پارس ناز پورتال

هشدار های قبل از ازدواج

هشدار های قبل از ازدواج

آیا می دانید ازدواج از مهم ترین تصمیم ها در طول زندگی فرد است؟خشت اول چون نهد معمار کج /تا ثریا می رود دیوار کج

 

آیا به بیت بالا عقیده دارید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که شما معمار خانواده آتی خود خواهید بود؟ آیا می دانید ازدواج از مهم ترین تصمیم ها در طول زندگی فرد است؟ و اینکه هیچ چیزی نمی تواند زندگی انسان ها را شاداب تر و بهتر کند، مگر ازدواج های موفق؟

 

مسلما به همه موارد فوق آگاه هستید و می دانید شما به عنوان یک فرد مستقل و در درجه اول غریبه هایی هستید از دو فرهنگ و تربیت متفاوت که بدون عمق وارد مرحله پیش از ازدواج می شوید که از آن به عنوان مرحله آشنایی قبل از ازدواج نام می برند و با ازدواج، نسل های متمادی را از خود باقی می گذارید. در واقع آشنایی پیش از ازدواج که به طور معمول با توجه به شرایط فرهنگی و سنتی خانواده از یک ماه شروع می شود تا شش ماه تا اینکه سرانجام به مرحله نامزدی و عقد بینجامد.

 

آشنایی در امر ازدواج یک فرآیند تبادل اطلاعات و احساسات بین دو نفر از جنس متفاوت به منظور تصمیم گیری برای زندگی مشترک است. اما متاسفانه امروزه تصمیم گیری در این امر مهم برای پسران و دختران جوان چندان اهمیتی ندارد و این امر سبب شده است که در جامعه ازدواج های نامناسب رخ دهد که منجر به جدایی و طلاق می شود. هرایر دانلیان، مشاور زوج درمانی و کارشناس ارشد بالینی معتقد است: «متاسفانه دلایلی که فرد به خاطر آنها ازدواج می کند اگر نادرست باشد ازدواج را با مشکلات و تضادهای قابل توجهی روبه رو می کند.»

 

● دلایل نادرست ازدواج

 

دانلیان یک سری عوامل را به عنوان عوامل نادرست ازدواج برمی شمارد:

 

۱) جست وجو برای استقلال: متاسفانه بسیاری ازدواج را به دلیل مستقل شدن فرد انتخاب می کنند در صورتی که استقلال امری است که فرد می تواند تنهایی به آن دست یابد.

 

۲) فرار از تنهایی: این ایده بیشتر در دختران دیده می شود که فکر می کنند با تنهایی به آرامش نمی رسند در صورتی که فرد زمانی که در تنهایی خویش به احساس آرامش دست نیابد مسلما در زندگی مشترک هم نمی تواند آرامش داشته باشد.

 

۳) شورش در خانواده (مخالفت با خانواده): عده ای چون با خانواده خود در تعارض و تضاد هستند به سمت ازدواج روی می آورند. در صورتی که باید از افرادی که با خانواده خود ناسازگارند و با خواهر و برادرهای خود نمی سازند، دوری کرد.

 

۴) فشار خانواده و اجتماع: در برخی از خانواده ها دیده شده است که روی جوانان خود چه به صورت محسوس و چه نامحسوس فشار می آورند که ازدواج کنند که بیشتر دختران در معرض این استرس هستند.

 

۵) دلایل اقتصادی: این مساله در دختران امروزه رایج شده است چون فکر می کنند با ازدواج به امنیت اقتصادی می رسند.

 

۶) نیاز جنسی: ازدواج اگر فقط به صرف رفع نیاز جنسی باشد احتمالا نمی تواند ازدواجی موفقیت آمیز باشد.

 

۷) مرمت یک رابطه شکست خورده: فرد برای اینکه بخواهد رابطه قبلی خود را به دست فراموشی بسپارد دست به ازدواج می زند. درصورتی که پس از شکست یک رابطه عاطفی، حداقل فرد تا شش ماه نباید به هیچ رابطه عشقی دیگری بیندیشد که در غرب این مورد از اولویت هایی است که افراد آماده ازدواج به آن خیلی جدی تر آگاهی دارند.

 

● افرادی که برای ازدواج مناسب نیستند

 

این مشاور خانواده یک سری ریزفاکتورهایی را به عنوان افرادی که برای ازدواج مناسب نیستند و باید از آنها دوری کرد، برمی شمارد که به صورت فهرست وار ذکر می شود:

 

۱) افراد معتاد به مواد مخدر و الکل: این گونه افراد تا زمانی که معتاد هستند، نمی توانند در جلسات زوج درمانی شرکت کنند و اینکه مشاوره تا زمان ترک آنها صورت نمی گیرد. پس بهتر است درصدد انکار این موضوع برنیایید و خودتان را گول نزنید که فرد مقابل بعد از ازدواج درصدد ترک آن برمی آید.

