پارس ناز پورتال

گفتگو با پدرشوهر مهناز افشار +عکس

گفتگو با پدرشوهر مهناز افشار +عکس

گفتگو با پدرشوهر مهناز افشار +عکس

چندی قبل نظری که پدرشوهر مهناز افشار درباره وی داشت منتشر شد و در فضای مجازی جنجال زیادی را به پا کرد.در این گفتگو نظر محمد علی رامین را به طور کامل جویا می شویم. محمدعلی رامین درباره برخی مسائل پیرامون مهناز افشار و پسرش معتقد است: وقتی اعضای یک خانواده هرکدام «مستقلاً» راه خود را تعیین و مسئول رفتار خود هستند،

 

چرا بعضی از رسانه ها اصرار دارند، هر کدام را به بهانه دیگری سرزنش کنند.
گفتگو با پدرشوهر مهناز افشار +عکسمحمدعلی رامین

 

محمدعلی رامین در گفت‌وگویی به سوالات مختلفی پاسخ داد که در ادامه می‌آید:در مورد شما تصویر رسانه‌ها، یک تصویر کاملاً پر تناقض خانوادگی است.

 

مگر قرار است که روابط فامیل و خانواده و پدر و فرزندان، بخاطر تفاوت‌ها در سبک زندگی و برداشت متفاوت سیاسی، منقطع شود؟
گفتگو با پدرشوهر مهناز افشار +عکسگفتگو با محمدعلی رامین

 

چرا باید از منظر بعضی از رسانه ها، در یک خانواده، افراد مستقل از هم، تاوان کار یک دیگر را بدهند؟ در این صورت چیزی به نام «نهاد خانواده» باقی نخواهد ماند و جامعه منجر به فروپاشی می شود.

 

در مورد فرزندم آقای یاسین رامین، ایشان حدود هیجده سال است که مستقلاً در تأمین معیشت و هزینه تحصیلات خودش تلاش کرده و می‌کند و بنده سالهاست که در امور شخصی و شغلی ایشان چندان ورودی ندارم و امور زندگی خانوادگیشان را، حریم خصوصی خودشان می‌دانم که شرع مطهر و قانون جمهوری اسلامی اجازه هیچ دخالتی را به من نمی‌دهد.

 

بنابراین تکرار و القای نسبت های فامیلی برای شبهه افکنی در مواردی که آشکارا هرکسی راه خودش را می رود، خلاف انصاف و اسلام است.

 

پس مسئولیت اخلاقی والدین نسبت به فرزندان و مجموعه افراد یک خانواده نسبت به هم چه می شود؟

 

طبیعی است که عواطف افراد هر خانواده‌ای و احساس مسئولیت اخلاقی آنها نسبت به همدیگر، در جای خود محفوظ است؛ اما این مسئولیت های اخلاقی متقابل در افراد یک خانواده، موضوع مباحث رسانه ها نیست؛ در همین موضوعات مورد علاقه رسانه‌ها، مگر یک چهره هنری مشهور و مستقل مانند سرکار خانم «مهناز افشار»، بارها به ابراز برائت از بنده وادارنشده‌اند؟

 

مگر با هر بیانی استقلال خودشان و همسرشان را از افکار و رفتار بنده اعلام نکرده‌اند؟ وقتی اعضای نسبی و سببی یک خانواده که هرکدام «مستقلاً» راه خود را تعیین کرده‌اند و مسئول سود و زیان افکار و گفتار و کردار خود هستند، چرا بعضی از رسانه ها اصرار دارند، خلاف شرع و اخلاق و قانون، هر کدام را به بهانه دیگری سرزنش و در افکار عمومی طیف فکری خودشان مجازات کنند؟!
گفتگو با پدرشوهر مهناز افشار +عکسمهناز افشار و همسرش

 

ولی به هرحال طرفداران و مخالفان شما و خانم مهناز افشار با موقعیت های متفاوت سیاسی و هنری، حق دارند، موقعی که این همه اختلافات فکری و رفتاری در خانواده را می بینند، کنجکاو و پرسشگر باشند.

 

البته قبول دارم که بخشی از این کنجکاوی ها طبیعی است، اما بخش عمده آن تحریک ناشی از اتهامات رسانه‌هاست، تا هر یک را به بهانه دیگری تخریب کنند و بیازارند؛ و این فرهنگ «مردم آزاری» شایسته رسانه های ما نیست.

 

از طرف دیگر، رسانه های هوشمند و با بصیرت ما می توانند، همین اختلافات فکری و مشی سیاسی گوناگون درون یک خانواده را نشانه آزاد منشی و آزادگی در دین و مذهب و حکومت اسلامی خود ادراک و معرفی کنند و نیازی نیست که ما هم مثل دشمنان ایران و اسلام، همه چیز را از منظر دعوای سیاسی و «فتنه خانوادگی» ترسیم و تبلیغ کنیم.

