پارس ناز پورتال

این کارها در آینده به ربات ها سپرده خواهند شد

این کارها در آینده به ربات ها سپرده خواهند شد

این کارها در آینده به ربات ها سپرده خواهند شد 

شمار زیادی از کارها میباشند که در آینده دیگر نیازی به آدمها برای انجام آنها نیست, بلکه ربات ها به راحتی این اعمال را انجام میدهند. صدها سال گذشته و در ابتدای قرن بیستم بهره گیری از اسب ها بعنوان وسیله اي برای کار و امرار معاش تحولی در اقتصاد خانواده ها به وجود آورد که نویدبخش آینده خوبی بود.

 

بنابراین اسب ها در نبود ماشین آلات, از نظر اقتصادی بسیار با اهمیت بودند اما در عرض 50 سال, ماشین آلات و تراکتورها نیاز به کار و بهره گیری از اسب ها را دستخوش دگرگونی کرد و با رشد و گسترش صنعت خودرو, به زودی خودروها جایگزین اسب ها شدند.

 

«سی ان ان» در گزارشی به حضور وسیع روبات ها در بازار کار پرداخته هست. بسیاری بر این باورند که با حضور گسترده روبات ها در بخش هاي گوناگون جوامع, چنین سرنوشتی در انتظار آدم ها نیز هست. از آنجایی که آنها هر روز نسبت به گذشته چابک تر و زیرک تر می‌شوند, همین خطر انسان را نیز تهدید می‌کند. روبات ها کدام مشاغل را از چنگ انسانها در می آورند؟

 

صندوق داران و اپراتورها

شغل هایي مانند صندوق داری, که تنها داشتن تحصیلات متوسطه برای انجام آنها کافی هست, در آینده اي نه عمده دور منقرض خواهند شد. روبات ها به سادگی از عهده مشاغلی که نیاز به هیچگونه تجربه و تحلیل انسانی ندارند, بر می‌آیند. در حال آماده این تغییر و تحولات,

 

در شمار زیادی از مشاغل و حوزه ها نخست شده هست. رستوران هایي مانند مک دونالد و وندی «Wendy» با افزودن کیوسک هایي در برخی از شعبه هاي شان, این امکان را برای مشتریان فراهم کرده اند تا غذای خود را روی یک صفحه نمایش لمسی سفارش دهند.

 

همانند دیگر, شرکت آمازون هست که در ماه دسامبر, طی اقدامی, روند خرید کالا برای مشتریان را ساده کرد. آمازون با تاسیس یک فروشگاه فیزیکی به اسم آمازون گو این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرد تا با بهره گیری از یک برنامه موبایلی پرداخت هاي خود را انجام دهند و در صف هاي طویل صندوق نایستند.

 

رانندگان

شمار زیادی از شرکت هاي بزرگ در حال سرمایه گذاری میلیارد دلاری برای فرآوری روبات هایي میباشند که جایگزین نیروی انسانی باشد. واضح ترین مثال آن تولید ماشین هاي بدون راننده هست. در حال آماده شرکت هاي تولید خودرو و شرکت هاي فناوری در رقابتند

 

تا در این اساس پیشرو باشند. زمانی که خودرو هاي کاملا خودکار ساخته و تولید شوند, رانندگانی که در شرکت هایي مانند اوبر مشغول کارند, شغل خود را از دست خواهند داد. برآورد شده که تا اوایل دهه 2020 چیزی نزدیک به پنج میلیون راننده در کشور آمریکا بیکار خواهند شد. در برترین حالت رانندگان احتمالاً بتوانند شغل هایي مانند حمل کالا و بار مسافران را انجام دهند. در حال آماده روبات ها قادر به رساندن سفارش غذا و حمل اجناس نیستند.

 

فست فودها

بر اساس گزارش «سی ان ان» تا سال 2024 نزدیک به 80 هزار نفر شغل هاي خود را در رستوران هاي فست فود از دست خواهند داد. یکی از مهمترین علت آن هم افزایش دستمزدهاست که صاحبان رستوران ها را ناچار به جایگزینی روبات ها خواهد کرد. به قول ادوارد رنسی, مدیرعامل سابق مک دونالد,

 

قطعا برای یک صاحب رستوران مقرون به صرفه تر خواهد بود تا یک روبات 35 هزار دلاری را خریداری کند تا اینکه کارگری ناکارآمد را استخدام کند که به ازای ساعتی 15 دلار, سیب زمینی هاي سرخ شده را داخل جعبه بگذارد.

