پارس ناز پورتال

چطور صرافی ارز دیجیتال مناسب برای ایرانی ها پیدا کنیم؟

چطور صرافی ارز دیجیتال مناسب برای ایرانی ها پیدا کنیم؟

در دنیای بزرگ خرید و فروش ارز دیجیتال، این روزها مقوله ارز دیجیتال و کسب درآمد از طریق آن برای اکثر مردم روشن شده و صرافی ارز دیجیتال نیز برای اغلب مردم دنیا درک شده است. اما در این میان کاربران ایرانی برای استفاده از صرافی ارز دیجیتال محدودیت‌هایی دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد صرافی ارز دیجیتال و چند نکته برای پیدا کردن صرافی مناسب برای ایرانی‌ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

صرافی‌ ارز دیجیتال چیست؟

 

برای شروع خرید و فروش ارز دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتالی، رایج‌ترین راه، خرید ارز دیجیتال با صرافی آنلاین کریپتو است. صرافی ارز دیجیتال پلتفرم‌هایی با مالکیت خصوصی هستند که خرید و فروش ارز دیجیتال را برای کاربران تسهیل می‌کنند. در این میان صرافی‌های ارزهای دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارند که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند.

 

صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال (CEX)

صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال به عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده برای خرید ارز دیجیتال عمل می‌کنند. همچنین از طریق کمیسیون و کارمزد تراکنش درآمد دارند. شما می‌توانید یک CEX را شبیه به بورس اما برای دارایی‌های دیجیتال تصور کنید.

 

صرافی ارز دیجیتال محبوب Coinbase ،Crypto.com ،Gemini و Binance از این دست هستند. وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های معاملات سهام، این صرافی‌ها به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهند تا دارایی‌های دیجیتال را با قیمت رایج به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند.

 

کاربران و سرمایه گذاران همچنین می‌توانند سفارش‌های خرید ارز دیجیتال زماندار ثبت کنند. به این صورت که ثبت سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نظر ثبت می‌شود، اما زمانی اجرا می‌شود که به قیمت مطلوب سرمایه‌گذار برسد.

 

یک صرافی ایرانی ارز دیجیتال متمرکز نیز، همانند یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز خارجی، با استفاده از یک سیستم دفترچه سفارش کار می‌کند. به این معنی که سفارش‌های خرید و فروش ارز دیجیتال فهرست شده و بر اساس قیمت خرید ارز دیجیتال یا فروش آن مرتب می‌شوند. سپس موتور تطبیق صرافی، خریداران و فروشندگان را بر اساس بهترین قیمت قابل اجرا با توجه به اندازه “لات” مورد نظر مطابقت می‌دهد.

 

صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال (DEX)

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز نوع دیگری از صرافی آنلاین است که امکان خرید ارز دیجیتال به صورت همتا به همتا فراهم می‌کند. این کار مستقیماً از کیف پول دیجیتالی شما، بدون دخالت یک واسطه انجام می‌شود؛ نمونه‌هایی از صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا عبارتند از Uniswap ،PancakeSwap dYdX و Kyber.

 

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز بر قراردادهای هوشمند تکیه می‌کنند. قراردادهای هوشمند کدی است که روی یک بلاک چین خاص در صورت وجود شرایط خاص اجرا می‌شود. قراردادهای هوشمند به حفظ حریم خصوصی بیشتر و هزینه‌های کمتر نسبت به صرافی ایرانی ارز دیجیتال متمرکز شهرت دارند.

 

مقایسه صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز برای ایرانی ها

 

چطور صرافی ارز دیجیتال مناسب برای ایرانی ها پیدا کنیم؟

در ادامه به مقایسه مزایا و معایب صرافی متمرکز و غیر متمرکز می‌پردازیم.

 

مزایای صرافی ارز دیجیتال متمرکز

کاربر پسند

صرافی آنلاین متمرکز همانند یک صرافی ایرانی ارز دیجیتال، با ظاهری ساده امکان سرمایه گذاری و خرید ارز دیجیتال را به سرمایه گذاران مبتدی ارائه می‌دهد. کاربران صرافی ارز دیجیتال متمرکز می‌توانند به سادگی وارد حساب کاربری خود شوند. موجودی حساب خود را مشاهده کنند و از طریق برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها تراکنش انجام دهند.

 

قابل اعتماد

صرافی آنلاین متمرکز امنیت بالایی را ارائه می‌دهد. همچنین با تسهیل تراکنش از طریق یک پلتفرم توسعه یافته و متمرکز، سطح بالاتری از راحتی و اعتماد را به کاربران و سرمایه گذاران ارائه می‌دهند.

 

اهرم

یکی از مزایای دیگر صرافی ارز دیجیتال متمرکز، اهرم سرمایه گذاری با استفاده از پول قرض گرفته شده از صرافی است که به آن معامله مارجین می‌گویند. البته معامله مارجین در یک صرافی ایرانی ارز دیجیتال ممکن است با ارائه استراتژی و طرح توجیهی قوی قابل مذاکره باشد.

