پارس ناز پورتال

کسانی که موهای چرب دارند بخوانند

مجموعه : نکات سلامت مو
کسانی که موهای چرب دارند بخوانند

کسانی که موهای چرب دارند بخوانند 

موهای چرب برای افراد همیشه ناخوشایند بوده است,چون چرب بودن همیشه ظاهر کثیف بودن به موها می دهد.حتی اگر فرد موهای خود را چند ساعت قبل شستشو داده باشد.

 

این موضوع نیز معمولا در موهای بلوند و یا به طور کلی روشن ، واضح تر است . اما ، آیا به طور کلی موهای چرب به زمان و تعداد دفعات دوش گرفتن بستگی دارد؟ به ندرت.

 

با این وجود که آلوده بودن موها موجب چربی آن می شود ، موی چرب اکثرا از ترشح بیش از حد سبوم توسط غدد سباسه در سر به وجود می آید.

 

همانطور که برخی ترشحات این غده طبیعی بوده و برای داشتن موهایی سالم ضروری می باشد ، ترشح زیاد نیز همان موهای چربی نازیبایی را به وجود می آورد که از آن متنفریم .

 

شوره و جوش های کف سر ، که به عنوان یک اختلال پوستی با نام درماتیت سبورئیک شناخته می شود ، و همچنین خارش کف سر در نتیجه ی ترشح بالای سبوم به پدید می آیند. علاوه بر اینها ، چربی مو می تواند موجب نازک شدن تار مو و از بین رفتن درخشنگی آنها شود.

 

غدد سباسه

هر منفظی روی پوست دارای یک غده ی سباسه است. از این غده ها گاهی با اسم غده ی چربی نیز یاد می شود و مسئول حفظ رطوبت مناسب ، از طریق سبوم و یا چربی که تولید می کنند ، هستند.

 

سبوم در واقع موجب درخشندگی موها می شود و ما به آن نیاز داریم . اما ترشح بیش از حد سبوم موها را چرب می نماید.غدد سبابه نقش بسیار مهمی در بدن دارند ، تا جایی که به محض تولد فعالیت خود را آغاز می کنند.

 

تا به حال دقت کرده اید حتی نوزادان نیز گاهی موهای چربی دارند ؟ دلیل این موضوع می تواند ترشح بالای این ماده ، در ساعاتی پس از تولد باشد. افزایش ترشح سبوم در سنین نه تا ۱۷ نیز مجددا اوج می گیرد.

 

تعداد غده های سبورئیک در طول زندگی تغییر چندانی نداشته ، اما با افزایش سن بزرگتر می شود. این غدد می توانند توسط انواع هورمون ها در بدن ، تحت تاثیر قرار بگیرند. سبوم حاوی کلسترول ، اسکوالین ، اسیدهای چرب ،دیگلیسرید و تریگلیسرید است.

 

حتما گاهی اسم سبوره ، که نامی علمی تر برای چربی مو محسوب می شود ، را شنیده اید. نقاطی از بدن که بیشترین غدد سباسه را مثل صورت و گوش ، دارند ، بیشتر تحت تاثیر این چربی قرار می گیرند.