پارس ناز پورتال

چگونه در فصل تابستان و گرما روزه داری کنیم؟

مجموعه : ماه رمضان
چگونه در فصل تابستان و گرما روزه داری کنیم؟

چگونه در فصل تابستان و گرما روزه داری کنیم؟ 

امسال ماه رمضان در تابستان قرار گرفته اسـت و گرما و طولانی بودن روز ممکن اسـت برای روز داران کمی سخت باشد اما راه کارهایی هم برای آسان تر روزه گرفتن وجوددارد . هدف مـا از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارک اسـت.

 

البته ماه رمضان امسال بدلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری اسـت کـه با یک برنامه تغذیه اي درست هنگام افطار و سحر می‌توانیم بدون هیچ گونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و بـه مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.

 

رعایت راهکارهای ساده تغذیه اي در افطار و سحر میتواند روزه داران رابه منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار بـه درستی نمیتواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.

 

1. برای این کـه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر اسـت در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و هم چنین غذا هاي چرب و پرنمک کـه سبب تشنگی زیاد در طول روز میشود پرهیز کنید.

 

2. سعی کنید از غذا هاي آب پز شده و خورشت هاي آبدار و کم نمک استفاده کنید.

 

3. خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قندخون و احساس گرسنگی در طول روز میشود.

 

4. بعد از خوردن سحری، بهتر اسـت هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

 

5. سعی کنید در ماه رمضان میوه هاي آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

 

6. بهتر اسـت هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر بجای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.

 

7. خوردن 8 تا 12 لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب میشود تا شـما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.

 

8. برای این کـه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر اسـت از غذا هاي سبک و کم چرب استفاده کنید. درضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری بـه رخت خواب نروید.

 

9. بهتر اسـت افطار خودرا با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.

 

10. سعی کنید وعده هاي غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.

 

11. برای پیش گیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایي هم چون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.

 

12. ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار بـه هضم غذا و جلوگیري از یبوست کمک زیادی میکند.

 

13. وعده سحری را بـه هیچ وجه حذف نکنید زیرا ادامه دادن بـه این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.

 

14. نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می‌شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار اسـت.

 

15. برای این کـه در طول روز کمتر تشنه شوید بهتر اسـت علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایي هم چون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید. این مواد سبب میشود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود.