پارس ناز پورتال

تغییرات ناخن به دنبال افزایش سن

تغییرات ناخن به دنبال افزایش سن

ناخن ها نشان‌دهنده سلامتی بدن می باشند. بیماری ها، فرایندهای داخلی بدن، کمبودهای غذایی و یا تماس طولانی با مواد شیمیایی و یا نور ماورای بنفش باعث تغییراتی در ناخن ها می شوند.افزایش سن نیز باعث تغییراتی در ناخن ها می شود که شامل تغییر میزان رشد، بافت، ضخامت، شکل و رنگ ناخن می باشد.

1- میزان رشد ناخن



میزان رشد ناخن ها در هر ماه با افزایش سن، کم می شود.به طور متوسط، ناخن های انگشتان دست حدود 3 میلیمتر و ناخن های انگشتان پا تنها 1 میلیمتر در هر ماه رشد می کنند.اوایل 25 سالگی، میزان رشد ناخن حدود نیم درصد در سال کم می شود.بنابراین در سن 85 سالگی، ناخن های انگشتان دست ممکن است فقط 2 میلیمتر در هر ماه رشد کنند.

2- بافت ناخن

با افزایش سن، ناخن ها ممکن است شکننده شوند.شستن و خشک کردن زیاد دست، قرار گرفتن در معرض مواد تمیز کننده قوی، برداشتن پوست اطراف ناخن ها و براق کردن ناخن ها می تواند شکنندگی ناخن ها را بدتر کند.شکنندگی ناخن باعث تیز شدن و متلاشی شدن آن می گردد.
مشکلاتی مانند کم خونی (آنمی)، سخت شدن رگ های خونی (تصلب شرایین) و مشکلات هورمونی می توانند باعث شکنندگی ناخن ها گردند.

اگر متوجه تغییر بافت ناخن‌تان شدید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

3- ضخامت ناخن

ناخن ها با افزایش سن، ضخیم تر می شوند.بیماری های پوستی از قبیل پسوریازیس و اگزما هم می تواند باعث ضخیم شدن ناخن ها گردد.عفونت های قارچی که مسبب بدشکلی ناخن ها هستند و در افراد مسن شایع ترند نیز می توانند موجب ضخیم شدن و تغییر رنگ ناخن گردند.ناخن های انگشتان پا بیشتر آسیب پذیرند، زیرا کفش ها محیط گرم و مرطوبی را برای رشد قارچ های پوستی فراهم می کنند.

جنسیت مذکر، کشیدن سیگار، ابتلا به بیماری های خاص مثل دیابت و نقص سیستم ایمنی بدن می تواند افراد را مستعد ابتلا به عفونت های قارچی ناخن کند.فشار کفش تنگ و یا بدشکلی پا می تواند باعث فرورفتن ناخن در گوشت گردد.

راه درمان عفونت قارچی ناخن شامل مصرف داروهای خوراکی و یا موضعی ضدقارچ می باشند.نوع داروی شما به شدت عفونت و داروهایی که مصرف می کنید بستگی دارد، لذا بهتر است با دستور پزشک عفونت قارچی ناخن را درمان کنید.

4- شکل ناخن


اگر شکل ناخن تغییر کند و به صورت گرد درآید، می تواند نشاندهنده کمبود اکسیژن باشد.گرد بودن ناخن می تواند در انواع بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی-عروقی، بیماری های غدد درون ریز و یا بیماری های مربوط به دستگاه گوارش رخ دهد.
 فشار کفش تنگ و یا بدشکلی پا می تواند باعث فرورفتن ناخن در گوشت گردد. این فرورفتن ناخن ها در میان جوانان شایع است، اما در افراد مسن نیز وجود دارد و باعث درد قابل توجه و مشکل در راه رفتن می شود.درمان این فرورفتن ناخن ساده است و شامل خیساندن پا می باشد که با تکه های کوچک پنبه، ناخن تورفته را بیرون بیاورید.یک جراحی کوچک برای بیرون آوردن ناخن از پوست و برای جلوگیری از فرورفتن ناخن در آینده بسیار مفید است.

5- رنگ ناخن

با افزایش سن، ناخن ها ممکن است کم رنگ تر شوند و به رنگ های زیر درآیند: زرد کم رنگ، خاکستری، رنگ پریده و یا کدر.عفونت قارچی هم باعث تغییر رنگ ناخن ها می گردد.یک نوع تغییر رنگ شامل خطوط تیره و یا برآمدگی هایی در طول ناخن می باشد.افرادی که پوست تیره تری دارند، با افزایش سن، این نوع تغییر رنگ در ناخن هایشان بوجود می آید.

برخی موارد، خطوط تیره ناخن می تواند نشانه ای از یک بیماری خطرناک باشد، مثل ملانوما که بدخیم ترین سرطان پوست است.در بیماری بوون (Bowen) که نوعی سرطان پوست است، گاهی اوقات بر روی ناخن دست یک نوار سیاه ظاهر می شود.
در اثر صدمه به ناخن ممکن است خونریزی و یا کبودی زیر ناخن بوجود آید و موجب نوار سیاه بر روی ناخن شود. این نوار سیاه به خودی خود از بین می رود.

هشدار

با اینکه بسیاری از تغییرات جزئی ناخن با بالا رفتن سن بوجود می آیند، ولی برخی بیماری ها نظیر: بیماری های قلبی، ریوی، کم خونی، مشکلات کبدی، کلیوی و دیابت نیز موجب تغییرات ناخن می شوند.لذا اگر شما در ناخن تان تغییر واضحی را مشاهده کردید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.