 

افراد خانواده شما از «رانت سیاسی» و «اعتبار اجتماعی» شما هیچ استفاده‌ای نکرده‌اند؟

 

پرونده کاری خودم نشان می‌دهد که حتی به مسائل شخصی اداری خودم هم نمی رسم؛ شما جست و جو کنید، ببینید، مثلاً بابت زندانی بودن خودم در اروپا (1361) یا بقیه مسائل، همانند سایر دوستانم، آیا هیچ پرونده ای به عنوان «آزاده» یا «جانباز» دارم؟ یا اگر این دولت محترم، حدود یک سال حقوق دانشگاهی مرا هم نپرداخته، آیا شکایتی کرده ام؟…

 

یکی از انتقادات همیشگی در میان فامیل و آشنایان بنده این بوده و هست که چرا مثل فلانی، هیچ کمکی به افراد خانواده ات نمی کنی؟بنده معتقدم که در نظام عدل اسلامی «رانت خواری» یکی از بدترین مفاسد است و هرکس چنین کند، در پیشگاه الهی مسئول خواهد بود.گفتگو با پدرشوهر مهناز افشار +عکسعکس های محمدعلی رامین

 

آیا شما نسبت به مسائل کاری و اختلاف مالی میان آقای یاسین رامین و جمعیت هلال احمر، اطلاع و نظر خاصی ندارید؟

 

اجمالاً مطالبی می‌دانم، اما چون علاقه ای به هیچ مسأله مالی نداشته و ندارم، از جزئیات موضوع خبری ندارم و نسبت به رفع و رجوع این مسأله هم نظر خاصی ندارم؛ وقتی نظام ما، نظام عدل اسلامی است که قانونش برای همگان باید یکسان جاری بشود؛ اگر این موضوع به گفته مکرر رئیس سازمان هلال احمر «یک اختلاف مالی» است،

 

یا باید طرفین اختلاف، مسأله را خودشان حل کنند و یا باید هر طرف اسناد خودش را به دادگاه صالح اسلامی عرضه کند تا به این قضیه رسیدگی شود؛ اما چندین سال جنگ روانی رسانه ای با ترویج اتهامات اثبات نشده، چه بسا به عنوان تحمیل یک «محکومیت قضایی» از پیش تصویب شده، تلقی شود.

 

در مورد شهروندی که هیچ پشتوانه حاکمیتی ندارد، وقتی قانون و راهکار قانونی وجود دارد، جنگ روانی و اتهامات رسانه‌ای چه ضرورتی دارد؟ بنده در مورد خودم و همگان طرفدار «عدالت اسلامی» هستم، شما هم طرفدار عدالت باشید.
گفتگو با پدرشوهر مهناز افشار +عکسسوسن صفاوردی مادر شوهر مهناز افشار

 

چندی پیش گفتگویی با سوسن صفاوردی مادرشوهر مهناز افشار شد که بخشی از آن را نیز در اینجا خواهید خواند:پیش از اینکه مهناز افشار عروس این خانواده شود، یکی از مجلات حوزه جوانان کشور، در دوره معاونت مطبوعاتی همسر وی، به دلیل چاپ عکس این بازیگر روی جلد خود، توقیف شد. اما با همه اینها سوسن صفاوردی می‌گوید شخصیتی جدا و مستقل از همسرش است و به‌شدت روی این مستقل‌بودن تأکید می‌کند.

 

صفاوردی سال ١٩٩٥ بعد از ١٧ سال زندگی در آلمان به همراه همسرش به ایران بازگشت و به فعالیت‌های خود در ایران ادامه داد. وی عضویت در هیأت علمی دانشگاه آزاد، مسئولیت امور زنان مجمع جهانی اهل بیت، عضویت در شورای مرکزی شبکه سازمان‌های غیردولتی زنان و همچنین همکاری با معاونت زنان را در کارنامه خود دارد. گفت‌وگو با سوسن صفاوردی در دفتر وی در دانشگاه آزاد انجام شد.

 

در این گفت‌وگو با او به رابطه با عروسش مهناز افشار ، شوهرش محمدعلی رامین و روابط سیاسی و اجتماعی‌اش پرداخته‌ایم. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

 

کمی سؤال‌های شخصی از شما می‌پرسم… همسرتان چقدر به زن بها می‌دهد؟ چقدر نگاه شما را در حوزه زنان قبول دارند؟

 

نمی‌دانم…، باید از خودشان پرسید که نگاه من را قبول دارند یا نه.
گفتگو با پدرشوهر مهناز افشار +عکس‌در دوره‌ای که همسر شما معاون مطبوعاتی بودند، توقیف‌های بسیار زیادی برای مطبوعات اتفاق افتاد و خبرنگاران زیادی بی‌کار شدند، شما نگاهتان به این ماجرا چه بود؟ در این مورد نظری داشتید؟ما حیطه کاری‌مان تعریف‌شده بود و مطلقا در کار هم دخالت نمی‌کردیم.

 

‌نگاهتان چطور بود؟

 

به‌طورکلی باید عرض کنم انسان وقتی در جایگاه دولتی قرار می‌گیرد، بعضی وقت‌ها مخالف کاری است که انجام می‌دهد، ولی بر او تحمیل می‌شود. در چارچوبی که قانون وضع شده، بعضی چیزها بر او تحمیل می‌شود. نمی‌شود خیلی وقت‌ها گفت که این مسائل خواسته شخص بوده است. اگرچه بعضی وقت‌ها این را می‌پذیرم که دیدگاه فرد در اینکه یک قانون چگونه اعمال شود هم مؤثر است.

