پارس ناز پورتال

پایان کابوس ابولا با کشف واکسن آن

پایان کابوس ابولا با کشف واکسن آن

پایان کابوس ابولا با کشف واکسن آن 

واکسن ابولا بالاخره کشف شد تا پایانی باشد بر مرگ هزاران فرد مبتلا به این بیماری که به کام مرگ در اثر این ویروس فرو رفتند. سازمان بهداشت جهانی از آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن ابولا و دسترسی عمومی به آن تا سال 2018 خبر داد. این واکسن در سال 2015 در کشور گینه مورد آزمایش قرار گرفت و برای پیشگیری از بیماری Ebola بسیار موثر خواهد بود. گینه یکی از چند کشور غرب آفریقاست که ویروس ابولا در آن شیوع پیدا کرد.

 

واکسن ابولا (Ebola) با نظارت سازمان بهداشت جهانی با تزریق به 6 هزار نفر که در معرض آلودگی به ویروس بودند، آزمایش شد. نتایج این آزمایش بالینی در نشریه لنست منتشر شد و بر اساس آن، تا 10 روز پس از تزریق واکسن حتی یک نفر هم به ویروس ابولا مبتلا نشد؛ اما در جمعیت مشابهی که مورد آزمایش واکسن قرار نگرفته بودند،

 

33 نفر به ابولا مبتلا شدند. همچنین در میان کسانی که واکسن را دریافت کرده بودند، تنها یک نفر دچار عوارض جانبی شد و تب کرد که این عارضه نیز به سرعت رفع شد.

پایان کابوس ابولا با کشف واکسن آن

البته هنوز این واکسن بر روی کودکان آزمایش نشده و به همین دلیل تاثیر آن بر خردسالان هنوز مشخص نیست. دکتر ماری پل کینی (Marie Paule Kieny) از سازمان بهداشت جهانی و نویسنده‌ی اصلی این تحقیق، در مورد ویروس ابولا و آزمایش واکسن آن گفت:

 

با وجود اینکه تولید واکسن ابولا برای افرادی که در شیوع این بیماری در غرب آفریقا جان خود را از دست دادند بسیار دیر است؛ اما باز هم احتمال شیوع ویروس ابولا وجود دارد و در صورت شیوع مجدد، دیگر ما بی‌دفاع نخواهیم بود.

پایان کابوس ابولا با کشف واکسن آن

مصونیت صد در صد در برابر بیماری با واکسن ابولا

این واکسن تقریبا مصونیت صد در صد در برابر ویروس ابولا را ایجاد کرده و به همین دلیل، کشورهای مختلف در حال تدوین مقررات برای استفاده‌ی گسترده از آن هستند. به این ترتیب انسان‌هایی که در برابر این ویروس مسری بی‌دفاع و خلع سلاح بودند، اکنون به دفاعی بسیار مطمئن دست یافته‌اند.

 

واکسن مذکور توسط شرکت داروسازی مرک (Merck) ساخته شده و rVSV-ZEBOV نام دارد. در حال حاضر تولیدکنندگان دیگری هم واکسن‌های ابولا را در دست تولید دارند که در صورت شیوع دوباره‌ی این بیماری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.ویروس ابولا اولین بار در سال 1976 میلادی شناسایی شد و شیوع این بیماری در سال 2013 جان یازده هزار نفر را در غرب آفریقا گرفت

 

که این موضوع، ضرورت تولید واکسن برای این ویروس را نشان می‌دهد. ابولا از گینه شروع شد و سپس به کشورهای سیرالئون، لیبریا و نیجریه سرایت پیدا کرد.

پایان کابوس ابولا با کشف واکسن آن