پارس ناز پورتال

مریضی های روحی در زمستان

مریضی های روحی در زمستان

اگر اینطور است شاید شما هم یكی از افرادی باشید كه روح‌شان بسته به فصل خوب یا بیمار می‌شود.زمانی كه روزها كوتاه و هوا سرد می‌شود، طبیعی است كه احساس كنید به اندازه قبل سرحال و پرانرژی نیستید؛ حتی كمی احساس مالیخولیا داشتن هم طبیعی است اما در مورد برخی افراد وضع فرق می‌کند و با فرا رسیدن فصل زمستان آنها ناراحتی‌های جدی‌تر روحی را تجربه می‌كنند.

در واقع این افراد بیماری «اختلالات خلقی فصلی (SAD)» را تجربه می‌كنند كه فرمی از بیماری افسردگی است و حتی می‌تواند باعث از كارافتادگی و گوشه‌گیری مطلق فرد شود. براساس آمارهای جهانی این بیماری حتی ممكن است تا 20 درصد از جمعیت جهان را درگیر كند.اگر فكر می‌كنید شما هم ممكن است این بیماری را داشته باشید ببینید این علائم را دارید یا نه؟

خواب زمستانی می‌روید

خواب‌آلود بودن و خستگی

افرادی كه مبتلا به بیماری اختلال خلقی فصلی هستند در فصول پاییز و به‌خصوص زمستان بیشتر از سایر فصل‌ها می‌خوابند. نتایج مطالعه‌ای كه در نشریه «ژورنال سایكوسوماتیك» به چاپ رسیده نشان می‌دهد كه افراد مبتلا به SAD طی تابستان‌ها حدودا هرشب 7 ساعت و نیم و در پاییز هر شب 8 ساعت و نیم می‌خوابند و این رقم در زمستان به حدود 10ساعت در هر شب می‌رسد.

البته اگر صرفا به‌دلیل بیشتر خوابیدن در زمستان‌ها فكر می‌كنید SAD گرفته‌اید باید بگوییم اینطور نیست. برخی مطالعات نشان داده‌اند افراد مبتلا به SAD بیشتر دچار بی‌خوابی شده و اختلالات خواب را تجربه می‌كنند.در واقع این معیار به تنهایی نمی‌تواند نشانگر تشخیص این بیماری باشد.

غم عالم روی دوش شماست؟

غمگین بودن

«اختلال خلقی فصلی» فرمی از بیماری افسردگی است و در نتیجه بسیاری از علائم آن با افسردگی مشابه است (برای مثال بیشتر از حد معمول خوابیدن).شایع‌ترین علامت‌های افسردگی «احساس غم» و «كاهش تمایل به فعالیت‌های معمول» است.

اگر فردی در مدت 2 هفته هر روز‌ این علامت‌ها را تجربه كند یعنی به احتمال بسیار زیاد دچار افسردگی است، اما تجربه كردن چنین علائمی فقط در فصل‌های پاییز و زمستان می‌تواند نشانگر احتمال ابتلا به SAD باشد.

چقدر عصبانی هستید؟

بی‌قراری

خشم، عصبانیت و بی‌قراری علائم شایع افرادی هستند كه اختلال خلقی فصلی را تجربه می‌كنند.مطالعات نشان داده‌ افراد مبتلا به SAD بسیار بیشتر از افراد معمول جامعه بی‌قراری و رفتارهای شدید دارند.میزان بروز خشونت و رفتارهای افراطی در افراد مبتلا به این بیماری از افراد مبتلا به بیماری افسردگی اساسی بیشتر است.

مطالعه‌ای كه در سال 2006 در كانادا انجام شده نشان می‌دهد كه حدود 40 درصد از افراد مبتلا به SAD دوره‌هایی از خشم و عصبانیت شدید و بی‌دلیل را تجربه می‌كنند این در حالی است كه در افراد مبتلا به افسردگی این میزان 27 درصد است.جالب است بدانید در همین مطالعه مشخص شده هریك از این افراد طی یك ماه حدود 19حمله ناگهانی خشم را تجربه می‌كنند.

به بشقاب‌تان نگاهی بیندازید

افزایش اشتها

افراد مبتلا به اختلال خلقی فصلی به‌طور معمول افزایش اشتها را در ماه‌های عود بیماری تجربه می‌كنند.65 درصد از افراد مبتلا به این بیماری گفته‌اند در ماه‌های سردتر و تاریك‌تر سال بیشتر از سایر مواقع گرسنه‌شان می‌شود و غذا می‌خورند.

شاید علت این افزایش اشتها پاسخ بیولوژیك بدن به كاهش سروتونین در بدن در این ایام است. سروتونین كه مسئول خلق و خوی انسان است اثر بلوك‌كننده اشتها را هم دارد.افراد مبتلا به SAD معمولا تمایل زیادی به خوردن مواد شیرین و كربوهیدرات‌ها دارند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید این كار در واقع یك درمان است نه یك هوس چراكه با خوردن كربوهیدرات‌ها (مثل پاستا و نان) سطح اسیدآمینه‌ای به نام تریپتوفان در مغز بالا می‌رود كه این امر باعث ترشح سروتونین می‌شود كه خلق و خو را بهتر می‌كند و علائم بیماری را كاهش می‌دهد اما دركل همه این حالات باعث اضافه وزن و چاقی افراد مبتلا به SAD می‌شود.

اسم‌ها یادتان می‌رود؟

مشكل در تمركز

افسردگی باعث احساس غم و ناراحتی و نیز حس تنهایی و رهاشدگی می‌شود اما درعین حال این بیماری روی عملكرد مغز هم تاثیر می‌گذارد.بیماری SAD روی گروهی از عملكردهای مغزی از جمله تمركز، توانایی صحبت كردن و نیز حافظه تاثیرگذار است.

مطالعه‌ای كه نتایج آن در نشریه روانپزشكی به چاپ رسیده نشان می‌دهد مشكلات ذهنی و عملكرد مغزی افراد مبتلا به اختلال خلقی فصلی در حد مبتلایان به افسردگی اساسی است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری در به خاطر سپردن اسم‌ها و نیز قرارهای ملاقات دچار مشكل هستند.

تمایل شما كاهش یافته است؟

عدم تمایل به ارتباط شخصی

تمام افراد مبتلا به بیماری‌های اضطرابی و افسردگی، كاهش تمایلات جنسی و میل به ارتباط خصوصی را گزارش كرده‌اند كه این درمورد SAD هم صادق است اما جالب است بدانید افرادی كه دچار فرم نادر SAD (یعنی بروز بیماری در فصل‌های بهار و تابستان) هستند عكس این حالت را دارند و در زمان بروز بیماری در آنها تمایلات آنها به جای كاهش یافتن افزایش پیدا می‌كند.

یک نكته

مشكلات ذهنی و عملكرد مغزی افراد مبتلا به اختلال خلقی فصلی درحد مبتلایان به افسردگی اساسی است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری در به خاطر سپردن اسم‌ها و نیز قرارهای ملاقات دچار مشكل هستند.