پارس ناز پورتال

چگونه از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنیم؟

چگونه از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنیم؟

استفاده از پنجره‌های UPVC در فصل تابستان و زمستان از هدر رفت انرژی جلوگیری میکند. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که بیشترین میزان انرژی در خانه شما برای چه چیزی مصرف می‌شود؟ احتمالآ اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد لوازم برقی پر مصرف باشد.

 

 اما جالب است بدانید که بزرگترین منبع مصرف انرژی در خانه شما سیستم گرمایش و سرمایش است که تقریباً نیمی از کل هزینه‌های ماهیانه انرژی شما را به خود اختصاص می‌دهداین مسئله در زمستان و تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

 همه ما به دنبال پیدا کردن یک روش بهینه برای گرم‌تر فضای منزل در زمستان و خنک‌تر کردن فضای منزل در تابستان هستیم، غافل از اینکه بدانیم در وهله اول باید یاد بگیریم چگونه جلوی هدر رفتن انرژی تولید شده را بگیریم.

 

 شاید قبض برق و گازمان معیار اصلی ما برای سنجش هزینه انرژی مصرفی باشد اما خوب است به یاد داشته باشیم که تولید انرژی، هزینه‌های زیست محیطی به همراه دارد که ابعاد آن به سادگی قابل اندازه گیری نیست.

 

در ادامه با بررسی چند راه مختلف برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در تابستان، بهترین و کارامد ترین شیوه را معرفی خواهیم کرداین نکات ساده و هوشمندانه از پروفیل در و پنجره‌ گرفته تا عایق بندی لوله‌ها را در بر گرفته و می‌تواند به آرامش خانواده و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

چگونه از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنیم؟

بهترین روش خنک نگه داشتن خانه در فصل تابستان

 

یکی از بهترین راه‌ها برای حفط هوای خنک خانه این است که مطمئن شوید از خانه‌تان هوای خنک نشت نمی‌کنداگر چه پنجره‌ها نور و گرمای طبیعی خورشید را در طول روز وارد خانه می‌کنند؛ اما عایق نبودن آنها باعث می‌شود 25 درصد از هوای خنک خانه در طول شبانه روز خارج شودچگونه از اتلاف انرژی از طریق پنجره‌ها جلوگیری کنیم؟ کافیست که پنجره ها را عایق بندی کنیم!

 

عایق بندی پنجره ها

 

برای جلوگیری از اتلاف انرژی از طریق در و پنجره‌ها چندین راه وجود دارد:

 

استفاده از پرده مناسب

به طور کلی ها پرده‌ها نقش عایق دارند و تا حدی قادرند راه تبادل دما از طریق پنجره‌ها را سد کننداگر پرده‌ها را نزدیک پنجره‌ها آویزان کنید، می‌توانند تا 10 درصد از اتلاف انرژِی جلوگیری کنند. همچنین می‌توانید از پرده‌های ضخیم‌تر و یا پرده‌های عایق حرارتی برای حداکثر بهره وری استفاده کنید.

 

درز گیری قاب پنجره ها

اگر در خانه تان پنجره های آهنی قدیمی و یا یک جداره دارید حتما می دانید که بزرگترین مشکل این پنجره ها اتلاف انرژی استمطمئن ترین راه تعویض پنجره های قدیمی با پنجره ی دوجداره است اما اگر در حال حاضر امکان آن را ندارید درزگیری قاب پنجره هایتان میتواند تا حدی به عایق بندی پنجره های شما کمک کند.

 

 از روش های کم هزینه برای عایق بندی پنجره ها می توان به استفاده از نوار های عایق پنجره، نوار های درزگیر، اسپری ها و یا روکش های عایق بندی اشاره کرداما باید یادآور شویم که این روش ها عمر طولانی ندارند و یک راه حل دائمی برای حل مشکل اتلاف انرژی در زمستان و تابستان نیستند.

 

استفاده از پنجره های دوجداره و سه جداره UPVC

استفاده از پنجره های دو جداره و سه جداره بهترین و کارامد ترین راه برای صرفه جویی در مصرف انرژی در فصل تابستان استدر ساختار این پنجره ها از دو یا سه لایه شیشه متراکم استفاده شده که فضای بین آنها با گاز های عایق پر شده است.

 

 طراحی منحصر به فرد این پنجره ها عبور دما و همچنین آلودگی صوتی را به حداقل می رساندپنجره UPVC نوعی عایق حرارتی محسوب می شود که از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

چگونه از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنیم؟

حفظ هوای خنک منزل در فصول گرم سال

 

* هوا همچنین می‌تواند از طریق شکاف‌ها و درزهای داخل خانه مانند پریزهای برق، قرنیزها و دریچه‌های زیر شیروانی به داخل یا خارج از خانه نشت کنداطراف این منافذ را ببندید تا هوای خنک در داخل خانه حفظ شود.

 

* سرویس کردن اسپیلیت، سیستم‌های خنک کننده و کولر باعث بازدهی هرچه بیشتر این سیستم‌های سرمایشی در تابستان می‌شود.

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم صرفه جویی در مصرف انرژی نه تنها برای ما، بلکه برای طبیعت اهمیت زیادی داردروش‌های مختلفی برای به حداقل رساندن اتلاف انرژی در زمستان و تابستان وجود دارد مثلعایق بندی پنجره‌ها و درزگیری شکاف‌ها و استفاده از پرده‌های مناسب

 

اما از آنجا که بیشترین اتلاف انرژی از طریق در و پنجره ها صورت می‌گیرد، بی شک موثرترین راه هم استفاده از پنجره‌های دو جداره و پروفیل‌های UPVC برای بهینه سازی مصرف انرژی خواهد بود.