پارس ناز پورتال

کاهش وزن عجیب و خوشحال کننده یک جوان ایرانی (عکس)

مجموعه : رژیم و تغذیه
کاهش وزن عجیب و خوشحال کننده یک جوان ایرانی (عکس)
"با باسکول میدان تره‌بار وزنه را می‌کشیدم و به حدی افسرده شده بودم که حتی فکر خودکشی هم به سرم زد" این جملات شرح وضعیت جوان 24 ساله سنندجی از زمانی است که وزنی قریب به 200 کیلوگرم داشت و امروز پس از کم‌کردن 117 کیلوگرم از وزن خود می‌خواهد رکوردش را در ایران و جهان ثبت کند.

مهرزاد فتحی جوان 24 ساله‌ای است که از دوم مهرماه پارسال در حالی که باسکول میدان تره‌بار عدد 196 را برای وزنش ثبت کرده بود، تصمیم به کاهش وزن یا به عبارتی لاغرشدن گرفت.

مهرزاد در شرح وضعیت جسمی و روحی خود در آن زمان به ایسنا می‌گوید: زمانی که متولد شدم حدود شش کیلوگرم وزن داشتم و پس از آن تا زمانی که تصمیم به لاغرشدن گرفتم همواره اضافه وزن داشتم تا اینکه این اواخر ترازو نیز وزنم را نمی‌کشید و برای اطلاع از وزنم به میدان میوه و تره‌بار سنندج می‌رفتم و آخرین باری که خودم را وزن کردم، 196 کیلوگرم بود.



این جوان سنندجی درباره مشکلات و فشارهای ناشی از وزن زیادش نیز می‌گوید: وضع روحی خوبی نداشتم و کاملا منزوی شده بودم، به طوری که حتی چند بار هم فکر خودکشی به سرم زد، چرا که به دلیل اضافه وزن زیاد، بازخوردهای خوبی از جامعه دریافت نمی‌کردم و علاوه بر این که همواره مورد تمسخر برخی در اماکن عمومی قرار می‌گرفتم، حتی برای تاکسی سوارشدن، خرید لباس و انجام کارهای روزمره هم مشکل داشتم تاجایی‌که علی‌رغم علاقه‌ زیادی که به درس خواندن داشتم، انگیزه حضورم در دانشگاه را هم از دست داده بودم.

مشکلات روانی و منزوی‌شدن،‌ تنها مشکل مهرزاد نبود و وی علاوه بر آن دچار مشکلات جسمی و پزشکی نیز شده بود تا جایی که به خاطر فشارخون بالا که خودش عدد آن را 20 اعلام می‌کند از سربازی معاف شده و چند روزی را هم در بیمارستان سپری کرد



کبد چرب گرید2 ، هم بیماری دیگریست که مهرزاد در ایام چاقی که خود آن را سرطان می‌نامد به آن مبتلا بوده و درباره آن به ایسنا می‌گوید: به تشخیص پزشک متوجه شدم که به بیماری کبدچرب هم مبتلا شده‌ام و واقعیت آن‌ است که چون احساس می‌کردم ممکن است به بیماری‌های دیگری نیز به علت چاقی مبتلا شده باشم، از انجام چکاب و مراجعه به پزشک واهمه داشتم.

وی که سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در رشته مهندسی مکانیک سیالات فارغ‌التحصیل شده، درباره تصمیمی که برای کاهش وزنش گرفته، توضیح می‌دهد: دوم مهرماه سال 91، به کارشناس تغذیه مراجعه کرده و مشکلم را با او در میان گذاشتم و پس از آن بود که برنامه‌های من برای لاغرشدن آغاز شد.

مهرزاد ادامه داد: پس از آن گرچه امید چندانی به کاهش وزن نداشتم اما رژیم غذایی‌ام را در کنار پیاده‌روی ادامه دادم تا این که پس از 2.5 ماه حدود 30 کیلوگرم وزن کم کردم اما همچنان با ترازوی معمولی نمی‌توانستم وزنم را بکشم و پس از آن بود که تمرینات ورزشی‌ام را با تردمیل در سه نوبت روزانه ادامه دادم و هر چهل روز هم برنامه‌ام را تغییر می‌دادم.


