پارس ناز پورتال

انفجار تروریستی (عکس)

مجموعه : مجله خبری روز
 در پی انفجار تروریستی بئر العبد در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت، شخصیت‌های مختلف سیاسی لبنانی و غیرلبنانی این انفجار را محكوم كردند. این انفجار 53 قربانی را در پی داشت. به نظر می‌رسد هدف اصلی این انفجار، تضعیف موقعیت حزب الله لبنان باشد. طی روزهای اخیر. حزب الله لبنان بابت حضور در نزاع سوریه، تهدیدات فراوانی را دریافت كرده است.

به گزارش سرویس بین الملل پارسینه، حزب الله لبنان به صورت هم‌زمان از سوی دو گروه هدف تهاجم است. از سویی اسرائیل اتهامات زیادی را متوجه حزب الله می‌كند كه در آخرین نمونه، روز سه‌شنبه حزب الله را به حمله نظامی تهدید كرد؛ از سوی دیگر معارضان بشار اسد به ویژه جبهه النصره و سازمان القاعده به صورت گسترده به حزب الله حمله می‌كنند.


در همین زمینه روزنامه النهار در سرمقاله شماره روز چهارشنبه با اشاره به انفجار دیروز بیروت نوشت: «به سختی می‌توان باور كرد این انفجار مهیب، صرفاً یك حركت كور برای شیعه‌كشی باشد. اگر هدف انفجار، گرفتن انتقام بابت سركوب شبه‌نظامیان حامی الأسیر بود؛ چرا این عملیات با این تأخیر انجام شد؟ اگر هدف، صرفاً كشتن شیعیان بنا به تحریكات مكرر شیوخ وهابی و سلفی بود، باید گفت این تهدیدات پیش از این نیز به قوت خود وجود داشت؛ چرا باید اكنون این حمله صورت بگیرد؟»

حتی اگر به دو علت فوق نیز اكتفا كنیم، باز این پرسش به صورت جدی مطرح است كه این اولین اقدام بود یا آخرین اقدام؟ جوانب این اقدام شرورانه به خوبی نشان می‌دهد هدف‌گیری اصلی این انفجار، تضعیف موقعیت حزب الله باشد. حزب اللهی كه از سویی با تهدیدات اسرائیل مواجه است و از سوی دیگر با توجه به حضور در سوریه، آماج سنگین‌ترین حملات نظامی و رسانه‌ای است. در همین زمینه، سرمقاله‌نویس روزنامه النهار نكته مهمی را تذكر می‌دهد: «حدود یك ماه قبل، وزیر كشور لبنان، مروان شربل در ناامه‌ای به نبیه بری هشدار داد: "نگرانی اصلی بنده كه باعث نگارش این نامه شد، قوقوع سلسله‌انفجارهای روزانه در لبنان است. لبنان را می‌توان با توطئه به سمت جنگ داخلی برد و مسئولیت‌شناسی دوستداران و دلسوزان این كشور ایجاب می‌كند تا با مواضع خود، مجال اجرای این توطده را سلب كنیم.»

به گزارش روزنامه النهار، منابع امنیتی گفته‌اند این انفجار به وسیله محموله‌ای در داخل یك اتومبیل صورت گرفته است. این اتومبیل، 35 كیلو محموله انفجاری با خود حمل می‌كرده است. این حجم عظیم ادوات انفجاری چگونه توانسته از موانع و بازرسی‌های امنیتی عبور كند؟ آیا امنیت داخلی لبنان آسیب‌پذیر نشده است؟ اداره امنیت داخلی لبنان این روزها تقریباً بلاتكلیف است زیرا ریاست «عماد جان قهوجی» هنوز تثبیت نشده است و در نتیجه سردرگمی به رده‌های پایین سازمان نیز سرایت كرده است. از سوی دیگر حزب الله تلاش می‌كرد امنیت مناطق نزدیك به مراكزش را خود تأمین كند. این روزها حزب الله – بنا به آمار خودش – 5هزار نیروی نظامی را ب سوریه فرستاده است كه تبعاً اولاً تهدیدات امنیتی‌اش در لبنان افزایش می‌یابد؛ ثانیاً پرسنل امنیتی‌اش در داخل لبنان كاهش یافته است.

به گزارش سرویس بین الملل پارسینه به نقل از منابع امنیتی، سازمان‌های امنیتی دولتی لبنان و حزب الله به صورت موازی در حال تحقیق در مورد این انفجار هستند. بنا به اطلاعات منتشر شده، محموله انفجاری ابتدا در یك پراید نفتی‌رنگ به كمك شاسی از راه دور منفجر شده است. سپس شعله‌های انفجار به یك ماشین نیسان رسیده كه مملو از مواد اشتعالی شده بود و به این ترتیب ابعاد انفجار وسیع‌تر می‌گردد.