پارس ناز پورتال

چگونه در زندگی پول کمتری خرج کنیم ؟

چگونه در زندگی پول کمتری خرج کنیم ؟

چگونه در زندگی پول کمتری خرج کنیم ؟

میدانیم که احتمالا قبلا این موضوع را شنیده‌اید، ولی شرط می‌بندیم که آن را بطور دقیق امتحان نکرده‌اید. می خواهیم با نگاه به گزینه های زیر به این فکر کنید که با یک حساب سرانگشتی در طول سال چگونه می توانید در زندگی پول کمتری خرج کنیم؟

 

بطورکلی دو راهکار برای پیشرفت مالی وجود دارد. اولین مورد، کسب درآمد بیشتر است که واضح‌ترین روش می‌باشد. دومین راهکار هم کاهش مخارج است. در بین این دو مورد، ذخیره و پس انداز پول از ارزش بیشتری برخوردار است.پس قبل از اینکه پولتان را بیدرنگ خرج کنید، از ۹ روش ساده‌ ذیل برای کاهش مخارج خود استفاده کنید:

 

1. از پول نقد استفاده کنید

به اثبات رسیده که با استفاده از پول نقد بجای کارت بانکی، افراد پول کمتری خرج می‌کنند. یعنی بطور میانگین افراد با پول نقد ۱۸% کمتر نسبت به کارت‌های بانکی پول خرج می‌کنند.

چگونه در زندگی پول کمتری خرج کنیم ؟

چندین دلیل برای این موضوع وجود دارد: پول نقد وابستگی احساسی ایجاد می‌کند. زمانیکه آنرا خرج می‌کنید، کاملا متوجه می‌شوید.دوم اینکه وقتی پول نقد می‌دهید می‌دانید که اگر تمام شود دیگر پولی نخواهید داشت پس حساب می‌کنید که چقدر دیگر باقی مانده است.

 

2. پیگیر هزینه‌ها باشید

اگر پیگیر مخارج خود باشید از الگوهای مختلف باخبر می‌شوید. آنگاه متوجه می‌شوید پولتان را صرف چه چیزهایی کرده‌اید، مواردی را که منجر به هزینه‌های اضافی می‌شوند را پیدا می‌کنید و روش‌هایی برای پس‌انداز می‌یابید.

چگونه در زندگی پول کمتری خرج کنیم ؟

برای مثال ممکن است متوجه نشوید هر ماه چه مقدار برای قهوه‌ی صبحانه هزینه می‌کنید. با ثبت آن و اطلاع از هزینه‌ی کلی ممکن است پی ببرید که بیشتر از مقداری است که همیشه فکر می‌کردید.

 

3. بودجه‌بندی کنید

داشتن بودجه بر میزان هزینه‌هایی که برای مقوله‌های مختلف خرج می‌کنید محدودیت می‌گذارد. دقیقا خواهید دانست که چقدر درآمد دارید و چقدر هزینه. همچنین در طولانی مدت می‌توانید روی کم کردن این مخارج‌ کار کنید.

 

اغلب افراد بودجه‌بندی را خیلی پیچیده می‌کنند. با یک سیستم بودجه‌بندی ساده که مخارجتان را به چند دسته تقسیم کند، می‌توان اثربخشی بودجه‌بندی را مشاهده کرد.

 

4. یکی از هزینه‌های ماهیانه را حذف کنید

حذف یکی از هزینه‌های ماهیانه می‌تواند تاثیر بسزایی در بودجه‌ داشته باشد. به هزینه‌های ماهیانه‌ی خود فکر کنید. بعنوان مثال قبض برق، قبض موبایل و هزینه‌ی ماشین، همچنین ممکن است هزینه‌هایی مثل عضویت در یک سایت، عضویت در باشگاه، یا هزینه‌های مطرح دیگری داشته باشید.

