پارس ناز پورتال

چشمه های اطراف شیراز؛ طبیعت زیبا در کنار شهر باستانی ایران

چشمه های اطراف شیراز؛ طبیعت زیبا در کنار شهر باستانی ایران

شهر شیراز به عنوان قطب گردشگری کشور، با بهره‌مندی از آب و هوای معتدل و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی پرشمار، همه ساله گردشگران پرشماری را به سوی خود می‌کشاند. بسیاری از گردشگران با هدف بازدید از جاذبه‌های تاریخی نظیر تخت جمشید،

 

آرامگاه حافظ و سعدی به استان فارس سفر می‌کنند؛ اما در شهر شیراز جاذبه‌های بی‌نظیر دیگری نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها چشمه های اطراف شیراز است. در این مطلب با تعدادی از دیدنی‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

چشمه جوشک شیراز

چشمه جوشک یکی از جاهای دیدنی شیراز است که به دلیل طبیعت سرسبز و آب و هوای مناسب در میان گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. آب حاصل از این چشمه دیدنی با قنات قصر قمیشه جاری شده است و از روستاهای مختلفی از جمله قمیشه، قصرالدشت و منصور آباد عبور می‌کند.

 

این منطقه در طبیعت کوهستانی شیراز قرار دارد، به همین دلیل سفر به این منطقه بکر و زیبا می‌تواند اوقاتی خوش را برای شما رقم بزند. این چمشه نزدیک شیراز در شهرک قصر قمشه، در انتهای خیابان میعاد قرار دارد. در اطراف این چشمه می‌توانید پوشش‌های گیاهی مختلفی نظیر استپ کوهی و نیزارها را مشاهده کنید.

 

که جذابیت خاصی به این منطقه بخشیده‌اند. در اطراف روستای قصر قمیشه درختان سرسبز پرشماری از جمله درختان: سیب، انار و زردآلو به چشم می‌خورد. اگر قصد خرید بلیط قطار فوری شیراز را دارید، باید بدانید که این فصل از سال بهترین زمان برای بازدید از چشمه جوشک شیراز است.

 

چهل چشمه شیراز

منطقه چهل چشمه یکی از مناطق معروف و خوش آب و هوای نزدیک شیراز است. این روستا در چهل کیلومتری غرب شیراز قرار دارد. تا حدود یک دهه قبل این روستا محل تفرج و تفریح بسیاری از گردشگران بود، متاسفانه در سال‌های اخری فرایندهای ساخت و ساز آسیبی جدی به زیبایی‌های این منطقه وارد کرده است؛ اما هم‌چنان بخش‌های زیادی از این روستای تاریخی برای گردشگران و مسافران جذابیت دارد. در این منطقه می‌توانید از چشمه های آب گرم شیراز نیز بازدید کنید.

 

چشمه فیل شیراز

از دیگر چشمه های اطراف شیراز می‌توان به چشمه فیل اشاره کرد. این چشمه دیدنی در مسیر ورودی دشت بانش، در محدوده شرقی دانشکده دامپزشکی شیراز قرار دارد. این گردشگاه 60 هکتاری محلی بسیار مناسب برای تفریح و گذران وقت به شمار می‌آید.

 

محیط تماشایی این منطقه، در کنار دشت‌های سرسبز و دامنه‌های مرتفع، منظره‌ای بی‌نظیر را برای حاضران در این منطقه رقم زده است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، می‌توانید از طریق روستای بجگاه، در 10 کیلومتری اتوبان شیراز-مرودشت به این منطقه تماشایی دسترسی داشته باشید.

 

آبشار مارگون شیراز

آبشار مارگون از جمله چشمه های طبیعی اطراف شیراز است که به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر شیراز به شمار می‌آید. این آبشار با بهره‌مندی از جریان آب خنک در گرم‌ترین روزهای سال نیز می‌تواند پذیرای گردشگران باشد. آبشار مارگون قسمت شمالی استان فارس و در فاصله 128 کیلومتری شیراز قرار دارد.

 

جریان آب مارگون از چشمه‌هایی جاری می‌شود که از ارتفاع 70 متری کوه‌های اطراف آبشار سرازیر می‌شوند که این موضوع جذابیت ویژه‌ای به این آبشار بخشیده است. شما می‌توانید علاوه بر تماشای جریان چشم‌نواز آب از طبیعت سرسبز اطراف این چشمه نیز لذت ببرید.

آبشار مارگون شیراز

چشمه گویم شیراز

یکی دیگر از چشمه های اطراف شیراز، چشمه گویم است. این در فاصله‌ای بسیار نزدیک از شهر شیراز قرار داشته و در 10 کیلومتری غرب شیراز و در خروجی شیراز به سمت سپیدان و یاسوج قرار دارد.

