پارس ناز پورتال

کنار گذاشتن عادت های نادرست در زندگی (رازهای موفقیت زندگی)

کنار گذاشتن عادت های نادرست در زندگی (رازهای موفقیت زندگی)

کنار گذاشتن عادت های نادرست در زندگی 

داشتن عادت هاي بد در زندگی می تواند منجر به احساس ناخوشایندی برای شما در آینده شود از طرفی عده اي از عادت ها منجر به اذيت دیگران هم می‌شود. عادت‌هاي بد، زندگی را مختل کرده و مانع رسیدن به اهداف می شوند، این عادت‌ها سلامت جسم و روح را نیز به خطر می اندازند و وقت و انرژی را اتلاف میکنند.

 

پس چرا رهایشان نمیکنیم؟ و از همه ی مهمتر، آیا راهی وجوددارد که از شر عادت‌هاي بد خلاص شویم؟ بیشتر اوقات، عادت‌هاي بد صرفا شیوه‌اي برای غلبه بر استرس و ملالت‌هاي روحی ما هستند. هر عادت بدی، از جویدن ناخن‌ها گرفته تا وقت اتلاف کردن در اینترنت می تواند یک واکنش ساده در برابر استرس باشد.

 

ترک عادت های بد در زندگی

اما نباید این‌طور باشد! شما میتوانید با یاد گرفتن روش‌هاي جدید و سالم با استرس و ملالت‌هاي خود مبارزه کنید، و سپس عادت‌هاي خوب را جای گزین‌شان کنید.البته، گاهی استرس، دلیلی عمیق‌تر و پنهان دارد. شاید فکر کردن به این علت‌ها سخت باشد، اما اگر واقعا تصمیم دارید تغییراتی ایجاد کنید پس باید با خودتان روراست باشید.شناسایی علت عادت‌هاي بد، برای ترک آن‌ها یک ضرورت بی، چون و چراست.

کنار گذاشتن عادت های نادرست در زندگی (رازهای موفقیت زندگی)

تمام عادت‌هایي که همین حالا دارید، چه خوب و چه بد، در زندگی شما وجود دارند. در تعداد زیادی از موارد، عادت بد شما، صرفا راهی برای کنار آمدن با استرس است. مثلاً جویدن ناخن، تکان دادن پا و یا فشردن فک‌ها. این دلایل، می توانند به عادت‌هاي بد کوچک کشیده شوند.مثلاً باز کردن ایمیل به محض روشن کردن کامپیوتر و چک کردن تمام ایمیل‌ها، کارآمدی و عملکرد شما را تخریب می کند، حواس‌تان را پرت می کند و شما رابا استرس درگیر میکند.

 

اما این فایده را دارد که احساس نکنید چیزی را از دست داده‌اید، و این عادتی است که همین طور ادامه پیدا می کند. عادت‌هاي بد به سختی قابل حذف کردن هستند و درست بهمین دلیل است که توصیه «دیگر اینکار را نکن»، طبق معمول بی‌فایده است. شما نیاز دارید عادت خوبی را جای گزین عادت بدتان کنید.

 

جایگزینی انتخاب کنید

شما نیاز به یک برنامه از پیش تعیین شده دارید که بدانید چطور قرار است به استرس یا ملالت و یا هر چیز دیگری که باعث عادت بدتان هست، جواب بدهید. عادت بدتان هر چه که هست باید برای جای گزین کردن آن برنامه‌ قبلی داشته باشید وگرنه تلاش‌تان بی‌فایده و کاملا کوتاه مدت خواهد بود.

 

از شخصی بخواهید تا کمک‌ تان کند

چند بار پیش آمده که به تنهایی یک رژیم کاهش وزن را در پیش گرفته‌اید؟ یا مثلاً قصد ترک سیگار را داشته‌اید، اما به کسی چیزی نگفته‌اید؟ حتماً هم پیش خودتان گفته‌اید اینطوری بهتر است، چون اگر موفق نشوم، کسی شاهد شکست من نخواهد بود!

 

اما کار درست این است که کسی همراهی‌تان کند. مثلاً با کسی همراه شوید که او هم قصد ترک سیگار را دارد. شما دو نفر می توانید با احساس مسئولیت نسبت به هم دیگر و تشویق بابت توانمندی‌ها و پیروزی‌ها، تکیه‌گاه و انگیزه‌اي قوی برای هم باشید.

 

کافی است به اصل خودتان برگردید

خیلی وقت‌ها پیش آمده که فکر کنیم برای ترک عادت‌هاي بدمان، لازم است کلا آدم دیگری بشویم. واقعیت این است که همان آدم دیگر را در حال حاضر در درون خود داریم، به اضافه عادت‌هاي بد! در واقع، این احتمال خیلی ضعیف است که ما این عادت‌هاي بد را در تمام طول عمر خود داشته‌ایم. حتی اگر آن آدم ایده‌آل، سال‌هاي زیادی با هم اکنون شما فاصله گرفته باشد، بالاخره وجود داشته، پس شما قطعا و حتماً میتوانید باز هم به او برگردید.

