پارس ناز پورتال

جوانان بخوانند !!!

جوانان بخوانند !!!


۱۰ توصیه برای دستیابی به زندگی موفق !!!

. نیكی و محبت
حضرت علی علیه السلام می‌فرماید:
«بالایثار یسترق الاحرار»
آزادمردان، با ایثار بنده و غلام می‌شوند. غرر الحكم، آمدی، ج 1 ص 329
بخشش و محبت، گامی مهم در جذب دل‌ها و ایجاد الفت‌ و تحكیم روابط عاطفی در میان همسران و اعضای خانواده است. به هركس نیكی كنی، او را مطیع خویش می‌سازی و به هركس محبت و لطف كنی، قلعة دلش را فتح كرده‌ای، به قول سعدی (شاعر):
بندة حلقه به گوش، ار ننوازی، برود لطف كن، كه بیگانه شود حلقه به گوش
آیا كسی بهتر و نزدیك‌تر از همسر وجود دارد كه قلعة دلش را تسخیر كنیم؟

2. عفو و گذشت
كینه‌توزی و لجاجت، از ویژگی‌های رفتاری انسان‌های ضعیف است. برعكس، آنان كه نظر بلند و روح بزرگ دارند، پوزش‌ها را می‌پذیرند، از خطاهای دیگران چشم می‌پوشند و از حق شخصی خویش می‌گذرند. بلند نظری عامل جلب محبت دل‌های دیگران است و برای خود انسان لذت روحی را به دنبال دارد. جملة «در عفو، لذتی است كه در انتقام نیست» حاكی از آن است كه بخشش لذت دارد و رفتاری است كه مورد پذیرش و توصیه انسان‌های بهنجار است. یكی از آفات ارتباط مطلوب همسران، لجبازی است كه متأسفانه برخی از خانم‌ها بدون در نظر گرفتن موقعیت و وضعیت شوهر دچار این رذیلة اخلاقی و اجتماعی می‌شوند و برای بعضی مسایل بسیار جزئی به قدری پافشاری می‌كنند كه حاضر می‌شوند زندگی خودرا به خاطر آن متلاشی سازند.
3. خوش اخلاقی
«حسن خلق» پایه و اساس یك زندگی سالم است. خوش خلقی خانم خانواده تأثیری معجزه آسا بر رضایت مرد از زندگی و تلاش برای بهبود وضع زندگی و روابط عاطفی دارد. «حسن خلق» كمندی است كه دیگران را در دام محبت اسیر می‌كند. از امام صادق (ع) پرسیدند:
حد و مرز اخلاق نیك، چیست؟ حضرت فرمودند: آن است كه؛ اخلاقت را نرم كنی، كلامت را پاكیزه سازی و با چهره‌ای باز و گشاده با برادران دینی‌ات روبرو شوی. معانی الاخبار، صدوق، ص 253
.4 سپاسگزاری
در برخورد‌های اجتماعی و به خصوص در روابط خانوادگی، یكی از عوامل محبت آفرین و تحكیم روابط، داشتن حالت و روحیة «سپاسگزاری»، «قدردانی» و «حق شناسی» نسبت به اطرافیان است. در سپاسگزاری نسبت به دیگران، توجه به نعمت‌های مادی و معنوی كه از ایشان به ما می‌رسد، گام نخست در پیدایش حالت سپاس است.
فرهنگ تقدیر و تشكر، توسعه خیرات و افزایش نیكوكاری و احسان در جامعه را در پی دارد. یكی از ویژگی‌های مردان این است كه با ابراز خوشحالی و تشكر از جانب همسر، احساس خوشبختی می‌كنند و مصمم‌تر از پیش به كار و فعالیت می‌پردازند.
امام علی (ع) می‌فرماید:
سپاسگزاری تو از كسی كه از تو راضی است، رضایت و وفای او را می‌افزاید و سپاسگزاری تو از كسی كه بر تو خشمگین است موجب صلاح و تمایل و عاطفه از سوی او نسبت به تو می‌گردد.
«شكرك للراضی عنك یزیده رضاً و وفاءً، شكرك للسا خط علیك یوجب لك منه صلاحا و تعطفا» غرر الحكم، (به نقل از میزان الحكمه، ج 5، ص 152)
5. ابراز علاقه
صفای زندگی به حاكمیت عشق و علاقه بر محیط زندگی و معاشرت است و اگر دوستی و علاقه نباشد، زندگی جهنمی سوزان و محیطی سرد و بی‌روح است. گاهی گفتن كلمه «دوستت دارم» شعلة محبت را فروزان می‌كند و به زندگی‌ها روح و نشاط می‌بخشد. ابراز عشق و علاقه در محیط خانواده و میان همسران فضایی بهشتی را در خانه پدید می‌آورد. چه دوزخ‌های سوزانی كه معلول كمبود محبت و عاطفة فرزندان از جانب والدین است و حسرت شنیدن «عزیزم، دلبندم و..» سال‌ها بر دل اهل خانواده می‌ماند و گرفتار عقدة كمبود محبت می‌شوند.
پیامبر اكرم (ص) فرمود:
«قول الرجل للمرأة إنی احبك لا یذهب من قلبها ابدا»
اینكه مرد، به همسر خود بگوید : «تو را دوست دارم» هرگز از دل همسر بیرون نمی‌رود. وسائل الشیعه، ج 20 ، ص 24
بیان زن نسبت به شوهر نیز از چنین اهمیتی برخوردار است. به راستی وقتی با بیان یك جمله می‌توان روح امیدواری و عشق را به زندگی دمید، چرا خود را از این نعمت محروم كنیم؟ پس بیایید از این لحظه به بعد با اظهار محبت و علاقه به یكدیگر فضای خانه و خانواده را سرشار از شادی و امید كنیم و با استواری به سوی پیشرفت گام برداریم.
6. مدیریت شوهر
همانطور كه هر مؤسسه، اداره و سازمانی نیاز به یك مدیر دارد، خانواده نیز علی‌رغم وجود تفاهم و تعاون، نیازمند مدیر است. از طرفی از آنجا كه این كار غالبا از عهده مرد بهتر ساخته است، خداوند حكیم این مسئولیت بزرگ را بر دوش آنان نهاده است. این موضوع نیز بدان معنا نیست كه مقام زن كوچك شمرده شده باشد، بلكه حفظ نظم و انضباط منزل، چنین روشی را می‌طلبد. البته این موضوع به تجربه نیز ثابت شده است كه زنان به دلیل ویژگی‌هایی كه دارند توانایی تحمل بار سنگین مدیریت زندگی را ندارند و پس از مدتی دچار خستگی شده و شادابی خود را از دست می‌دهند. زن مظهر محبت و رحمت است و خداوند متعال وظیفة برآورده كردن نیاز‌های عاطفی را به زن‌ها و ادارة امور خانواده را به مردان واگذار كرده است. خداوند مردان را موظف كرده است كه تلاش كننده و مخارج افراد واجب النفقه خود را تأمین كرده و در اختیارشان قرار دهند.
رسول خدا می‌‌فرماید:
زن خوب به حرف شوهرش گوش می‌دهد و مطابق دستوراتش عمل می‌كند. بحارالاانوار، ج 103، ص 235
7. شوهر داری
زن، با هنر شوهرداری می‌تواند همسرش را به اوج ترقی برساند و كانون خانواده را برای خود و خانواده گلستان كند. یكی از دانشمندان می‌نویسد: زن قدرت عجیبی دارد، مثل قضا و قدر است، هرچه بخواهد همان است. (در آغوش خوشبختی ص 142)
ناپلئون می‌گوید: اگر می‌خواهید اندازة تمدن و پیشرفت ملتی را بدانید به زنان آن ملت بنگرید. شوهرداری به قدری در نظر اسلام اهمیت دارد كه اولیای دین آن را هم ردیف جهاد در راه خدا دانسته‌اند.
حضرت علی‌(ع) می‌فرماید: جهاد زن به این است كه خوب شوهرداری كند.
بحارالانوار، ج 103، ص 252
رسول خدا می‌‌فرماید: هر زنی كه بمیرد در حالی كه شوهرش از او راضی باشد، داخل بهشت می‌شود. محجه البیضاء، ج 2، ص 70
8. كم گویی و گزیده گویی
از عوامل و نشانه‌های جذابیت و اثر گذاری سخن آن است كه به حداقل اكتفاء و بهترین سخن برگزیده شود. خانم‌ها توجه داشته باشند كه بكارگیری محفوظات ذهنی و به عبارت دیگر، پرگویی، در بسیاری از موقعیت‌ها نه تنها گره‌گشا نیست بلكه بر مشكلات زندگی نیز می‌افزاید، بنابراین كنترل زبان برای خانم‌ها بسیار ضروری است و در بهبودی و آرامش فردی و خانوادگی آنان تأثیر بسزایی دارد.
حضرت علی(ع) می‌فرماید: آرامش انسان در كنترل زبان است. جلوه‌های حكمت، ص 521
یكی از شاخه‌های «حسن خلق» خوشگویی است، كه رابطه‌ها را استوارتر و پیوندها را صمیمی‌تر می‌سازد.
ارزش انسان و جوهرة وجودی‌اش را زبان و بیان، روشن می‌سازد:
یكی تحقیر می‌كند، یكی تشویق. یكی عیب‌جویی می‌كند، دیگری تحسین و تقدیر. یكی ملامت می‌كند، دیگری پروبال می‌دهد و امید‌ می‌آفریند؛ كدام یك خوب‌تر است؟
انسان عاقل و خردمند قطعا خوب‌تر را انتخاب می‌كند و به دنبال بوجود آوردن فضایی آرامش‌بخش در زندگی است.

