پارس ناز پورتال

رابطه جالب درد مزمن با اختلال در حافظه

رابطه جالب  درد مزمن با اختلال در حافظه

یک گروه از محققان پرتغالی در دانشگاه پورتو به این نتیجه رسیده‌اند که بیماران مبتلا به درد مزمن اغلب از اختلال در حافظه کوتاه مدت رنج می‌برند.

این مطالعه که نتایج آن در مجله علوم اعصاب منتشر شده است، نشان می‌دهد که چگونه درد مداوم، تبادل اطلاعات بین دو منطقه حیاتی مغز برای حفظ خاطرات موقت را مختل می‌‌کند.

افرادی که از درد مزمن رنج می‌برند، اغلب از مشکلات حافظه کوتاه مدت شکایت می‌‌کنند. مکانیزم‌‌های عصبی درگیر این رویداد هنوز مشخص نشده است. مطالعات اخیر در حیوانات نشان داد که درد می‌‌تواند چندین فرآیند شناختی، مانند تغییر در مسیرهای مغزی که در چگونه فکرکردن و احساس کردن نقش دارند را برهم زند. از بین بسیاری از اختلالات شناختی مشاهده شده مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از مشکلات در حافظه فضایی، حافظه بازشناسی، توجه و حتی تصمیم‌‌گیری‌‌های هیجانی و غیرهیجانی.

محققان با بررسی درد نوروپاتیک در یک مدل حیوانی، چگونگی اثرگذاری یک مدار عصبی بسیار مهم برای پردازش حافظه کوتاه‌مدت را مطالعه کردند. این مدار بین قشرپیش پیشانی مغز و هیپوکامپ قرار دارد که برای رمزگردانی و حفظ خاطرات به‌طور موقت بر اساس اطلاعات مکانی ضروری است.

محققان از چند الکترود کاشته شده در مغز برای ضبط فعالیت‌های عصبی استفاده کردند تا یک رفتار وابسته به حافظه فضایی را به حیوانات آموزش دهند، به این ترتیب که در پیچ و خم ماز، آن‌ها مسیری را از بین دو راه انتخاب می‌‌کنند و سپس یادآوری مسیر انتخابی در حیوان بررسی می‌شود.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که پس از یک جراحت دردناک، کاهش قابل توجهی در میزان اطلاعات عبوری از مدار وجود دارد. این می‌تواند به معنای از دست دادن توانایی پردازش اطلاعات در حافظه مکانی سازی فضایی و یا کاهش توانایی مناطق حیاتی برای حافظه باشد.

آسیب اعصاب پیرامونی، باعث بی‌‌ثباتی در ظرفیت رمزگردانی اطلاعات فضایی در نورون‌های هیپوکامپ می‌‌شود، این امر با کاهش آشکار در ظرفیت رمزگردانی اطلاعات از مکان در مدل حیوانی نیز دیده شده است.

بنابراین می‌‌توان گفت، مدارهای عصبی مرتبط با پردازش خاطرات و هیجانات نیز تحت تاثیر درد قرار می‌‌گیرند، بدین ترتیب به راهبردهای یکپارچه کننده برای درمان آسیب‌‌های درد نیاز است.