 

از کلمه «اما» استفاده کنید

یک نکته که باید در مورد نبرد با عادت‌هاي بد بدانید این است که به اسانی ممکن است در تله قضاوت غلط درمورد خودتان بیفتید و توجیه کنید که چرا بهتر عمل نکرده‌اید. هر وقت که دچار اشتباهی شدید یا افکار منفی احاطه‌تان کرد، جمله‌ منفی خودرا با یک «اما» در انتها، ادامه دهید: من چاق هستم، اما میتوانم در عرض چند ماه آینده، کاهش وزن داشته باشم. من یک بازنده هستم، اما همه ی گاهی شکست می خورند.

 

برای شکست هم برنامه داشته باشید

همه ی ما گاهی شکست میخوریم. بجای این که بابت یک اشتباه خودتان را سرزنش کنید، برای آن برنامه داشته باشید. همه ی ما گاهی از روال درست خارج می شویم، آن چیزی که افراد موفق را از سایرین جدا می کند این است که آن‌ها میتوانند خیلی زود خودشان را بازیابی کنند. استراتژی‌هاي زیادی برای بازیابی اعتماد بنفس و روحیه وجوددارد که بعد از شکست یا دچار اشتباه شدن می تواند بشما کمک کند تا به وضعیت عادی خود برگردید.

 

هوشمندانه هدف تعیین کنید

اگر می خواهید بدانید نخستین قدم برای ترک عادت‌هاي بد چیست، توصیه می کنیم با آگاهی و هشیاری روندتان را شروع کنید. سعی کنید در تله احساسی که نسبت به عادت بد خود دارید گرفتار نشوید. با اي کاش گفتن‌ها، زمان را از دست می دهید، اما این افکار شما را از چیزی که در حال روی دادن است دور خواهند کرد. در عوض هشیاری و آگاهی میتواند بشما نشان بدهد چطور واقعا می توانید تغییر ایجاد کنید..

 

عادت بد شما، دقیقا چه زمان‌هایي اتفاق می‌افتد؟ خیلی آسان با پیگیری این سوال‌هاي هوشمندانه میتوانید نسبت به رفتار بدتان آگاهی بیشتری پیدا کرده و ایده‌هاي بسیار زیادی برای توقف‌شان به ذهن‌تان خطور کند. یک کاغذ و قلم همیشه همراه‌تان باشد، هر وقت عادت بدتان روی داد، روی کاغذ، زمان و جزئیات آنرا یادداشت کنید. در پایان روز، تمام گزارش کارتان را بررسی کنید و ببینید چه نتیجه‌اي میگیرید.

 

هدف‌تان این نیست که خودتان را قضاوت یا ملامت کنید.تنها هدف شما باید این باشد که نسبت به زمان وقوع عادت بد و شرایط آن، آگاهی کامل پیدا کنید. با این روش، شما چندین قدم‌تر جلوتر از عادت بدتان خواهید بودو تسلط خوبی روی آن پیدا خواهید کرد. سپس میتوانید شروع کنید به اجرا کردن ایده‌هاي‌تان که مطمئنا کاربردی‌ترین ایده‌ها را خودتان خواهید داد، چون شما تنها کسی هستید

 

که خودتان را خوب می‌شناسید!ترک عادت‌هاي بد، به زمان و تلاش نیاز دارد، اما مهمتر از همه ی، پشتکار و اراده‌ راسخ می خواهد. بیشتر آن‌هایي که در نهایت موفق میشوند رفتار یا عادت ناپسندی را ترک کنند، چندین بار شکست خورده و باز هم تلاش کرده‌اند. شاید چند راهی که در پیش می گیرید، جواب ندهد و مفید نباشد، اما دلیل نمیشود سایر شیوه‌ها نیز همین طور باشند.

 

مطالعات نشان می‌دهد دو تا هشت ماه زمان نیاز است تا فرد یک رفتار یا عادت بد را ترک کند. خواندن این مقاله بشما کمک می کند ترک عادت هاي بد برایتان راحتر شود.با چند روش ساده می توانید عادات بد زندگی خود رابه عادت هاي خوب تبدیل کنید. وقتی رفتارهای اشتباه مدام تکرار شوند ترک کردن آنها کاری دشوار میشود.

 

در واقع ترک رفتارهای بدی از قبیل ناخن جوییدن، سیگار کشیدن، ورزش نکردن، دیر از خواب بلندشدن و اعتیاد به تلفن همراه ممکن است در ابتدا کمی سخت بنظر بیاید و تصور کنید هرگز نمی‌توانید آنها را کنار بگذارید اما باید گفت ترک این عادات بد امکان‌پذیر است و هر شخصی با کمی اراده، برنامه ریزی و تغییر سبک زندگی می تواند از عهده آن بربیاید.

 

مطالعات نشان می‌دهد دو تا هشت ماه زمان نیاز است تا فرد یک رفتار را ترک کند پس بنابر این نباید ناامید شد زیرا ترک عادت هاي بد همیشه کاری زمان بر است. به گفته روانشناسان عادت هایي که در روزمره انجام میدهیم سلسله رفتارهایی هستند که به فرد کمک می کند کمتر بیندیشد و فعالیت هاي خودرا سریعتر انجام دهد و زمان بیشتری داشته باشد.

