پارس ناز پورتال

چرا من باهوش نیستم

چرا من باهوش نیستم

چرا من باهوش نیستم 

تا به حال برای همه ما پیش آمده است که در جمعی یا موقعیتی قرار گیریم و بعد از صحبت هایی که انجام می گیرد به ما حس باهوش نبودن و علم پایین القا می گردد.آنوقت است که به خوادمان می گوییم:آیا من باهوش نیستم؟ 

 

آیا وقتی كه پاسخ یك سوال را نمی‌دانید، به شدت برآشفته و یا خجالت‌زده می‌شوید؟ برای هر فردی این شرایط پیش می‌آید كه گاهی اوقات احساس كند واقعا هیچ‌چیز نمی‌داند و ذهنش خالی خالی است.

 

البته مسلم است كه شما نمی‌توانید همه‌چیز را به طور كامل بدانید و اطلاعات‌تان در هر زمینه‌ای نامحدود باشد. این مساله هیچ ارتباطی به بهره هوشی ندارد و شما می‌توانید كاری كنید كه دیگر این احساس ناخوشایند به شما دست ندهد. برای این كار، حافظه خود را باید اصلاح كنید.

 

به طور كلی مردم معتقدند كه هوشیاری یعنی توانایی به خاطر آوردن چیزها. شما می‌توانید این توانایی را ارتقا دهید و بهبود ببخشید. برای آنكه حافظه‌تان حفظ شود، فقط باید به جزئیات توجه بیشتری كنید و به این منظور:

 

مطالعه كنید

اگر در پاسخ دادن به سوالات كند هستید و در امتحانات نمی‌توانید نتایج خوبی به دست آورید، شاید دلیل آن این باشد كه به اندازه كافی مطالعه نمی‌كنید و یا اگر زیاد هم مطالعه می‌كنید، نوع مطالعه كردن شما مناسب نیست. بنابراین باید این مهارت را در خودتان تقویت كنید تا به تفاوت بزرگی دست یابید.

 

سعی كنید بیشتر بخوانید. مطمئن باشید هر آنچه كه انسان‌ها می‌دانند و به آن پی می‌برند، حتما ثبت می‌شود و در اختیار دیگران قرار می‌گیرد و شما می‌توانید به تمام آگاهی‌های بشر از طریق مجلات، كتاب‌ها و اینترنت دست یابید. یك كتابخوان حقیقی باشید. و از این طریق به عقاید بیشتری دست یابید و صاحب اطلاعات بیشتری شوید.

 

اگر به هنگام مطالعه كردن كند هستید، بهتر است روش‌های تندخوانی را یاد بگیرید. بیشتر به كتابخانه‌تان سر بزنید و هر كتابی را كه به نظرتان جالب می‌رسد، بردارید. موضوع كتاب چندان اهمیت ندارد، مهم عمل كتاب خواندن و مطالعه است. بهتر است همیشه یك چیز خوب برای خواندن در دست داشته باشید.

 

كنجكاوی كنید

ما چگونه می‌توانیم در مورد موضوعات مختلف اطلاعات داشته باشیم؟ داشتن حافظه خوب تنها بخشی از قضیه است؛ اما كنجكاوی هم بخش مهم دیگر است.

 

اگر راضی می‌شوید كه با دانش و آگاهی كمی در این دنیا زندگی كنید و اصلا برای‌تان مهم نیست كه در طول زندگی با آنچه نمی‌دانید و نمی‌شناسید، آشنا شوید، مسلما نمی‌توان از شما توقع داشت كه در پی یاد گرفتن باشید.

 

برای دانستن بیشتر، كنجكاوی نیز لازم است تا دانش خود را وسعت بیشتری دهید و باهوش‌تر به نظر برسید.

 

تحقیق و بررسی كنید

 كنجكاوی بدون عمل كردن هیچ فایده‌ای ندارد و شما را به جایی نمی‌رساند. هر چیزی كه به افزایش دانش شما كمك كند، شما را به موفقیت نزدیك‌تر خواهد كرد. اگر در حین مطالعه به كلمه‌ای برخورد كردید كه معنی آن را نمی‌دانستید، حتما از كتاب لغت استفاده كنید.

 

اگر پرواز كردن هواپیما برای‌تان موضوع جالبی است، راجع به آن بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید. با جستجو در اینترنت می‌توانید درباره هر چیزی كه برای‌تان جالب است، اطلاعات به دست آورید.

 

دستیابی به اطلاعات

 روش‌های دستیابی به اطلاعات را یاد بگیرید: اگر بدانید كه چگونه باید از مرجع‌ها استفاده كنید (مثلا چگونه در اینترنت جستجو كنید)، راحت‌تر و سریع‌تر به اطلاعات موردنظر خود دست می‌یابید.

 

این نوع مهارت، یعنی دست یافتن سریع و موثر به اطلاعات، كنجكاوی را بیشتر تحریك می‌كند و به شما اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. اگر در این زمینه مهارت كافی ندارید، یك دوره كلاس آموزشی بروید و یا اینكه از كسی كمك بگیرید.

 

 كشف كردن

كشف كردن را خودتان تجربه كنید. ما می‌توانیم انجام همه كارها را یاد بگیریم. اگر نمی‌دانید كه چگونه باید كاری را انجام دهید، با پافشاری و سماجت آن را بگیرید. از دیگران بپرسید. با كمی تمرین شما هم می‌توانید آن كار را انجام دهید و برای همیشه روش انجام آن را در ذهن خود نگه دارید.

 

 كمك گرفتن

از دیگران كمك بگیرید. خیلی خوب است كه خودتان كشف كنید و انجام كاری را یاد بگیرید؛ ولی گاهی اوقات به اندازه كافی زمان ندارید و حتی اگر تلاش زیادی هم كنید، با توجه به كمبود زمان موفق نمی‌شوید. ولی منصرف نشوید؛ از كسی كه در آن زمینه اطلاعات و تجربه دارد، كمك بگیرید. خوب توجه كنید و هر سوالی را كه به ذهن‌تان در آن باره خطور می‌كند، بپرسید…