پارس ناز پورتال

ویتامینی جهت پیشگیری از اسکیزوفرنی

ویتامینی جهت  پیشگیری از اسکیزوفرنی

تحقیقات انجام شده در انستیتوی سلامت مغز استرالیا نشان می دهد که در نوزادان تازه متولد شده با سطوح پایین ویتامین D، خطر ابتلا به اسکیزوفرنی در سنین بالاتر افزایش می یابد.

این گروه تحقیقاتی نمونه خون نوزادان تازه متولد شده را از نظر غلظت ویتامین D بررسی کردند. نتایج نشان داد که در نوزادان با غلظت پایین ویتامین D، خطر ابتلا به اسکیزوفرنی در بزرگسالی، دو برابر است.

ویتامین D یا ویتامین آفتاب در اثر تابش نور خورشید بر پوست تولید می شود. نقش این ویتامین در سلامت و استحکام استخوان ها از مدت ها پیش شناخته شده است اما در تحقیق اخیر مشخص گردید که ویتامین D در رشد، تکامل و سلامت مغز نیز نقش مهمی ایفا می کند.

کمبود ویتامین D در بسیاری از کشورها شایع است. در مطالعات پیشین مشخص شده بود که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب در فصل زمستان متولد شده اند.

پروفسور John McGrath، سرپرست این تیم تحقیقاتی، معتقد است: افزایش سطح ویتامین D در زنان باردار و نوزادان تازه متولد شده، خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را در آینده کاهش می دهد.

متخصصان معتقدند همان طور که به زنان باردار توصیه می شود دریافت اسید فولیک را به منظور کاهش خطر نقص لوله عصبی جنین افزایش دهند، افزایش دریافت ویتامین D نیز در این گروه باید مورد تاکید قرار گیرد.

اسکیزوفرنی یک از اختلالات روانی است که اغلب در افراد جوان مشاهده شده و با علایمی مانند هذیان و توهم همراه است.