پارس ناز پورتال

ترفند و آموزش عیب یابی و تعمیر كامپیوتر!

ترفند و آموزش عیب یابی و تعمیر كامپیوتر!

مشكل:
ویندوز غیر عادی شده، بعضی وقت ها هیچ برنامه ای باز نمی شود، بعضی وقت ها هیچ برنامه ای بسته نمی شود، بعضی وقت ها هم برنامه ها اصلا كار نمی كنند.

راه حل سریع 1 :
به سایت روز آمد سازی ویندوز در نشانی windowsupdate.microsoft.com بروید و آخرین وصله پینه های ویندوز خود را دانلود كنید.
اگر بخواهید ویندوز اكس پی را طوری تنظیم كنید تا آپدیت ها را خودش بگیرد و نصب كند، با كلیك راست روی My computer و انتخاب گزینه properties ، به صفحه Automatic Updates رفته و گزینه Automatic(Recommended) را علامت بزنید. در ویندوز 2000 و Me ، این كار را از طریق كنترل پنل و آیكون Automatic انجام دهید. برای ویندوز 98 هم به سایت آپدیت ویندوز بروید و برنامه Critical Update Notification را دانلود و نصب كنید.
بیشتر وصله های ویندوز برای بستن حفره های امنیتی ویندوز تهیه شده اند. اما بعضی وصله ها هم برای حمایت از تكنولوژی های جدید، از قبیل Bluetooth ، Wi-Fi ، یا Directx عرضه می شوند.

راه حل سریع 2 :
ویندوز اكس پی یا 2000 خود را در حالتی بالا بیاورید كه آخرین وضیعت سالم را داشته است. برای این منظور، هنگامی كه كامپیوتر را روشن می كنید كلید F8 را چند بار بزنید تا منوی بوت ظاهر شود. در این منو گزینه Last know Good Configuration را انتخاب كرده و كلید Enter را بزنید. اگر این كار مشكل را حل نكرد. می توانید سیستم را به وضعیت قبل تر برگردانید، منتها این راه فقط در ویندوز اكس پی و Me كار می كند. از منوی استارت و گزینه Accessories ، منوی فرعی System Tools را باز و گزینه System Restem را كلیك كنید. در این برنامه با انتخاب گزینه Restore my computer tone earlier time دكمه Next را بزنید و تاریخی را انتخاب كنید. با زدن دكمه Next بقیه دستورات ویزارد را دنبال كنید.

مشكل:
از وقتی سرویس پك 2 ویندوز اكس پی را نصب كرده اید، كامپیوترتان كند شده و خیلی برنامه ها رفتار عجیبی پیدا كرده اند.

راه حل سریع1 :

بیشتر وقت ها با آپدیت كردن درایورها مشكل حل می شود. از نشانی

http://support.microsoft.comdefault.aspx?kibd=884130 ، product=windowsxpsp2

فهرست برنامه هایی را كه با سرویس پك 2 ویندوز اكس پی مشكل دارند مشاهده كنید.

راه حل سریع 2 :
سرویس پك 2 اصلاح بزرگی است، برای حذف سرویس پك 2 ، به سراغ Add Remove programs رفته و با انتخاب گزینه 2 Windows XP Service pack2 روی دكمه Remove كلیك كنید. ولی یادتان باشد كه هر برنامه ای كه بعد از سرویس پك 2 نصب كرده اید باید دوباره نصب شود.

چاپ بی درد سر
• ماشین خراب است

مشكل: هر چه روی print كلیك می كنید، هیچ اتفاقی نمی افتد. مثل این كه پرینتر به خواب رفته. نگاه می كنید می بینید پرینتر روشه است و كابل هم درست وصل شده است.

عیب یابی سریع: با استفاده از برنامه عیب یابی خود پرینتر یك تست سریع انجام دهید. دستورالعمل این كار در دفترچه راهنمای كاربر آمده است. معمولا باید دكمه ای را روی خود پرینتر فشار بدهید و چند ثانیه نگه دارید. اگر نتیجه آزمایش مثبت بود،پس مشكل از خود پرینتر نیست، یك اتصال ایراد دارد یا نرم افزار مشكل دارد.

راه حل سریع :1 صف ( Queue ) چاپگر خود را خالی كنید. ممكن است یك دستور چاپ قفل شده مانع از اجرای بقیه دستورات چاپ شده باشد. در ویندوز اكس پی و 2000 ، از پنجره Control panel روی Printers and Faxes دوباره كلیك كنید تا پنجره چاپگرها و فكس ها باز شود. حالا روی آیكون پرینتر دوباره كلیك كنید تا پنجره صف دستورات چاپ ظاهر شود. از منوی printer گزینه Cancel All Documents را بزنید تا تمام دستورات لغو شوند. در ویندوز 98 و Me . كنترل پنل را باز و روی printers كلیك كنید. سپس purge print Documents را بزنید.

راه حل سریع 2 : كابل پرینتر را جدا و دوباره با دقت متصل كنید. اگر چاپگرتان از نوع USB است و اولین وسیله ای باشد كه از طریق USB به سیستم متصل كرده اید، ببینید در Device Manager خطایی نشان داده شده است یا خیر . در ویندوز اكس پی و 2000 ، با كلیك راست روی My Computer و انتخاب Properties ، به صفحه Hardware رفت و دكمه Device Manager را بزنید. در شاخه Universal serial Bus Controllers ببینید پیغام خطایی نوشته شده است یا خیر. اگر علامت سوال ، دایره زرد، یا ضربدر قرمز دیدید، پس مشكلی وجود دارد. روی اسم دستگاه كلیك كنید و از صفحه General ببینید پیغام خطا دقیقا چیست.

مشكل: خروجی چاپگر لیزری یك قسمت كمرنگ و یك قسمت پر رنگ است.

راه حل سریع:این مشكل معمولا به خاطر این است كه پودر یا ( همان تونر) جوهر چاپگر لیزری شما نزدیك به تمام شدن است و به نسبت مساوی داخل كارتریج پخش نمی شود. اول باید كارتریج را از داخل چاپگر بیرون بیاورید و با دو دست به صورت افقی نگه دارید. سپس دست های خود را طوری حركت دهید كه وقتی یكی را بالا می برید آن یكی پایین بیاید. با این كار، پودر جوهر داخل كارتریج جا به جا می شود. این كار را چهار پنج بار پشت سر هم انجام دهید. به این ترتیب، شاید بتوانید قبل از تمام شدن كامل جوهر، چند صفحه دیگر پرینت بگیرید.

اداره ای به نام آفیس

• كمك های اولیه

مشكل: گاهی اوقات به هیچ وجه نمی توانید فایلی را در Outlook, Excel, Word یا سایر برنامه های مایكروسافت آفیس باز كنید.

راه حل سریع 1 :از منوی Help در برنامه آفیس، گزینه Detect and Repair را انتخاب كنید تا ابزار تشخیص و تعمیر اجرا شود. دقت كنید كه گزینه Discard my customized setting and restore default settings علامت نخورده باشد، این برنامه سعی می كند درستش كند. قبل از شروع به كار بهتر است سی دی آفیس را دم دست داشته باشید.

راه حل سریع 2 :اگر برنامه ای از آفیس بالا نمی آید. از Control Panel برنامه AddRemove Programs را اجرا كنید. با انتخاب آیتم Microsoft Office روی لینك Click here for support information كلیك كنید. سپس با كلیك روی دكمه Repair تمام برنامه های آفیس را از نو نصب كنید.