 

عبور چشمه گویم از این منطقه موجب شده تا آبادانی و سرسبزی دل‌نشینی برای گردشگران رقم بخورد. شهرک گویم با بهره‌مندی از این چشمه پرآب و هم‌چنین آب و هوایی معتدل، مکانی مناسب برای استراحت و گشت و گذار محسوب می‌شود.

 

چشمه خارگان شیراز

از دیگر جاذبه‌های بی‌نظیر شیراز می‌توان به چشمه خارگان اشاره کرد. این چشمه از جمله پر آب‌ترین چشمه‌های اطراف شیراز به شمار می‌آید که در فاصله 60 کیلومتری این شهر، در روستای خارگان قرار گرفته است.

 

طبیعت بی‌نظیر این روستا موجب شده تا بسیاری از گردشگران برای لذت بردن از طبیعت اطراف شیراز به این منطقه سفر کنند. بازدید از این چشمه بخصوص در فصول گرم سال گزینه‌های بسیار محسوب برای شیراز گردی محسوب می‌شود.

 

چشمه شش پیر

چشمه شش پیر شیراز یکی از خاص‌ترین چشمه های نزدیک شیراز است. همه‌ساله بسیاری از بومیان منطقه و حتی گردشگران برای گرفتن حاجات و انجام نذورات خود به این منطقه سفر می‌کنند. چشمه شش پیر در منطقه سپیدان شیراز قرار دارد و به دلیل بهره‌مندی از منابع آب زیاد، منظره‌ای زیبا را برای مسافران رقم زده است.

 

عبور آب زلال این چشمه از شکاف‌ کوه‌های اطراف، جلوه این منطقه را افزایش داده است. این چشمه در فاصله 105 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. در نزدیکی این چشمه سنگ‌نوشته‌ای در دل کوه حکاکی شده که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد و اهمیت این چشمه را در طول دوره‌های تاریخی مختلف نمایان می‌کند. شما می‌توانید با خرید بلیط قطار تهران شیراز به سادگی به این منطقه دسترسی داشته باشید.

چشمه شش پیر

چشمه سراب شیراز

چشمه سرآب اردشیر شیراز از زیباترین چشمه های اطراف شیراز است که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد. این منطقه تاریخی که در شهر کازرون قرار دارد، با بهره‌مندی از فضاسازی تماشایی و آب و هوایی مناسب، همه ساله میزبان گردشگران پرشماری است. اطراف این چشمه با سنگ‌‌های تزیینی و طراحی زیبا فضاسازی شده است.

 

چشمه کوه سرخ

کوه سرخ از جمله کوه‌های نزدیک شیراز است که با بهره‌مندی از طبیعتی دیدنی و جاذبه‌های طبیعی مختلف، به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری اطراف شیراز تبدیل شده است. جنس بافت این کوه از شن و ماسه بوده و به همین دلیل معادن متعددی در کوه‌پایه‌های آن قرار گرفته است،

 

علاوه بر آن چشمه های کوه سرخ نیز از دیگر جاذبه‌های بی‌نظیر این منطقه محسوب می‌شوند. چشمه چویلی یکی از چشمه‌های محبوب کوه سرخ است که در منطقه‌ای بکر قرار دارد. برای دسترسی به این چشمه باید از دره‌ای به نام دره زندان عبور کنید.

 

چشمه چرو شیراز

چشمه چرو شیراز در طبیعتی بکر و کوهستانی در نزدیکی کوه‌های بمو قرار گرفته است. این منطقه به دلیل بهره‌مندی از چشمه چرو تبدیل به منطقه‌ای تماشایی و سر سبز شده است. این منطقه علاوه بر بهره‌مندی از چشمه پرآب، منطقه‌ای بسیار مناسب برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی نیز محسوب می‌شود. محوطه این چمشه به خصوص در اواسط فصل تابستان و پاییز منظره‌ای بی‌نظیر را برای مسافران و بازدیدکنندگان رقم زده است.

چشمه چرو شیراز

سخن پایانی

در فصل و پاییز گردشگران بسیاری به شهر شیراز سفر می‌کنند. این شهر دیدنی در کنار بهره‌مندی از جاذبه‌های مختلف تاریخی و ادبی مختلف، از مناظر طبیعی متعددی نیز برخوردار است. یکی از جاذبه‌های متفاوت این شهر، چشمه‌ های اطراف شیراز است که شما می‌توانید در سفر خود به این شهر تاریخی از آن‌ها بازدید کنید.

 

اگر قصد سفر به شیراز و بازدید از جاذبه‌های پرشمار این شهر را دارید، می‌توانید همین حالا با خرید بلیط قطار شیراز از سایت یوتراوز آماده سفر به شهر شعر و ادب پارسی شوید.