پارس ناز پورتال

چرا موهایمان موخوره میگیرد؟

مجموعه : نکات سلامت مو
چرا موهایمان موخوره میگیرد؟

موهای آسیب‌دیده ای که دچار موخوره شده‌اند و به دنبال آسیب شدیدترشان، ریزش مو ایجاد می‌‌شود ، وجه مشترکی دارند. اگر زیر میکروسکوپ به یکی از این موها نگاه کنید، می‌بینید که جدار آن خلل و فرج زیادی دارد و در سلول‌های سطحی که باید حالتی شبیه آجرهای روی شیروانی داشته باشند، نامنظمی شدید به‌وجود آمده است و در برخی از قسمت‌ها دچار شکستگی شده‌اند.

 

علت این آسیب‌دیدگی موها، این است که بیشتر ما موهای خود را با همان شكل و حالتی كه هستند، نمی‌پذیریم و سعی می‌كنیم شکل و حالتشان را تغییر دهیم. فر‌زدن موهای صاف یا صاف‌کردن موهای فر از اقدام‌هایی است که باعث شکستن پیوندهای گوگردی موها می‌شود و در نتیجه موها قدرت خود را از دست می‌دهند و به راحتی می‌شکنند. بازگشت قدرت موها ممكن نیست و آسیب وارد‌شده به ساقه مو دایمی خواهد بود. وقتی مویی آسیب‌ دید و جدار آن شکست، دیگر نمی‌توان آن را ترمیم کرد. در برخورد با موهای آسیب‌دیده نباید اجازه دهیم آسیب‌دیدگی بیشتر شود و باید آنها را به بهترین نحونگه داریم كه دچار ریزش نشوند تا موهای جدید جایگزینشان شوند.

 

توصیه‌ می‌كنم این خانم از انجام اقدام‌هایی که باعث صدمه به موها می‌شود، بپرهیزند؛ از شامپوهای ملایم برای شستشوی موها استفاده کنند؛ دفعات شستشو را تا حد امکان کاهش دهند و پس از شامپو‌زدن، از مواد نرم‌کننده مو و لوسیون‌ها و روغن‌های چرب‌کننده مو استفاده كنند. بهترین مواد نرم‌کننده، حاوی پروتئین‌های


تجزیه‌شده (یعنی اسید‌های آمینه) هستند. برای خشک‌کردن این‌ مو‌ها نباید از سشوار استفاده کرد مگر اینکه این کار با درجه کم و فاصله زیاد انجام شود. موی آسیب‌دیده را نباید ماساژ داد یا زیاد برس کشید. نباید آنها را با شانه‌های پلاستیکی که دارای جدار برنده هستند یا برس‌های فلزی نوک تیز که باعث خراش موها می‌شوند، شانه زد. بستن موها یا بافتن آنها در حالی که محکم کشیده شده‌اند، بسیار زیانبار است.

 

برای موخوره یا چند شاخه‌شدن انتهای موها که بسیار هم شایع است و بیشتر در مو‌های بلند ایجاد می‌شود، درمان جدی‌ای وجود ندارد. موخوره در واقع نوعی شکستگی ساقه مو است که در اثر دستکاری زیاد موها ایجاد می‌شود. از علل مهم موخوره برس یا شانه کشیدن شدید و محکم موهایی است که در هم فرو رفته‌اند. وقتی موخوره ایجاد می‌شود، امكان ترمیم آن وجود ندارد. در واقع نوک موها را که چند رشته‌شده است، نمی‌توان مجددا به هم چسباند. برخی از حالت‌دهنده‌های حاوی پروتئین‌های هیدرولیزه ممکن است موی دچار موخوره را به‌طور


موقت تا حدودی ترمیم کنند اما پس از گذشت چند ساعت یا بعد از شستن موها، دوباره اثر آنها برطرف می‌شود. تنها راه درمان موخوره آن است که موها را از بالای قسمتی که دچار موخوره‌ شده است، کوتاه کنیم. این کار باعث می‌شود شکاف ایجاد‌شده در نوک مو به سمت ریشه مو حرکت نکند و وضعیت بدتر شود. از آنجا كه بلند بودن موها هم در ایجاد موخوره نقش دارد، افرادی که زیاد دچار موخوره می‌شوند، بهتر است موهای خود را مرتب کوتاه کنند.

 

در آخر توصیه می‌كنم به هیچ‌وجه موهایتان را تحت کشش قرار ندهید، مثلا آنها را محکم نبندید (مثل مدل دم‌اسبی) یا محكم نبافید زیرا این کار علاوه بر آسیب‌رساندن به ساقه مو، می‌تواند باعث ریزش مو از ریشه آن شود که در صورت تکرار به طاسی دایمی آن ناحیه منجر می‌‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین علل فرسودگی موها تماس


طولانی‌مدت با نور خورشید است. تابش اشعه خورشید باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در ساقه مو می‌شود که شبکه پروتئینی را تغییر می‌دهند و باعث خراب‌تر‌شدن موها می‌شوند. سعی کنید وقتی در معرض آفتاب‌ هستید موها را خوب بپوشانید و از شنا در آب‌های استخر که آب آن حاوی کلر زیادی است و می‌تواند به موها آسیب برساند و آنها را خشک و زبر كند، بپرهیزید.