 

معایب صرافی ارز دیجیتال متمرکز

خطر هک

صرافی آنلاین متمرکز غالباً توسط شرکت‌هایی اداره می‌شوند که مسئول نگهداری مشتریان خود هستند. صرافی‌های بزرگ معمولاً میلیاردها دلار بیت‌کوین را در خود نگه می‌دارند که آنها را به هدفی برای هکرها و سرقت تبدیل می‌کند.

 

کارمزد معاملات

صرافی آنلاین متمرکز معمولاً برای خدمات و راحتی خود، کارمزد تراکنش‌های بالایی دریافت می‌کند.

 

مزایای صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

حضانت

کاربران صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز نیازی به انتقال دارایی‌های خود به شخص ثالث ندارند. بنابراین خطر هک شدن یک شرکت یا سازمان وجود ندارد که سرمایه کارکنان را از بین ببرد.

 

جلوگیری از دستکاری بازار

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز به دلیل ماهیت اجازه مبادله همتا به همتا ارزهای دیجیتال، از دستکاری بازار جلوگیری می‌کند و از کاربران در برابر خرید و فروش‌های جعلی و پول شویی محافظت می‌کند.

 

حریم خصوصی بیشتر

صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به فرم‌های شناخت مشتری (KYC) ندارد. بالعکس، آنها حریم خصوصی بالا را در کنار ناشناس بودن را به کاربران ارائه دهند. از آنجایی که در صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز کاربران ناشناس هستند، طیف گسترده‌تری از ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیجیتال نسبت به صرافی ارز دیجیتال متمرکز در دسترس است. در واقع، بسیاری از آلت کوین‌ها فقط در صرافی غیر متمرکز در دسترس هستند.

 

معایب صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

پیچیدگی

کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز باید کلیدها و رمزهای عبور کیف پول‌های رمزنگاری خود را به خاطر بسپارند. در غیر این صورت دارایی‌های آنها برای همیشه از دست می‌رود و قابل بازیابی نیست.

 

آنها بر خلاف صرافی‌های متمرکز که فرآیند راحت‌تر و کاربرپسندترین را ارائه می‌دهند، صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز به اندازه‌ای پیچیده است که از کاربر می‌خواهند که پلتفرم و فرآیند را یاد بگیرد و با آن آشنا شود تا از بروز اشتباهات جلوگیری شود.

 

عدم پرداخت فیات

صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز بهترین گزینه برای سرمایه گذارانی است که به دنبال تغییر از یک دارایی دیجیتال به دیگری هستند؛ اما مناسب خرید و فروش ارز دیجیتال با ارز فیات نیستند.

 

میزان نقدینگی

حدود ۹۹ درصد از تراکنش‌های کریپتو توسط صرافی‌های متمرکز تسهیل می‌شوند. به عبارت بهتر آنها مسئول اکثر حجم معاملات هستند. به دلیل کمبود حجم، صرافی‌های غیرمتمرکز اغلب فاقد نقدینگی هستند و زمانی که حجم معاملات کم است، یافتن خریدار و فروشنده دشوار خواهد بود.

 

کدام صرافی مناسب ایرانی هاست؟

متاسفانه فضای اینترنت نیز بی‌تاثیر از تحریم‌های ضد ایرانی نبوده است. شرکت‌های آنلاین بسیاری، از جمله صرافی‌های به نام و حرفه‌ای بین المللی، ایران را نیز تحریم کرده‌اند. بنابراین انجام هرگونه معامله و سرمایه گذاری با این صرافی‌ها خطرناک است. چرا که هر لحظه امکان شناسایی، مسدود شدن و از دست رفتن سرمایه وجود دارد.

 

در میان تمام صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا، صرافی که با کاربران ایرانی مشکلی نداشته باشند به تعداد انگشتان دست هستند و کار با آنان به اندازه‌ای پر هزینه بوده که سرمایه گذاری در آنان توجیه اقتصادی ندارد. به عبارت بهتر صرافی ارز دیجیتال خارجی که به طور دقیق برای ایرانیان مناسب باشد وجود خارجی ندارد.

 

از سوی دیگر، در میان صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی، صرافی‌هایی که تمام شرایط را برای کاربران ایرانی محیا کرده باشند هم انگشت شمارند. صرافی والکس توانسته با ارائه امنیت فوق العاده بالا، در کنار هزینه‌های بسیار پایین شرایط بسیار سودمندی را برای کاربران ایرانی محیا کند. همچنین وجود تیم پشتیبانی قدرتمند در کنار استراتژی‌های مهندسی شده، توانسته مسیر ترید کردن را برای کاربران ایرانی هموارتر کند.