پارس ناز پورتال

چرا شب های عید به خرید می رویم

چرا شب های عید به خرید می رویم

روزها و شبهای انتهایی اسفند ماه هر سال رنگ و بویی دیگر دارد.این روزها اگرچه ظاهرا در فصل زمستان قراردارد اما عملا دارای فضایی بهاری است و خانواده های ایرانی به سنت هر ساله در تدارک برنامه های عید نوروز هستند. مردم با خرید لباس و حتی وسایل نو ،به نحوی گرد وغبار از وسایل کهنه می زدایند و به استقبال بهار و فصل نو می روند. خیابان های شهرها پرترافیک تر از همیشه و مملو از آدمهایی است که به دنبال پیدا کردن کیف و کفش و لباس هستند. ماهی های قرمز در سطل ها، آکواریم ها و ظرف های شیشه ای، کاسه های لبریز از سمنو، سنبل، نرگس، لاله و سبزه های نو رسته همه و همه حال و هوای شهر را تغییر داده اند. اما گرانی و ترافیک شدید مانع از عیش کامل مردم در روزهای پایانی سال است.
 
از نگاه تحلیلی، یکی از سنتها و رسوم متداول ایرانیان در این روزها خرید های شب عید است که تبدیل به جزیی جدی از فرهنگ سال نو شده است.یکی از مهم ترین ویژگی های این ایام ولعی سیری ناپذیر برای خرید است. همین روزهاست که جیب‌ها خالی می‌شود و دستها پر از بسته‌های خرید و البته در این میان اندکی تخفیف شادی ما را هنگام خرید صد چندان می‌کند.
 
 
یکی از مهم ترین ویژگی های این ایام ولعی سیری ناپذیر برای خرید است.
 
اگرچه این سنت اجتماعی اصالتا دارای نکات مثبت فراوانی است اما متاسفانه دچار آسیبهای جدی در حوزه اجتماعی شده است.برخی از این آسیبها عبارتند از:
 
 
چشم و هم چشمی در خرید:
 
الگوی غلط مصرف در بعضی از خانواده ، چشم وهم چشمی، حساسیت‌های بی‌مورد و تربیت های غلط مواردی است که در خرید کردنهای شب عید به خوبی نمود پیدا می کند.
 
در واقع با هر چه بیشتر مصرفی شدن جوامع شهری ما ،نیازهای اولیه که توسط افراد تشخیص داده می شوند جای خو را به نیازهای ثانویه داده و این نیازها اکثرا بر مبنای چشم و هم چشمی های نادرست میان خانواده ها شکل می گیرد.رقابتهای نادرست بر سر خرید وسایل منزل ،لباس و کیف کفش از مهم ترین جنبه های الگوی نادرست مصرف است. اگرچه طبقات متوسط و پایین ایرانی از بضاعت مالی و اقتصادی کافی برای خریدهای آنچنانی و سنگین برخوردار نیستند اما فضای غلط چشم و هم چشمی باعث می شود این نکته مهم فراموش شده و خانواده ها و افراد به صورت لجام گسیخته به خریدهایی بپردازند که عملا به آن نیاز چندانی ندارند.
 
 
تبلیغات کاذب:
 
این روزها همه ما زیر بمباران تبلیغات تجاری هستیم.تلویزیون،بیلبوردها،روزنامه ها و حتی تراکتها در پیاده روها ما را به خرید هرچه بیشتر در شب عید دعوت می کند.
 
الگوی تحمیلی تبلیغات، فرد را به صورت ناخودآگاه مجاب می‌کند به اینکه به وسایل و اقلام مختلف نیازمند است؛ درحالیکه این نیاز، فقط یک نیاز کاذب است. یکی از مشکلات جامعه امروز تبلیغ و تشویق به خرید کالاهای متنوع و گرانقیمت در رسانه‌های مختلف است در حالی که در کنار چنین تبلیغاتی ارائه فرهنگ خرید مناسب و الگوهای صحیح مصرف است و باید توجه داشت تسخیر ذهن افراد با تبلیغات متعدد و متقاعد کردن آنها برای خرید‌های غیرضروری در طولانی‌مدت تبعات مختلفی را در پی خواهد داشت که به نفع سلامت روان و اقتصاد جامعه نخواهد بود.
 
 
خرید برای خودنمایی:
 
در برخی افراد خرید کردن راهکاری برای خودنمایی است، این افراد تصور می‌کنند خرید اجناس غیرضروری و ولخرجی خودکمی‌بینی و کاهش اعتماد به نفس را در آنها برطرف می‌کند. خریدن لباسهای گرانقیمت، کیف ها و کفشهای با برندهای مختلف و حتی لوازم غیر لازم برای خانه ،زمینه ای است که این افراد گمان کنند به حدی از آرامش و سکون روانی رسیده اند.
 
این در حالی است که صرف بخشی از درآمد ماهانه به خریدهای غیرضروری نه تنها مشکل اینگونه افراد را حل نخواهد کرد، بلکه با به وجود آوردن احساس یأس و ندامت از خرید این مشکلات تشدید خواهد شد.

 
نتیجه گیری:
 
خرید کردن را یکی از ابزار ضروری در تأمین نیازهای اولیه مانند خوراک و پوشاک و ارضای نیازهای روانی مانند تنوع‌طلبی، جلب توجه اطرافیان، افزایش اعتماد به نفس یا کاهش اضطراب است و توجه به الگوهای صحیح‌ خرید و مصرف یکی از مهمترین معیارهای برخورداری از بهداشت روانی و زندگی سالم می باشد. خرید شب عید دارای نکات مثبت و کارکردهای مثبتی در حوزه اجتماع است. مثلا خرید دسته‌جمعی اعضای خانواده یکی از اثرات مثبت این پدیده است. هنگامی که اعضای خانواده با یکدیگر به خرید می‌روند افراد بیشتر به سلایق یکدیگر پی برده و مهرورزی و همدلی میان آنها افزایش پیدا می‌کند.اما در مقابل این نکات مثبت نکات منفی مانند چشم و هم چشمی و رقابتهای ناسالم،خرید براساس تبلیغات و خرید برای خودنمایی از مهم ترین آسیبهایی است که کارکردهای مثبت اجتماعی خرید شب عید را تهدید می کند.