پارس ناز پورتال

نکات مهم دو قلو باردار بودن با غذا خوردن

نکات مهم دو قلو باردار بودن با غذا خوردن

بله. مسلما شما در مقایسه با خانمی كه تنها یك جنین در شكم دارد، به كالری و مواد مغذی بیشتری نیاز دارید.

یك قانون كلی می تواند این باشد كه به ازای هر كودكی كه در شكم دارید، 300 كالری در روز به مصرف غذایی خود اضافه كنید. پس اگر دوقلو حامله هستید، باید 600 كالری به برنامه غذایی معمولی خود اضافه كنید، كه در نتیجه میزان كل كالری مصرفی شما در روز ممكن است به 2800 كالری برسد. در صورتی كه سه قلو حامله هستید، باید روزانه 900 كالری اضافه مصرف كنید، كه در نتیجه میزان كالری مصرفی روزانه شما به 3100 كالری در روز خواهد رسید.

اگر شما دوقلو، سه قلو یا بیشتر حامله هستید، باید به گونه ای برنامه ریزی كنید كه 5 وعده در روز (3 وعده غذایی روزانه بعلاوه دو میان وعده نسبتا كامل از خوراكی های متنوع) غذا مصرف كنید، حتی اگر احساس گرسنگی نمی كنید.

البته مواد مختلفی می توانند كالری بدن شما را تامین كنند. می توانید با كنترل مصرف شكر (كم مصرف كردن) و مصرف غذاهای متنوعی كه همه مواد مورد نیاز بدن شما را تامین كنند (پروتئین، كربوهیدرات و البته مقدار كمی چربی)، میزان كالری مصرفی خود را كنترل كنید. به یاد داشته باشید كه دوران حاملگی، زمان مناسبی برای گرفتن رژیم لاغری نیست.

پنیر، شیر، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و روغن، همگی می توانند رشد كودك شما را تقویت كنند. مقادیر زیادی میوه و سبزیجات را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهید و از حبوبات نیز استفاده كنید.
چقدر باید وزن اضافه كنم؟

در دوران بارداری، نظارت بر وزن، بیشتر از نظارت بر میزان كالری مصرفی اهمیت دارد. شما باید وزن قابل توجهی اضافه كنید تا كودكان در حال رشد خود را سلامت نگه داشته و مواد غذایی كافی به آنها برسانید.

خصوصا افزایش وزن در ابتدای دوران حاملگی (زمانی كه نوزادان شما به سرعت رشد كرده و شكم شما هنوز جای خالی نسبتا زیادی برای پر شدن دارد) اهمیت دارد.

به عنوان یك راهنمایی كلی، خانمی كه دوقلو آبستن است باید بین 15 تا 20 كیلو وزن اضافه كند. خانمهایی كه سه قلو حامله هستند، باید بین 22 تا 27 كیلو وزن اضافه كنند. پزشك می تواند به شما كمك كند تا میزان مناسب افزایش وزن در طول دوران بارداری را مشخص كنید.

اگر قبل از حاملگی، كمبود وزن داشته اید، باید به سرعت مقدار بیشتری وزن اضافه كنید تا كمبود وزن قبلی خود را نیز جبران كرده باشید. در صورتی كه پیش از بارداری اضافه وزن داشته اید، می توانید چند كیلو از مقداری كه جمعا در این دوران باید وزن اضافه كنید، بكاهید.
آیا باید از نوع خاصی از ویتامینها و مكمل های تغذیه در دوران بارداری استفاده كنم؟

استفاده از املاح و ویتامینهای كمكی دوران حاملگی لازم و مهم است، اما شما به نوع خاصی از این ویتامینها (مثلا ویتامینهای مخصوص دوقلوها یا سه قلوها) نیاز ندارید. مكملهای استاندارد مخصوص دوران حاملگی برای شما نیز كفایت می كند. می توانید روی جعبه یا بروشور این قرصها را بخوانید تا از میزان مواد موجود در آنها اطمینان یابید.

استفاده از مكمل غذایی، بهترین راهی است كه می تواند تضمین كند بدن شما مقدار كافی از مواد غذایی لازم و حیاتی مانند اسید فولیك، آهن و كلسیم را دریافت می كند. پزشك شما می تواند مارك خاص یا مقدار مناسب مصرف این مكملها را به شما توصیه كند.

