پارس ناز پورتال

پیشگیری از انسداد روده در اثر مصرف بیش از اندازه خرمالو

پیشگیری از انسداد روده در اثر مصرف بیش از اندازه خرمالو

افراط و تفریط در هیچ چیزی حتی خوردن میوه مورد علاقه مان جایز نیست! بسیاری از ما فکر می کنیم که چون میوه ها جزو خوراکی های مفید و پرخاصیت هستند، پس می توانیم هرچقدر که دلمان خواست از آنها بخوریم.

می بینیم افرادی را که هر شب ظرفی پر از میوه را به جای شام، البته چند برابر کالری یک شام سبک، خالی می کنند!

اگرچه مصرف متعادل میوه ها می تواند برای بدنمان مفید و سودبخش باشد ولی اگر در خوردن آنها افراط شود، ممکن است ما به دردسر بیفتیم.

اولین عارضه ای که مصرف بیش از حد میوه ها می تواند به دنبال داشته باشد، بالا رفتن وزن است. چون میوه ها هم کالری دارند و اگر کالری شان در برنامه غذایی روزانه محاسبه نشود، می توانند وزنمان را به مرور زمان، بالا ببرند. در صورتی که بیشتر ما فکر می کنیم میوه ها کالری ندارند و هر چه بخواهیم می توانیم از آنها بخوریم. خرمالو هم از این قاعده مستثنا نیست!

به علاوه، در فصل خرمالو تعداد زیادی از افراد با این شکایت که دل درد شدید دارند به ما مراجعه می کنند و ما پس از انجام دادن آزمایش های لازم متوجه می شویم که آنها در مصرف خرمالو زیاده روی کرده اند و به همین دلیل دچار انسداد روده شده اند. تعجب نکنید! انسداد روده یکی از شایع ترین عوارض مصرف فراوان خرمالو است که خیلی از مردم، به خصوص در نواحی شمالی کشور، در فصل خرمالو (یعنی پاییز) از آن رنج می برند؛ به طوری که در برخی موارد انجام جراحی تنها راه چاره به حساب می آید و همین موضوع نگرانی هایی را برای متخصصان ایجاد کرده است.

بعضی از مردم گمان می کنند که چسبناکی این میوه باعث انسداد روده می شود اما موضوع اصلا این نیست و ما در این بیماران، با چسبندگی جدار روده مواجه نیستیم. خرمالو، میوه راحت الحلقومی است و مردم، مثل سیب یا گلابی آن را خوب نمی جوند و حتی در بسیاری از موارد، آن را نجویده قورت می دهند. بنابراین، تکه های له نشده خرمالو کم کم در انتهای روده کوچک جمع و باعث انسداد آن می شوند. به علاوه، تانن موجود در خرمالو هم می تواند به عنوان عاملی برای انسداد روده محسوب شود.

بنابراین، بهترین توصیه ای که می توان برای پیشگیری از انسداد روده در اثر مصرف بیش از اندازه خرمالو کرد، این است که در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کرد و افراد اصراری به خوردن بیش از یک عدد خرمالو در روز نداشته باشند و تازه آن یک عدد را هم خوب بجوند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. در حالی که می بینیم خرمالوهای درشت و شیرین یکی پس از دیگری در ظرف میوه به اتمام می رسند و همین موضوع سرآغاز تمامی دردسرهاست؛ از چاقی گرفته تا انسداد روده.

منبع :روزنامه سلامت