 

خطری پزشکان و پرستاران را تهدید نمی‌کند

حضور حقیقی آدم ها در مراقبت هاي بهداشتی و درمانی بسیار ضروری هست. بنابراین مشاغلی نظیر پزشکی و پرستاری کمتر در معرض نابودی میباشند. بنیان فناوری اطلاعات و ابتکار در ایالات امریکا بیش از 800 نوع شغل را مورد مطالعه قرار داده و بر اساس میزان تسلط روبات ها و احتمال نابودی شان آنها را رتبه بندی کرده هست.

 

اگرچه در سال هاي جدید کامپیوترها در تشخیص هاي پزشکی پیروز بوده اند اما بیماران دوست ندارند که روبات هایي که روح ندارند, مریضی آنها را تشخیص دهند؛ چرا که در این شرایط پذیرش این دشواری ها, راحت تر خواهد بود. هر چند برخی از خدمات حوزه هاي پزشکی نظیر عکس هاي سی تی اسکن ها و رادیولوژی مکانیزه شده اند. بنابراین روبات ها تاثیری مستقیم بر شغل رادیولوژیست ها دارند.

 

مربیان ورزشی مادام العمر میباشند

تحلیلگران بر این باورند مشاغلی که به نوعی به رهبری دیگر افراد مربوط میشوند از خطر روبات ها در امانند. برای همانند باید گفت که در مورد مربیان ورزشی انچه مهم هست, رساندن اخبار برد در یک مسابقه نیست, بلکه داشتن توانایی برای جذب ورزشکاران, کمک به آنها برای دستیابی به اهداف شان, تعلیم شان برای انجام کارهای گروهی, پشتیبانی از یکدیگر و در نهایت رشد و گسترش شخصیت شان هست.

 

بنابراین بعید به نظر می‌رسد که یک روبات قادر به مدیریت افراد با شخصیت هاي غیر انعطاف پذیر باشد و به آنها فعالیت گروهی را تعلیم بدهد. باید گفت که مشاغلی که در آنها صاحبان شغل با احساسات و عواطف افراد درگیر میباشند و نیاز به مهارت انسانی دارند, از میان نخواهند رفت.

 

روبات ها جایگزین آرایشگران نمی‌شوند

بر اساس رتبه بندی بنیان فناوری اطلاعات و ابتکار, احتمال اینکه روبات ها جایگزین آرایشگران شوند بسیار ضعیف هست, آنها اگرچه کاربردهای بسیاری دارند اما ابرانسان نیستند. به طور متوسط 150 هزار مو در سر انسان وجود دارد و هر یک از این مو هاي کوچک باید به اندازه اي

 

دقیق و متفاوت کوتاه یا آرایش بشوند. به نظر نمیرسد دانشمندان و مهندسان به این زودی ها قادر به طراحی روباتی باشند که بتواند این عملیات را مدیریت کند و احتمالا چنین روباتی در دوره اي که ما در آن زندگی می‌کنیم نوآوری و ساخته نخواهد شد.

 

روبات ها جایگزین مددکاران اجتماعی نمی‌شوند

برآورد شده تا سال 2024, مشاغلی نظیر مددکاری اجتماعی که در حوزه سلامت و بهداشت روان فعالیت میکنند, 19 درصد افزایش یابد. دانشمندان میگویند سیم کشی مغز انسان از 100 هزار سال پیش تا به حال هیچ تغییری نکرده هست.

 

تجربیاتی نظیر همدلی, همراهی, شنیده شدن و در جمع دیگر افراد قرار گرفتن در طبیعت انسانها وجود دارد. امروزه, انسان‌ها زمان بسیاری را صرف بهره گیری از گوشی هاي هوشمند خود و خیره شدن به صفحه نمایش تلویزیون یا کامپیوترشان میکنند. این به آن معناست که تعاملات فردی به شدت کاهش یافته هست.

 

بنابراین صاحبان مشاغلی که انجام چنین تعاملاتی را برای انسانها فراهم می آورند, نه تنها خطری تهدیدشان نمی‌کند, بلکه جایگاهی ارزشمندتر نیز پیدا میکنند.