در خانمهایی كه بیشتر از یك نوزاد در شكم دارند، خطر ابتلا به "كم خونی فقر آهن" در دوران حاملگی بیشتر است. پزشك ممكن است سطح آهن را در خون شما اندازه گیری كند تا اطمینان یابد كه شما به میزان كافی آهن دریافت می كنید. در غیر اینصورت، پزشك ممكن است به شما توصیه كند كه از مكمل آهن اضافی استفاده نمایید.

مقادیر زیاد آهن ممكن است به بروز یبوست یا تهوع منجر شود؛ پس در مورد راههای جلوگیری از این موارد، با پزشك خود مشورت كنید.
چه مقدار آب باید بنوشم؟

حتی اگر قبل از دوران حاملگی نیز از آن دسته افراد بوده اید كه همواره بطری آب همراه خود داشته اید، اكنون كه چند قلو حامله هستید باید آب بیشتری بنوشید. این كار خصوصا در نیمه دوم حاملگی برای جلوگیری از كم آب شدن بدن ضروری است. زیرا كم آب شدن بدن می تواند خطر بروز زایمان زودرس را افزایش دهد.

برخی از متخصصین توصیه می كنند كه روزانه تا یك گالن (برابر با 16 لیوان با حجم تقریبی 250 سی سی) مایعات بنوشید. البته می توانید بخشی از آب مورد نیاز بدن خود را از طریق شیر یا آب میوه تامین كنید، اما آب معمولی باید بیشترین میزان نوشیدنی شما را تشكیل دهد.

طبیعی است كه دفعات دفع ادرار شما نیز افزایش خواهد یافت، اما این حسن را هم دارد كه شما متوجه می شوید كه آیا مایعات به مقدار كافی مصرف می كنید یا خیر. ادرار شما باید بسیار كمرنگ باشد؛ در غیر اینصورت، باید میزان مصرف مایعات را افزایش دهید.
چقدر باید ورزش كنم؟

در صورتی كه شما یك خانم سالم و فعال بوده و دوقلو حامله باشید، تا زمانی كه پزشك تائید كند و ممنوعیتی برای ادامه فعالیت شما در نظر نگیرد، می توانید به ورزش در دوران حاملگی ادامه دهید.

برنامه ورزشی شما باید آرام، راحت و ملایم باشد. بدن شما (و كودكان شما) ممكن است نتوانند با تمرینهای سنگین كنار بیایند. گزینه های مناسب برای ورزش شامل شنا، پیاده روی، آیروبیك آبی، و یوگا (ویژه دوران حاملگی)، هستند.

قبل، در حین و بعد از برنامه ورزشی، مقادیر زیادی مایعات مصرف كنید و در هنگام ورزش (از هر ورزشی كه استفاده می كنید) در صورت بروز درد، سرگیجه یا تپش قلب، فورا ورزش را متوقف كنید.

به خاطر داشته باشید كه شما چند جنین در شكم خود دارید و حمل همین چند كودك به خودی خود یك ورزش است. در واقع، شاید لازم باشد خودتان را مجبور كنید كه بیشتر استراحت كنید.

از بلند كردن و نگه داشتن وزنه، دولا شدن و یا ایستادن، به مدت طولانی و بدون وقفه، خودداری كنید. اگر كمی از خلاقیت خود استفاده كنید و البته یك صندلی پایه بلند نیز در آشپزخانه داشته باشید، حتی می توانید آشپزی را هم به صورت نشسته انجام دهید.

در هر حال، هنگامی كه حاملگی شما به هفته بیست و چهارم رسید، زمان آن است كه از ورزش خود بكاهید و انرژی بیشتری را در اختیار كودكانِ خود قرار دهید. در این مرحله، بهتر است برنامه ورزشی خود را به پیاده روی یا شنای آرام و سبك، آن هم نه به صورت مرتب بلكه هر چند وقت یكبار، محدود كنید.

در صورتی كه سه كودك یا بیشتر در شكم خود دارید، لازم نیست برنامه ورزشی خاصی را در طول دوران حاملگی خود داشته باشید. هر از چندگاهی یك پیاده روی كوتاه نیز برای شما كافی است؛ نباید به خودتان فشار بیاورید.

ممكن است پزشك شما در مقطعی از دوران حاملگی توصیه كند كه ورزش را به طور كلی كنار بگذارید و در تختخواب استراحت كنید تا خطر بروز زایمان زودرس را كاهش دهید.