چگونه در زندگی پول کمتری خرج کنیم ؟

مشخصا بعضی از این هزینه‌ها قابل تغییر نیستند اما یکی از آنها را می‌توانید حذف یا کم کنید. شاید این مقدار پول در ماه مبلغ زیادی نباشد اما در طول یک یا چند سال چشمگیر خواهد بود.

 

5. بیشتر از قبل پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید
با پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌توانید هزینه‌های زیادی را کاهش دهید. مشخص‌ترینِ آن هزینه‌ی بنزین است اما باز هم بیش از اینهاست.

چگونه در زندگی پول کمتری خرج کنیم ؟

برای مثال می‌توان هزینه‌ی پارکینگ و استهلاک ماشین را پس‌انداز کرد. روغن موتور را به دفعات کمتری تعویض کرده و قطعا مشکلات کمتری در این رابطه خواهید داشت.

 

6. برخی کارها را خودتان انجام دهید
روش دیگر ذخیره‌ی پول این است که بجای اینکه بابت کاری مبلغی به دیگران بپردازید، خودتان انجامش دهید. شاید برای رسیدگی به کارهای باغبانی، تعویض روغن یا تمیز کردن خانه هزینه می‌کنید. بعضی از این کارها را نمی‌توانید خودتان انجام دهید؟

چگونه در زندگی پول کمتری خرج کنیم ؟بعنوان یک گام رو به جلو می‌توانید خودتان برای دیگران هدیه درست کنید. هدایای دست‌ساز برای تولد یا اعیاد معمولا باارزش‌تر از انواع خریداری شده‌ی آن است، بعلاوه از این طریق می‌توانید کمی پس‌انداز کنید.

 

7. بجای خریدن بعضی وسایل، آنها را قرض بگیرید
اگر شما به دنبال خرید وسیله‌ای هستید که به صورت موقت به آن احتیاج دارید می‌توانید این موضوع را در نظر بگیرید که آن را از دوستان، همسایگان یا اعضای خانواده خود قرض کنید.

چگونه در زندگی پول کمتری خرج کنیم ؟به عنوان مثال من با همسایه خود توافقی جهت قرض گرفتن ماشین چمن‌زنی داریم. در عوض من هزینه سوخت آن را می پردازم و همچنین ماشین چمن‌زنی او را زمستان‌ها در انباری خود نگهداری می‌کنم.اینکار نه تنها منجر به ذخیره سرمایه خرید ماشین چمن‌زنی می‌شود بلکه باعث حذف مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری آن نیز می‌گردد.

 

مثال دیگر استفاده از سی‌دی‌هاست. من و دوستانم سی‌دی‌ فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه‌مان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم. افراد می‌توانند با استفاده از اشتراک‌گذاری، از وسایل موجود بهره‌مند گردند بجای اینکه جهت خرید آن وسایل پول خرج کنند.

 

8. یک اقتصاددان خانگی باشید

کسانی که مایل به مدیریت اقتصادی خانه هستند می‌توانند پول بیشتری را از طریق اتخاذ تصمیمات آگاهانه ذخیره کنند. منظور از اقتصاددان خانگی این است که به طور مثال به دنبال حراجی‌ها باشید و راهی جهت ذخیره نمودن پول بیابید. ذخیره اندک در قسمت‌های مختلف می‌تواند به سرعت منجر به ذخیره‌های بزرگتر گردد.

 

9. کمتر از غذای آماده‌ی بیرون استفاده کنید

مقدار هزینه‌ای که افراد صرف خوردن غذا در رستوران‌ها می‌کنند تعجب‌برانگیز است. اغلب افراد هنگامی که شروع به بررسی هزینه‌های خود می‌کنند از این موضوع تعجب می‌کنند.

چگونه در زندگی پول کمتری خرج کنیم ؟

واضح است که با کاهش دفعات خوردن غذا در رستوران‌ها، می‌توانید به میزان قابل ملاحظه‌ای پس‌انداز کنید.