پارس ناز پورتال

چرا روند دامیننس تتر مهم است؟

چرا روند دامیننس تتر مهم است؟

تتر(Tether) از دسته ارزهای دیجیتالی به نام استیبل کوین‌ها است که به سرعت در حال رشد هستند و هدفشان ثابت نگه داشتن قیمت توکن‌هایشان با متصل شدن به قیمت یک ارز فیات مانند دلار آمریکا یا یورو است.

 

از آنجایی که USDT به دلار آمریکا متصل است، تحت تاثیر نوسانات بازار نمی‌باشد و می‌تواند به شدت در ارزش گذاری سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم تأثیرگذار باشد.

 

تتر چگونه بر بازار ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارد؟

 

تتر(USDT)، اولین و بزرگترین استیبل کوین است که قیمت دلار آمریکا را دنبال می ‌کند و ارزش آن ثابت است. تتر متعلق به iFinex است. این شرکت همچنین مالک صرافی بیت فینکس (BitFinex) نیز است.

 

استیبل کوین USDT در جولای 2014 با نام RealCoin راه اندازی شد و در نوامبر 2014 نام آن به تتر تغییر کرد. تتر که در اصل مبتنی بر بلاک چین بیت کوین بود؛ اما اکنون از بلاک چین هایEthereum ، TRON، EOS، Algorand، Solana،OMG Network و Bitcoin Cash (SLP) پشتیبانی می کند.

 

به طور کلی، افزایش حجم تتر از کل بازار نشان دهنده خروج سرمایه از بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال است. از سوی دیگر، اگر تسلط تتر در بازار کاهش یابد، نقدینگی وارد دارایی‌هایی مانند بیت کوین و آلت کوین‌ها می‌شود که این مسئله در روند قیمت، تاثیرگذار است.

 

دامیننس تتر چیست؟

 

در ابتدا لازم است بدانید که دامیننس چیست؟ دامیننس در لغت به معنای سلطه و در کریپتوکارنسی به سهم یا حجمی که معاملات یک ارز (مانند بیت کوین) نسبت به کل بازار به خود اختصاص داده، گفته می‌شود.

 

دامیننس تتر (Tether Dominance)، شاخص تتر است و به عنوان نمودار نقدشوندگی در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.دامیننس تتر در سنتیمنت بازار کریپتو تاثیرگذار بوده و شاخص ترس و طمع را تنظیم می‌کند.

 

دامیننس تتر نشان می دهد که چه مقدار از حجم معاملات بازار را USDT تشکیل می‌دهد. دو دلیل برای افزایش تسلط تتر وجود دارد:

 

1- سرمایه گذاران از بیرون پول نقد(فیات) وارد بازار می کنند که دلیل آن شرایط نامساعد جوی در بازار است.

 

2- با سقوط بازار، سرمایه‌گذاران دارایی خود را از ارزهای دیجیتال خارج می‌کنند و آنها را به USD تبدیل می‌کنند.

 

دلایل کاهش تسلط تتر در بازار نیز بالعکس است. تتر راهی برای جلوگیری از نوسانات بیش از حد ارزهای دیجیتال است.

چرا روند دامیننس تتر مهم است؟

رابطه دامیننس تتر با قیمت بیت کوین و اتر چیست؟

تتر یک رمز ارز متمرکز است، در حالی که بیت کوین به دلیل عدم اتصال به ارزهای واقعی، غیرمتمرکز است. اکثر ارزهای دیجیتال شاهد نوسانات شدیدا و تحت تاثیر اخبار، تورم و نرخ بهره می‌باشند. نمودار دامیننس تتر 90 درصد با دامیننس بیت کوین در ارتباط است وبر خلاف  یکدیگر حرکت می‌کنند.

 

کاهش دامیننس تتر به معنای کاهش موجودی تتر است که با افزایش ورود نقدینگی به بیت کوین و بالا رفتن قیمت بیت کوین و سهم آن در بازار همراه است. این موضوع راجب اتر نیز صادق است.

چرا روند دامیننس تتر مهم است؟

کاربرد دامیننس تتر در تحلیل بازار ارز دیجیتال

استیبل کوین ها( به ویژه تتر) بخش بزرگی از دنیای ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند. تتر توسط معامله گران برای حفظ ایمنی و ارزش سرمایه در نوسانات بازار کریپتو استفاده می‌شود. تصور کنید فردی می‌خواهد سودی را که در خرید و فروش بیت کوین به دست آورده است، قفل کند.

 

اکنون، اگر بخواهد سود و سرمایه خود را به حساب بانکی خود ارسال کند، چند روز طول می‌کشد و باید کارمزد بالایی را برای نقل و انتقالات پرداخت کند. همچنین در این مدت، اگر فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری و معامله دیگری در ارزهای دیجیتال ببیند، آن را از دست خواهد داد.

 

تراکنش سریع به این معنی است که  دارایی معامله‌گر بلافاصله برای سرمایه گذاری بعدی در دسترس باشد. شما این امکان را از طریق خرید تتر در صرافی ایرانیکارت خواهید داشت و هر زمان که  اراده کنید می‌توانید تترهای خود را به صورت مستقیم به ارز دیجیتال مورد نظر یا به تومان تبدیل کنید.

 

شما هنگام خرید تتر حتما باید به کارمزد و قیمت روز دلار در ایران نیز توجه داشته باشید. برای خرید تتر با بروزترین نرخ قیمت و بدون پرداخت کارمزد، ما صرافی ایرانیکارت را معرفی می‌کنیم. از مهم‌ترین مزایایی که صرافی ایرانیکارت نسبت به سایر صرافی‌های ایرانی به کاربران خود ارائه می‌دهد می‌توان به سرعت بالای ثبت تراکنشات و احراز هویت، عدم دریافت کارمزد و پشتیبانی قوی اشاره کرد.

 

حال با توجه به نقش تثبیت‌کننده‌ای که USDT در بازار ایفا می‌کند، دامیننس آن می‌تواند اطلاعاتی از وضعیت بازار به ما ارائه دهد. بررسی شاخص توتال همراه با دامیننس تتر، معامله‌گران را قادر به  تشخیص ورود و خروج پول می‌کند.

 

شاخص توتال (total) شاخص کل موجودی بازار ارزهای دیجیتال است.( مثل شاخص کل بورس ایران) اگر شاخص توتال افزایش یابد و شاهد کاهش دامیننس تتر باشیم؛ به معنای ورود پول به بیت کوین ها و آلت کوین‌ها می‌باشد. زمانی که شاخص توتال سقف جدیدی را تجربه کند اما دامیننس تتر تغییری نکند؛ احتمال وقوع آلت سیزن وجود دارد.