 

۲) افراد خشن و پرخاشگر: افرادی که به سرعت خشمگین می شوند و برخورد فیزیکی دارند از جمله مواردی هستند که برای ازدواج به هیچ عنوان مناسب نیستند و نباید حتی به آنها برای تشکیل زندگی فکر کرد.

 

۳) افرادی که دارای اختلالات روحی و روانی هستند مخصوصا افسردگی حاد: در زوج درمانی ها، مشاوران قبل از هر چیز به دنبال افسردگی می گردند؛ چراکه این بیماری پنهان است و برای دختران و پسران از موارد سختی است که باید در انتخاب خود به آن توجه داشته باشند.

 

۴) افرادی که بیانگر نیستند و احساسات را نشان نمی دهند: رابطه ازدواج یعنی بیان. اگر بیان وجود نداشته باشد زندگی آنها مستعد تعارض است.

 

۵) افرادی که وابستگی شدید عاطفی و مالی به خانواده دارند که بیشتر در پسرها دیده می شود: این دسته از افراد نمی توانند در آینده مسوولیت زندگی خود را بپذیرند.

 

۶) افرادی که تفاوت سنی زیادی دارند، چون برای هر دو نفر مشکلات جدی ایجاد می کند و عواقب زیادی را در بردارد که البته پس از گذشت چندسال به طور جدی خود را نشان می دهد.

 

۷) افرادی که به هر نحوی در دسترس نیستند و از ما دورند چه در خارج از کشور چه از طریق اینترنت چه به شیوه های مختلف، چون ما در ذهن خودمان از آن فرد یک شخصیت کاذبی می سازیم که در برخورد رو دررو دچار مشکل می شویم. این نوع ازدواج نه تنها در ایران بلکه در غرب هم موفقیت آمیز نبوده است.

 

۸) افرادی با تفاوت شدید مذهبی و فرهنگی که در جامعه ما از اولویت ها و ریزفاکتورهای اصلی است.

 

۹) یک مورد احتیاط هم تک فرزند بودن است: ازدواج با تک فرزند به دلیل اینکه فرد در خانواده همواره محور توجه قرار گرفته نسبت به سایر افراد دیگر از ریسک بالایی برخوردار است.

 

● علایم هشدار

 

دانلیان همچنین یک سری عوامل هشداردهنده را در دوران آشنایی پیش از ازدواج برمی شمارد که دختران و پسران باید نسبت به این عوامل آگاه باشند؛ چراکه انکار آنها سبب ازدواج ناموفق می شود.

 

▪ علایم هشداردهنده در رابطه پیش از ازدواج

 

۱) رابطه ای که شما در آن بیشتر عشق می ورزید: در این رابطه شما از احساس طرف مقابل خود مطمئن نیستید اما به عاشق تر شدن خود ادامه می دهید.

 

۲) رابطه ای که در آن به همسر آینده خود به چشم یک الگو یا آموزگار نگاه می کنید: مثل آنکه دانشجویی عاشق استاد خود می شود. این گونه روابط مناسب ازدواج نیستند.

 

۳) رابطه ای که فقط به جذابیت ظاهری و اجتماعی طرف مقابل توجه شود؛ چرا که ما با ویژگی ظاهری و اجتماعی فرد مقابل مان ازدواج نمی کنیم بلکه ویژگی های اخلاقی وی است که مسیر ازدواج را برای ما متداوم می کند.

 

۴) رابطه ای که در آن یکی از دو طرف برای فرار از مشکلاتش تصمیم به ازدواج می گیرد که یا دلیل، مشکلات و فشار خانواده یا فراموشی رابطه گذشته یا به دلیل شباهت یا تضاد با فردی که در رابطه قبلی داشته اند، است.

 

۵) رابطه ای که در آن می خواهید طرف مقابل تان را نجات دهید، یعنی برای او دلسوزی و به او کمک می کنید.

 

متاسفانه یکی از مشکلاتی که جوانان در مرحله آشنایی پیش از ازدواج با آن مواجه هستند این است که از یکدیگر سوال نمی پرسند. دانلیان می گوید: «این سوال نپرسیدن ریشه در فرهنگ ملت مان دارد؛ چرا که در جامعه ما سوال کردن مترادف با دخالت کردن به حساب می آید. در دوران آشنایی بهترین نحوه رفتار و برخورد این است که آن گونه که خودمان هستیم را به هم نشان دهیم، باور و خواسته هایمان را بیان کنیم در واقع بیان آنچه برای ما مهم است، یک هنر است که متاسفانه افراد به دلیل عدم خودآگاهی نمی دانند چه خواسته ها و باورهایی را دارند و متاسفانه از بیان کردن آن هراس دارند.