 

دراین پست چهار نکته مهمی که برای ترک عادت هاي بد باید درنظر بگیرید گفته میشود. با رعایت این نکات بهتر می توانید از پس این تغییر بربیایید.

 

آگاه باشید

این را بخاطر بسپارید که تصمیم به ترک یک عادت بد همیشه کافی نیست. در حقیقت برای تغییر عادت یا رفتار شما نیاز به خودآگاهی دارید. به این معنی که از عادت خود آگاه باشید. دانستن انگیزه ها یا عواملی که موجب این رفتارهای بد شده و بازرسی احساساتی که پس از این عوامل ظاهر می شوند از نکاتی مهمی است که باید آنرا رعایت کنید. درک و تشخیص کامل داشتن از عوامل، احساسات و واکنش هاي دائمی که در پی آن است بشما این امکان را می‌دهد تا خودتان را پیدا کنید و دوباره واکنشتان رابه سمتی دیگر سوق دهید.

 

برنامه ریزی کنید

برای خلاص شدن از یک عادت بد و قدیمی و جایگزینی آن با یک رفتار جدید، شما باید پس از خودآگاهی، یک برنامه کاربردی برای خود داشته باشید. پس ازآن به تکرار جدی برخی رفتارهای جدید برای جای گزین کردن رفتارهای قدیمی نیاز دارید. در واقع برنامه تان باید این تغییرات را برای شما آسان تر کند.

 

برای مثال اگر اگر قصد دارید عادت مدام چک کردن تلفن همراه تان در صبح پس از بیدار شدن از خواب را متوقف کنید و بجای آن به ورزش بپردازید با یک برنامه ریزی مناسب به اسانی می توانید ورزش و پیاده روی را جای گزین گوشی خود کنید. این برنامه ریزی بدان معنی است که باید تلفن همراه خودرا دور از معرض بگذارید و اگر صبح با صدای آلارم آن از خواب بیدار می‌شوید بهتر است بجای گوشی از یک ساعت دیگر برای زنگ زدن و بیدار شدن استفاده کنید

 

و لباسهای مخصوص ورزش خودرا شب قبل آماده کنید تا صبح با جدیت بجای چک کردن گوشی به ورزش کردن بپردازید. هنگامیکه این برنامه ریزی ها را برای خود داشته باشید مطمئنا به اسانی می توانید این عادت هاي بد را کنار بگذارید.

 

از نقشه B استفاده کنید

اگر بطور جدی تصمیم به ترک عادت هاي بد خود گرفته اید و برای آن برنامه اي مطمئن تهیه کردید این نکته را درنظر داشته باشید که گاهی اوقات بهترین برنامه ریزی هم ممکن است شما را دریک مسیر اشتباه بگذارد. بعنوان مثال به قصد خرید هویچ از خانه بیرون میروید اما از یک رستوران سر در می آورید.

 

اگر برنامه ریزی ابتدایی یا «A» شما اشتباه از کار در آمد از برنامه «B» استفاده کنید. دراین برنامه باید از خودتان بپرسید که دقیقا چه احساسی دارید؟ آیا غمگین، خسته، عصبی یا تنها هستید؟ این احساسات منجر به ایجاد عادت هاي خاصی می شوند که ممکن است بشما آسیب برساند.

 

افراد این احساسات سرد و غمگین را دوست ندارند و اغلب تمام تلاش خودرا می کنند تا از آنها دور شوند. دراین صورت باید یک زمان برای خودتان تعیین کنید، چشمانتان را ببندید و ذهن خودرا از این احساسات خالی کنید.

 

اگر چه ممکن است این تمرکز کردن و فاصله گرفتن از این احساسات عادت هاي بد را از شما دور نکند اما باعث می‌شود به احساسات بد واکنش دهید و انها را از خود دور کنید و هنگامیکه احساس اسانی کنید بهتر می توانید انتخاب هاي سالم و مفید کنید.

 

بخود یادآوری کنید

عادت هاي زندگی همیشه توسط تکرار برخی رفتارها ایجاد می شوند. بنابر این اگر می خواهید عادات بد خودرا تغییر دهید، باید عادت و رفتارهای جدید خودرا یادآور شوید و انها را فراموش نکنید. در واقع به این تغییر سبک جدید زندگی خود پایبند باشید.

 

بنابر این این رفتارها و عادات جدیدی که قصد انجام انها را دارید روی برگه اي یادداشت کنید و آنرا جایی بگذارید که قابل رویت باشد یا از خانواده خود بخواهید آنها رابه شما یادآوری کنند.

 

گفتنی است، ترک عادت هاي بد همیشه دشوار است اما هرگز ناامید نشوید و تلاش خودرا ادامه دهید. هر عادت بدی دارید باز هم خودتان را در حالت غلبه بر آن تجسم کنید و از موفقیت خود لذت ببرید. خودتان را همیشه با یک هویت جدید و اصلاح شده ببینید.

کنار گذاشتن عادت هاي غلط در زندگی «رازهای موفقیت زندگی»