و کفتارها برقرار کند.وی بیشتر از همه ی با شیرها رابطه بدون خطری ایجاد می کند و می تواند با انها بازی کند و هیچ ترسی از بلعیده شدن توسط پادشاه جنگل هم نداشته باشد. اینکار با این که بسیار خطرناک است اما کوین با ایمان به توانایی خود، همیشه با خیال جمع و خاطرجمعی خاطر به نزد شیرها می رود.