 

شاید این سؤال‌ها را اصلا دوست نداشته باشید که می‌پرسم. مثلا در یک مصاحبه رادیویی همسر شما اصلا رفتار خوبی نداشتند و با مجری برنامه با ادبیات توهین‌آمیزی حرف زدند…
گفتگو با پدرشوهر مهناز افشار +عکسشما به عنوان همسر آقای رامین چه واکنشی داشتید؟

 

من شخصا معتقد به تعامل هستم… .

 

همسرتان هم هستند؟

 

نمی‌دانم… از خودشان بپرسید. من از خودم حرف می‌زنم و شخصا اعتقاد به تعامل دارم و شخصا معتقدم حرمت افراد باید نگه داشته شود و شخصا معتقدم هرکسی در رأس یک حکومت قرار می‌گیرد باید به او احترام گذاشته شود، حتی اگر با افکارش مخالفم و اگر می‌خواهم انتقاد هم کنم باید چارچوب داشته باشد.

 

شما می‌گویید نگاهتان نگاه تعامل است؟ در مورد ازدواج پسرتان با مهناز افشار هم این تعامل را داشتید؟

 

صددرصد.
گفتگو با پدرشوهر مهناز افشار +عکسعکس سوسن صفاوردی

 

‌شما برای پسرتان خواستگاری رفتید؟

 

قرار نیست که همیشه ما خواستگاری برویم… .

 

‌الان چطور؟ شما الان نوه دارید، توانسته‌اید مهناز افشار را به‌عنوان عروس بپذیرید؟

 

بگذارید این‌گونه جواب سؤال شما را بدهم… اتفاقاتی که در زندگی برای خانواده من افتاد، خیلی عجیب بود و برای من درس بزرگی داشت. باز این درس من را به اینجا رساند که متوجه شوم ما مکلف به پذیرش تفاوت‌ها هستیم تا بتوانیم به سعادت برسیم.

 

‌سختتان نبود؟

 

واقعیت این است که به خاطر پذیرش تفاوت‌ها برایم خیلی راحت‌تر بود.

 

برای آقای رامین چطور؟

 

شاید خیلی سخت بود… .

 

‌این وسط حرف‌های زیادی هم به پسر شما نسبت داده شد… .

 

خیلی زیاد… من همه کسانی که تهمت زدند را واگذار می‌کنم به خدا. چون جامعه ما به‌لحاظ اخلاقی بی‌نهایت افول کرده و باز هم تکرار می‌کنم ما متأسفانه امروز در جایگاهی ایستاده‌ایم که شرمندگی زیادی را نسبت به پرچمی که به نام ائمه بلند کرده‌ایم داریم.

 

چون این پرچم بی‌نهایت اخلاق‌مدار است و ما به خودمان اجازه می‌دهیم صرف شنیده‌ها و گزارش‌ها قضاوت ‌کنیم. وقتی انسان وارد محکمه می‌شود باید سند ارائه دهد، سند با گزارش متفاوت است.

 

‌پسر شما نزد رئیس دولت اصلاحات عقد کرد که از نظر سیاسی خانواده شما با او زاویه دارد. این برای شما سخت نبود؟

 

اصلا. ایشان رئیس‌جمهور مملکت بودند و امروز دفتر دارند و وقتی دفتر رسمی دارند یعنی مشروعیت دارند پس باید احترام گذاشت.
گفتگو با پدرشوهر مهناز افشار +عکسعکس مهناز افشار در کنار همسرش

 

‌به‌عنوان یک مادرشوهر فکر می‌کنید مادرشوهر خوبی برای عروستان هستید؟
من این را نمی‌توانم جواب بدهم. باید از عروسم بپرسید… .

 

‌عروستان را دوست دارید؟
مگر می‌شود نداشته باشم… .

 

‌دلتان نمی‌خواست عروس دیگری داشته باشید؟ رابطه‌تان چطور است؟
دل من که نباید مطرح باشد. رابطه ما بسیار خوب است.
‌نوه‌تان را می‌بینید؟
خیلی زیاد و خیلی هم دوستش دارم. مگر می‌شود نداشته باشم.

 

‌عروستان را چطور؟
ایشان را هم می‌بینم. البته نسبت به شرایط روابط ایجاد می‌شود، هم ایشان درگیر هستند و هم من. دوستش دارم. چون انسان به بچه خودش محبت دارد، هر چیزی که به بچه‌اش وابسته می‌شود هم دوست دارد. ضمن اینکه شخصیت و کاراکتر شخص مربوطه هم می‌تواند این دوست‌داشتن را مضاعف ‌کند.

 

‌نظر همسرتان درباره عروستان چیست؟
باید خودش جواب بدهد. من یک شخصیت حقیقی هستم که شدیدا روی این حقیقی‌بودن خودم تأکید دارم…

 

خبرگزاری فارس – شرق