مهرزاد، حدود 6 ماه پس از آغاز تمرین و رژیم

این جوان سنندجی با بیان اینکه رژیم‌غذایی و ورزشی با تردمیل را تا وزن 140 کیلوگرم ادامه داده و پس از آن کوهنوردی را نیز به برنامه‌اش اضافه کرده است، می‌افزاید: کوهنوردی را از کوه‌های «آبیدر» و هفته‌ای دو بار آغاز کردم و از فروردین‌ماه که وزنم به 130 رسید، هر روز به کوهنوردی می‌رفتم و ارتفاع 2300 متری قله آبیدر را می‌پیمودم و همزمان با آن نیز روزانه 14 کیلومتر تردمیل می‌رفتم و هر شب هم پیاده‌روی می‌کردم.

مهرزاد با بیان اینکه سرانجام پس از هشت ماه و 20 روز به وزن 81 کیلوگرم رسیدم به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر نیز با گذشت حدود 10 ماه از آغاز رژیم غذایی و تمرینات ورزشی با 187 سانتی‌متر قد، به وزن 78 کیلوگرم رسیدم و تحت نظر کارشناس تغذیه و برنامه‌های ورزشی که از یکی از اقوام می‌گیرم، فعالیتم را ادامه می‌دهم.

وی، چاقی را نوعی سرطان می‌داند و معتقد است که پس از کاهش وزنش، علاوه بر رفع مشکلات روحی، بیماری‌ فشار خون و کبد چربش هم بهبود پیدا کرد.

مهرزاد خطاب به افرادی ناراضی از اضافه وزن که برای رفع آن به روش‌های عجیب دست می‌زنند نیز می‌گوید: از هیچ دارویی جز مواردی که کارشناس تغذیه تجویز می‌کند، نباید استفاده کرد، همان‌طور که من هم تنها رژیم‌غذایی‌ام را رعایت و ویتامین‌های مختلف را با نظر کارشناس تغذیه‌ام مصرف کردم.

وی ادامه داد: عده‌ای هم ممکن است گمان کنند با نخوردن غذا می‌توانند لاغر شوند، اما آنان باید توجه کنند که در این صورت تنها آب بدنشان را از دست داده‌اند و لاغری بدون ورزش و تحرک فایده‌ای هم برایشان نخواهد داشت.

رکورد دنیا را جابه‌جا کردم، اما مسئولان کمک نکردند

مهرزاد همچنین معتقد است: رکورد دنیا را از نظر کاهش وزن در طول مدت معین جابجا کرده و با گله از مسئولانی که در این زمینه کمکی به وی نکرده‌اند، به ایسنا می‌گوید: برابر اطلاعاتی که من دارم، یک جوان آمریکایی 111 کیلوگرم را در طول یکسال و یک جوان ایرانی نیز 120 کیلوگرم را در طول یک سال و دو ماه کم کرده و این در حالی است که رکورد کاهش وزن من 117 کیلوگرم در طول هشت ماه و 20 روز بود.

به گفته وی، در حال حاضر به دنبال کمک مسئولان و پیداکردن راهی است تا بتواند رکوردش را در کشور و جهان به ثبت برساند.

وی که این روزها به دنبال شغلی مناسب نیز هست، درباره عوارضی که پس از کاهش وزن دچار آن شده نیز می‌گوید: تنها مشکلی که دارم،‌ مشکل پوست بدنم است که با توجه به لاغر شدنم، کمی آویزان شده و برای رفع آن باید جراحی پلاستیک انجام دهم.

 مهرزاد فتحی 24 ساله را شاید بتوان الگوی خوبی برای آن دسته از افراد دانست که قصد دارند یک شبه با صرف هزینه‌های گزاف تناسب اندام پیدا کنند و در آخر هم چیزی نصیبشان نمی‌شود.

حال باید دید آیا مسئولان در وزارت ورزش و جوانان اقدامی برای ثبت رکورد این جوان سنندجی در کتاب گینس و … خواهند کرد یا خیر؟