پارس ناز پورتال

وبلاگ چییست؟ و وبلاگ نویسی یعنی چه؟


مقدمه ای بر وبلاگ نویسی

وبلاگ چییست و وبلاگ نویسی یعنی چه؟

وبلاگ یك یا چندین صفحه اینترنتی شخصی یا گروهی است كه در آن شخص یا گروه به نوشتن مطالب متوالی (روزانه یا چند روز در میان) در موضوعات متنوع و دلخواه می پردازند.و افكار،عقاید اشعار و یا خاطرات خود را برای مطالعه عموم در آن قرار می دهند.از آنجاییكه وبلاگ در اینترنت نشر می یابد می توان آنرا یك نشریه اینترنتی شخصی هم اطلاق كرد.و حتی گاهی بعضی ها پا را از این هم فراتر می گذارند و وبلاگ را یك رسانه اینترنتی می نامند.

 
وبلاگ و وبلاگ نویسی از پدیده های نوین در دنیای پر راز و رمز اینترنت است.هم اكنون صدها میلیون نفر از مردم سراسر دنیا از تمام سطوح اجتماعی و از تمامی قشرها به وبلاگ نویسی روی آورده اند و از طریق وبلاگ نویسی نوشته های خود را در معرض دید عموم مراجعان از اقصی نفاط جهان در دهكده جهانی گذاشته اند.

تاریخچه ی وبلاگ نویسی

گرچه وبلاگ نویسی در دنیا قبل از سال دو هزار میلادی بوجود آمد اما انفجار وبلاگ نویسی با ورود به قرن بیست و یكم اتفاق افتاد.در ایران هم این موضوع بر میگردد به بیست و سوم خرداد 1381 كه اولین سرویس ارایه دهنده ی وبلاگ یعنی سایت پرشین بلاگ( persianblog.ir) آغاز به كار كرد (البته آن زمان پرشین دات كام بود كه متاسفانه در سال 1386 این دامنه به سرقت رفت و هم اكنون این سایت با دامنه ی دات آی آر مشغول فعالیت است).

پدیده ی وبلاگ نویسی در مدت كوتاهی توانست به سرعت در ایران  رشد كند تا هم اكنون كه تعداد وبلاگ نویسان ایرانی از مرز میلیون گذشته است و روز به روز در حال افزایش است در ضمن هم اكنون كه این مطلب را مینویسم براساس آمارها رتبه ی ایران در وبلاگ نویسی تك رقمی است و ما جز ده كشور اول وبلاگنویس دنیا هستیم.

برای وبلاگ نویسی چه ملزوماتی نیاز است؟

از آنجا كه سرویس های تحت وب بسیاری از امكانات را بصورت رایگان در اختیار شما میگزارند شما هیچ پولی برای وبلاگنویسی نمیپردازید مگر هزینه ای كه برای اتصال به اینترنت میپردازید البته ذكر این مطلب ضروری است كه بیشتر سرویسهای وب برای تامین هزینه های خود اقدام به درج آگهی در وبلاگ شما میكنند ولی در هر صورت ملزومات برای وبلاگ نویسی وجود دارد كه آنها را در ادامه ذكر میكنم:

-امكان استفاده از كامپیوتر و اتصال به اینترنت برای تایپ و ارسال مطالب مهیا باشد ( كامپیوتر شخصی،كامپیوتر فامیل،دوستان  كافی نت و یا …)

-فرد باید حداقل آشنایی مختصری با ویندوز(و یا یك سیستم عامل دیگر) و تایپ كردن داشته باشد(مگر اینكه مطلابتان را روی كاغذ بنویسید و بعد از وبلاگنویس دیگری بخواهید آنرا برایتان به وبلاگ پست كند).


-برای وبلاگ نویسی باید زمان كافی برای نوشتن مطالب و مدیریت وبلاگ( مثلا حداقل نیم ساعت در شبانه روز) را داشته باشید.

از چه موقع باید شروع كرد؟

هرگاه احساس كردید كه مطالبی در اختیار دارید كه ممكن است برای دیگران مفید یا جالب باشد میتوانید شروع كنید به نوشتن وبلاگ(لازم نیست مطلب شما حتما نوشته باشد بسیاری از عكاسان . گرافیستها و … هم وبلاگهای بسیار پرطرفداری دارند)

برای وبلاگ نویسی از كجا باید شروع كرد؟

اگر ملزومات گفته شده برای وبلاگ نویسی را دارید و نیز فكر میكنید كه دیگر موقع آن است كه به جمع وبلاگنویسان بپیوندید میتوانید همین الان به یكی از سایت های ارایه دهنده سرویس وبلاگ مراجعه كرده و وبلاگ خود را ایجاد كنید به این صورت كه ابتدا در این سایت ها ثبت نام نمود و نام كاربری و آدرس وبلاگ خود را دریافت كنید برای فارسی زبانان سرویسهای زیادی وجود دارند كه به ارائه رایگان وبلاگ اقدام میكنند كه هركدام نقاط ضعف و قوتی دارند در پایین چند مورد از این سایتها را معرفی میكنم.

 

-پرشین بلاگ persisnblog.ir : این سایت اولین سایت وبلاگ دهنده در ایران است كه كاملا به زبان فارسی است و امكانات بسیار خوبی دارد.

 

-بلاگفا blogfa.com :یكی از پر طرفدارترین سرویسهای وبلاگ ایرانی به زبان تمام فارسی است.

 

-بلاگر blogger.com : قدیمیترین سرویس وبلاگ در جهان میباشد كه كاملا به زبان انگلیسی است.

 

-بلاگ اسكای blogsky.com : یك سرویس ایرانی وبلاگ كه خدمات خود را به فارسی ارایه میدهد و از سرعت و کیفیت خوبی برخوردار است.

 

و سرویسهای زیاد دیگری مانند : ایران بلاگ به نشانیiranblog.com  —  آفتاب بلاگ به نشانیpib.ir  — پارسی بلاگ به نشانیparsiblog.com