10 و 9 . اعتماد و پذیرش مرد از سوی همسر
اعتماد كردن یعنی پذیرش توانایی و قابل اطمینان دانستن دیگری. نیاز به مورد اعتماد بودن یكی از لوازم ارتباط سالم است. وقتی اعتماد و اطمینان نباشد، اشخاص در برخود با نیات دیگران داوری منفی می‌كنند. وقتی به كسی اعتماد می‌كنید در برخورد با هر لغزش او می‌گویید: «حتما دلیلی برای این كار او وجود داشته است.»
وقتی زن به مرد اعتماد می‌كند، توجه او را به سوی خود جلب می‌نماید و به او فرصت می‌دهد تا توانایی‌های خوب خود را بروز دهد. از سویی دیگر اعتماد سبب پذیرش می‌شود بنابراین زن، مرد را می‌پذیرد و از او به خوبی استقبال می‌كند. نیاز به مورد اعتماد واقع شدن و پذیرفته شدن به خصوص برای مرد‌ها بسیار مهم است. احساس پذیرش از سوی همسر، گامی مهم در جهت تلاش و جدیت مرد و در نتیجه رشد زندگی است. البته نكتة مهم در كیفیت پذیرش همسر این است كه پذیرش بدون قید و شرط باشد به این معنا كه مرد احساس نكند اعتماد زن به دلیل وجود یا ایجاد امكانات و وسایل رفاهی است.