پارس ناز پورتال

پرکاری تیروئید در مادران باردار خطرناک است

پرکاری تیروئید در مادران باردار خطرناک است

پرکاری تیروئید در مادران باردار خطرناک است 

مادران باردار باید از لحاظ پرکاری تیروئید چکاپ شوند تا سلامت آنان مشخص گردد. زیرا پرکاری تیروئید می تواند حتی منجر به سقط جنین گردد. تیروئید از جمله هورمون های اساسی است و نقش پرنگی در متابولیسم بدن فرد به عهده دارد. این هورمون در میزان رشد فرد نیز نقش مهمی دارد. به تازگی متخصصان به نتایج مهمی درباره ارطبات بین سقط جنین و عوامل بازدارنده بارداری با پرکاری تیروئد یافته اند. 

 

پیک متخصص زنان و زایمان گفت: کم‌کاری یا پرکاری تیروئید علاوه بر سقط جنین سبب نازایی و زایمان زودرس نیز می‌شود.شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان اظهار داشت: از نظر تعریف سقط به معنی از دست رفتن جنین و محصولات بارداری قبل از هفته بیستم بارداری(قبل از ۵ ماهگی) سقط نامیده می‌شود که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بارداری‌ها منجر به سقط می‌شود.

 

وی افزود: عوامل مختلفی در بروز سقط جنین تاثیرگذارند و طبق بررسی‌های مهم‌ترین عامل سقط جنین اختلالات ژنتیکی یا کروموزومی در وی است که در بسیاری از موارد قابل شناسایی نیست.این متخصص زنان تصریح کرد: در مواقعی پدر و مادر سالم هستند و مشکل ژنتیکی ندارد اما فرزند آنها معیوب است و سقط صورت اتفاق می افتد.

 

نیرومنش عنوان کرد: در برخی موارد معدود در اثر مصرف داروهای خطرناک همچون داروهای ضد سرطان و داروهای درمان‌کننده بیماری‌های مزمن و پیشرفته سقط جنین صورت می‌گیرد.این متخصص زنان گفت: گاهی نقایص و عدم فرم طبیعی رحم، به عنوان مثال در کسانی که رحم جداره‌دار دارند، مانع از قرارگیری صحیح جنین در رحم و خون‌رسانی به جنین شده و سبب بروز سقط می‌شود.

 

 به گزارش پارس ناز نیرومنش اظهار داشت: یکی دیگر از عوامل سقط جنین که معمولا بعد از هفته شانزدهم اتفاق می‌افتد، نارسایی دهانه رحم است که استحکام کافی برای نگه‌داری جنین را نداشته و سقط صورت می‌گیرد.وی تاکید کرد: برخی بیماری‌های زمینه‌ای مادر مانند کم‌کاری یا پرکاری تیروئید است که علاوه بر سقط جنین سبب نازایی و زایمان زودرس هم می‌شود

 

و مادران باردار باید به این نکته توجه کنند که قبل از تصمیم به بارداری آزمایش تیروئید انجام دهند.این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: بیماری دیابت پیشرفته در مادران و عدم کنترل قند خون هم سبب اختلال در تخمک‌گذاری و ناباروری و هم سبب سقط جنین می‌شود چراکه قند بالا برای جنین به منزله سم است احتمال نقایص جنینی را نیز افزایش می‌دهد.

 

نیرومنش در خصوص علائم سقط گفت: یکی از علائم مشکوک به سقط می‌تواند خونریزی‌های غیر طبیعی در سه ماهه اول بارداری باشد که در خونریزی‌های زیاد به همراه لخته‌خون احتمال سقط بسیار بالاست.وی افزود: برای پیشگیری از بروز سقط باید با استفاده از سونوگرافی‌‌های مکرر به خصوص در هفته ششم و هفتم بارداری باید ضربان قل جنین بررسی شود.

 

این متخصص زنان اظهار داشت: در ازدواج‌های فامیلی و در مواردی که یکی از پدر یا مادر دچار اختلال کروموزومی هستند و یا مادر سندرم آنتی فسفوریتی که سبب تشکیل لخته در عروق می‌شود، دارد احتمال سقط جنین بیشتر می‌شود.وی تصریح کرد: در بییش از ۹۰ درصد افرادی که سابقه یک یا دوبار سقط را داشته‌اند می‌توانند در بارداری‌های بعدی که ۳ ماه بعد باید اقدام کرد، می‌توانند صاحب فرزند سالم شوند.