پارس ناز پورتال

دانستنی درباره کوتاهی مو

مجموعه : نکات سلامت مو
دانستنی درباره کوتاهی مو

کوتاه کردن مو نیز جزئی از نظافت شخصی مو محسوب می گردد. داشتن موهای مرتب و اصلاح شده، نشانه نظم و انضباط در زندگی است. مقید بودن به اصلاح مرتب موها به عنوان جزیی از برنامه حساب شده زندگی می تواند فرد را در انجام بقیه امور شغلی، اجتماعی و خانوادگی تابع نظم و قانون نماید.
شکل و فرم اصلاح مو در زن و مرد متفاوت است و تا حدود زیادی تابع فرهنگ جامعه و مد روز است. فرم موها می تواند نشان دهنده اعتقادات مذهبی، افکار سیاسی، رفتارهای ضد اجتماعی، وضعیت روانی و گاهی اوقات داشتن موقعیت های خاص مثل سربازی و یا زندانی و … باشد.

هنگانی که شما با شخصی برخورد می کنید از روی مدل موهای او تا حد زیادی به افکار، عقاید و موقعیت اجتماعی وی پی می برید.

در آقایان در دوران نوجوانی و اوایل جوانی که هنوز شخصیت فرد به طور کامل شکل نگرفته است، مدل موها به طور مکرر عوض میشود و هر روز هوس یک مد تازه جلوه می کند که متناسب با حال و هوای این دوران از رشد است. به تدریج در اوایل میان سالی، یک شکل ثابت در فرم موها اعم از موی سر، ریش و سبیل ایجاد می شود که معمولاً همین شکل تا مدت طولانی و حتی تا آخر عمر حفظ می شود.

در خانم ها، در تمام دوران زندگی و حتی در دوران سالمندی بهتر است تنوع در مدل، فرم و رنگ موها حفظ شود و هر چند ممکن است یک یا دو نوع، بهتر با قیافه شخص متناسب باشد ولی وجود تنوع میتواند به روابط زناشویی و استحکام خانواده کمک کند و به طور کلی اهمیت دادن به اصلاح و آرایش مرتب نقش مهمی در تحکیم روابط زن و شوهر دارد.

برخی افراد با این فکر که تراشیدن موها باعث افزایش رشد و استحکام موها می شود و تعداد آن را زیاد می کند. اقدام به این کار می کنند. سوال این است که آیا تراشیدن موها تأثیر واقعی در رشد و افزایش موها دارد؟ پاسخ منفی است و تراشیدن تنها باعث قطع ساقه مو می گردد و نقشی در جلوگیری از ریزش مو و یا افزایش تعداد موها ندارد البته دو نکته در این مورد قابل ذکر است: یکی اینکه نوک موهای بلند به تدریج نازک می شود ولی وقتی مویی تراشیده میشود نوک آن به طور ناگهانی قطع شده و حالت زبر و برنده ای پیدا می کند که به نظر می رسد موها

ضخیم تر شده است در حالی که قطر واقعی آن تغییری نکرده است. نکته دوم آن که کوتاه کردن موها باعث کاهش آسیب های محیطی به ساقه مو میشود و در نتیجه در مواقعی که ریزش مو ناشی از کشش و یا شکستن ساقه مو باشد کمک میکند. همچنین به عقیده برخی تراشیدن مو باعث تحریک موها به وارد شدن به فاز رشد می شود اما این مسئله در دراز مدت تأثیری در افزایش موها ندارد. تعداد دفعات اصلاح موها بستگی به چند عمل دارد: یکی مدل مویی که انتخاب می شود مثلاً بسته به اینکه مدل موهای بلند یا کوتاه انتخاب گردد. دیگر سرعت رشد موها،

چرا که رشد موها در بعضی افراد کندتر و در برخی سریعتر است. عامل دیگر، وضعیت های خاصی که برای موها ایجاد می شود مثلاً کسی که دچار موخوره می شود باید هر چه زودتر آن را از قسمت دو شاخه شده کوتاه نماید تا به سمت ابتدایی مو گسترش پیدا نکند و یا شخصی که دچار آسیب شدید موها شده است بهتر است آن را کوتاه کند تا شکستن موها کمتر شود.