پارس ناز پورتال

نحوه ی ارزیابی کردن سلامتی جنین و نوزاد

نحوه ی ارزیابی کردن سلامتی  جنین و نوزاد

چرا نوزاد شما نیاز به پایش دارد ؟

گاهی زایمان برای مادر و نوزاد سخت و پر استرس است. هنگام انقباضات رحم، نوزاد به شدت فشرده می شود و ممكن است جریان خون از جفت به جنین مختل شود. بیشتر نوزادان با این شرایط به خوبی كنار می آیند. اما بعضی از نوزادان خصوصا آنها كه در رحم مادر رشد خوب و كافی نداشتند و یا نوزادان مادران مبتلا به فشار خون، نمی توانند به خوبی با این استرسها مقابله كنند. ماما در طول مدت زایمان به صدای قلب جنین گوش می دهد تا تشخیص دهد آیا نوزاد به خوبی از پس استرسهای زایمان بر می آید یا خیر؟ اگر نوزاد به شدت تحت استرس قرار گیرد و مثلا ضربان قلب وی مختل شود، ممكن است روش سزارین توصیه و انجام شود.


ارزیابی دوره ای و متناوب سلامت جنین

در طول دوران بارداری، در هر جلسه مراقبت های بارداری، پزشك یا مامای شما به صدای قلب جنین گوش می دهد. آنها ممكن است برای این كار از گوشی مخصوص مامایی (كه شبیه به یك شیپور كوچك بنام گوشی Pinard است) و یا از نوعی دستگاه داپلر ساده (بنام Sonicaid) استفاده كنند. اگر از سونی-كِید استفاده شود، شما و سایر افراد حاضر در اطاق معاینه نیز می توانید صدای قلب جنین را بشنوید؛ كه بیشتر شبیه به چهار نعل تاختن اسب است.

در حین زایمان هم به همین ترتیب از گوشی پینارد یا دستگاه سونی – كِید استفاده می شود. این ارزیابی ساده هیچ مشكل یا محدودیتی را برای شما ایجاد نخواهد كرد، جز اینكه در طول زمان انجام آن باید بیحركت باشید. در طول فاز اولیه زایمان، ماما تقریبا هر 15 دقیقه وضعیت سلامت جنین شما را با شنیدن صدای قلب وی ارزیابی می كند و در فاز زور زدن این فواصل به 5 دقیقه تقلیل می یابد. به این روش پایش سلامت قلب جنین در طول زایمان “سمع متناوب” می گویند.

متخصصین معتقدند كه برای خانمهای باردار سالم و در بارداری های غیر خطرناك، همین روش سمع متناوب در ارزیابی سلامت جنین در حین زایمان كافی است. اما در حاملگی های پر خطر، انجام “پایش الكترونیك جنینی” توصیه می شود.


پایش الكترونیك جنینی چیست؟

احتمالا هنگامی كه دچار مشكلات زیر باشید، انجام پایش مداوم الكترونیكی به شما توصیه خواهد شد:

    پره اكلامپسی
    دیابت
    بیماری قلبی
    عفونت جدی مجرای ادراری یا واژن در حین حاملگی
    بی حسی نخاعی
    خون ریزی واژینال درست قبل از زایمان
    استفاده از اكسی توسین برای سرعت بخشیدن یا القای زایمان
    حاملگی دو یا چند قلو
    تولد فرزند قبلی با روش سزارین (سابقه سزارین)
    تولد نوزاد قبل از هفته 37 حاملگی (زایمان پیش از موعد)
    وزن كم نوزاد
    دیرشدن زایمان

حتی اگر حاملگی و زایمان شما دارای ریسك كمی باشد انجام پایش مداوم، احساس آرامش و امنیت خاصی به شما می دهد. این عمل به وسیله گیرنده های الكترونیكی كه روی شكم شما نصب می شوند، انجام خواهد شد.. یك گیرنده می تواند انقباضات رحم شما را كنترل كند و دومی ضربان قلب جنین را نشان می دهد. هر دو سیم متصل به این گیرنده ها به دستگاهی متصل هستند كه روی نمایشگرآن ضربان قلب جنین نشان داده می شود. ریتم ضربان قلب متغیراست، پس نمایشگر اعداد متغیری مثل 140، 139 ، 142 ، 141 ، 140 را نشان میدهد.

این دستگاه یك نوار كاغذی كه نشانگر ضربان قلب جنین و انقباضات رحم است، بیرون می دهد. با مطالعه تناسب این دو، ماما و پزشك شما چگونگی وضعیت جنین را ارزیابی می كنند.

گاهی قطعه كوچكی مستقیما روی سر جنین قرار داده می شود و این قطعه دارای گیرنده ای است كه ضربان قلب جنین را ثبت می كند. این قطعه را “الكترود سر جنین” می نامند و می تواند اندازه گیری دقیقتری را نسبت به نوعی كه از روی شكم مادر نصب می شود ارائه دهد.


پایش الكترونیك جنین چقدر دقیق است؟

حتی برای متخصصین حاذق نیز تفسیر اطلاعات پایش جنین مشكل است پس اگر اطلاعات مختصری مشكوك به نظر برسد، پزشك شما برای گرفتن نمونه خون از پوست سر جنین از شما اجازه خواهد گرفت. این روش به وسیله رد كردن سوزن از واژن و سپس گرفتن نمونه خون از پوست سر جنین صورت می گیرد. این روش معمولا برای مادر دردناك نیست اما خوابیدن به پشت در حین انجام این روش می تواند خسته كننده باشد. با بررسی میزان اكسیژن خون جنین، پزشك می تواند وضعیت سلامت جنین را ارزیابی كند. اگر میزان اكسیژن خوب باشد وضعیت خوب است و اگر میزان اكسیژن خون كم باشد با فاصله زمانی كمی نمونه خون دیگری گرفته می شود و حتی ممكن است شما به انجام روش سزارین توصیه شود.

اگر ضربان قلب جنین شما با سونی كید یا گوشی مخروطی كنترل می شود، ماما فقط باید جایگاه گوشی را روی شكم تنظیم كند. برای این كار نیازی نیست كه در وضعیت خاصی قرار بگیرید و می تواند ایستاده، نشسته و خوابیده باشد. اما در روش سنسورهای الكتریكی شما باید روی صندلی بنشینید.


پایش جنین هنگام زایمان در آب

اگر زایمان شما در حمام و یا وان زایمان است، پایش ضربان قلب جنین شما توسط سونی كیدهای ضد آب انجام می شود. كاری كه شما باید انجام دهید این است كه وقتی ماما می خواهد ضربان قلب جنین را كنترل كند، شكم خود را به سطح آب بیاورید. اگر او تشخیص دهد كه جنین مشكل دارد از شما می خواهد از وان بیرون آمده و به وسیله سنسورهای الكترونیك كنترل شوید. اگر همه چیز خوب باشد شما دوباره به داخل آب می روید.