پارس ناز پورتال

مراقبتهای ویژه زنان باردار

مراقبتهای ویژه زنان باردار

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تغییرات ظاهری و نگرانی از کاهش جذابیت و زیبایی ظاهری نباید سبب نگرانی مادران جوان می‌شود چراکه یکی از زیباترین و جذاب‌ترین تغییرات یک زن در طی دوران زندگی همان شکل و شمایل ویژه دوران حاملگی است.

وی گفت: هر زن به محض احساس بارداری یا مشاهده علائم بارداری که بارزترین آن قطع قاعدگی است می‌بایست به ماما مراجعه کند تا از بارداری خود اطمینان حاصل کند.

* سه ماهه اول بارداری

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: پس از تأیید بارداری توسط ماما و آغاز دوران بارداری،در سه ماهه اول به هیچ مراقبت خاصی نیاز ندارد مگر اینکه علائم خطر یا علائم بارداری غیرطبیعی را مشاهده کند.

وی افزود: حاملگی خارج از رحم و بارداری که به آن مول یا بچه‌خوره می‌گویند و تهدید به سقط است از جمله بارداری‌های غیرطبیعی است که باید به پزشک مراجعه کرد.

خداکرمی ادامه داد: در اوایل بارداری تا هفته دوازدهم توجه به اینکه حاملگی غیرطبیعی است مهم است.

خداکرمی در پاسخ به پرسش فارس، مبنی بر اینکه چگونه می‌توان فهمید که حاملگی غیرطبیعی است گفت: اگر خانم باردار احساس درد در یک طرف زیر شکم داشته باشد یا لکه‌بینی و خونریزی دیده شود باید در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کند تا از نظر حاملگی خارج از رحم مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: مسئله مهم دیگری که در سه ماهه اول بارداری باید به آن توجه کرد آن است که از مصرف هر نوع دارو و مکمل خوراکی به جز اسید فولیک اجتناب شود چون بعضاً مشاهده شده که زنان باردار خودسرانه از مولتی‌ویتامین، آهن یا کلسیم استفاده می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: استفاده از داروها و مکمل‌ها فقط در مواردی ضروری است که به تأیید ماما یا پزشک متخصص زنان رسیده باشد.

خداکرمی تهوع و استفراغ در سه ماهه اول بارداری را طبیعی دانست و افزود: بهتر است برای کاهش این علائم از زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل استفاده شود.

وی ادامه داد: مصرف مواد غذایی کم‌حجم با فواصل کم نیز در این دوران توصیه می‌شود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران، حمایت همسر و اطرافیان از زن باردار را برای تحمل بیشتر و کاهش علائم تهوع و استفراغ مؤثر دانست.

خداکرمی گفت: مسئله‌ای که در اواخر سه ماهه اول به مادران باردار بالای 35 سال پیشنهاد می‌شود غربالگری‌های پریناتال است که بین هفته یازدهم تا سیزدهم انجام می‌شود.

* سه ماهه دوم بارداری

ناهید خداکرمی گفت: در سه ماهه دوم بارداری علائم اولیه بارداری مانند تهوع و استفراغ کم شده ، مادر پرانرژی‌تر شده و کم‌کم توجهش به سمت خود و جنین معطوف می‌شود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران افزود: از هفته شانزدهم مصرف آهن به زنان باردار توصیه و تجویز می‌شود ولی مصرف سایر مکمل‌ها برای همه زنان باردار ضرورتی ندارد و فقط زنانی که بنا به هر دلیلی نتوانند رژیم غذایی مناسب- که در برگیرنده کلیه گروه‌های تغذیه‌ای موردنیاز باشد-را داشته باشند می‌بایست از مکمل استفاده کنند.

* سه ماهه سوم بارداری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: در سه ماهه سوم ، زن باردار با افزایش وزن و همچنین بزرگ شدن رحم و جنین به برخی از عوارض ناشی از بارداری دچار می‌شود.

خداکرمی ادامه داد: تغییر فرم بدن، افزایش گودی کمر، دردهای ناشی از گرفتگی و کشش عضلات و تاندون‌ها و مشکل در نشست و برخاست از جمله عوارضی است که در این دوران بیشتر به چشم می‌آید.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران افزود: بهترین راه کاهش و پیشگیری از این عوارض، شرکت زنان باردار در کلاسهای آمادگی دوران بارداری است.

وی گفت: این کلاسها در مراکز مشاوره و خدمات مامایی برگزار می‌شود و زنان باردار و همسرانشان ضمن آشنایی با تغییرات دوران بارداری می‌توانند با استفاده از ورزش‌های این دوران و تکنیک‌های عصبی، عضلانی و تنفسی از شدت مشکلات این دوره بکاهند.

خداکرمی اظهار داشت: متأسفانه مشاهده شده که مادران باردار برای انجام ورزش‌های دوران بارداری به کلاسهای بدنسازی عمومی مراجعه می‌کنند که باید به آنها متذکر شد که می‌بایست از کلاس هایی استفاده کنند که مربی آن ،ماماهای دوره دیده باشند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران به برخی از نگرانی های مادران جوان در سه ماهه سوم اشاره داشت و گفت: تغییرات ظاهری و نگرانی از کاهش جذابیت و زیبایی ظاهری مسئله‌ای است که سبب نگرانی برخی مادران جوان می‌شود.

وی خطاب به این مادران جوان گفت: یکی از زیباترین و جذاب‌ترین تغییرات یک زن در طی دوران زندگی خود همان شکل و شمایل ویژه دوران حاملگی است.

خداکرمی ادامه داد: تحقیقات نشان داده که اغلب مردان در انتظار فرزند، اظهار داشته‌اند که بزرگ شدن شکم و سایر تغییرات ظاهری زن در دوران بارداری هیچگونه تأثیر منفی در ارتباطات زناشویی آنان نداشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به زنان باردار توصیه کرد: از انجام سونوگرافی‌های متعدد اجتناب کنند و عجله در تولد زودهنگام نوزادشان نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در طی بارداری انجام سه نوبت سونوگرافی آن هم نه به اجبار توصیه می‌شود. سونوگرافی اول در سه ماهه اول انجام می‌شود که بهترین زمان آن از هفته یازدهم به بعد است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران افزود: نوبت بعدی سونوگرافی در سه ماهه دوم و نوبت سوم نیز در اواخر سه ماهه سوم پیشنهاد می‌شود به خصوص در زمانی که نیاز به بررسی سلامت جنین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک بارداری طبیعی را بین 38 تا 42 هفته دانست و گفت: تاریخ زایمان تقریبی است و توسط ماما به مادر اعلام می‌شود؛ بنابراین زمانی می‌توان به بارداری خاتمه داد که علائم زایمان بروز کند چرا که بروز این علائم به منزله رسیدگی کامل جنین است.

ناهید خداکرمی تولد زودهنگام جنین را دارای عوارضی برای نوزاد دانست و گفت: اگر جنینی 39 هفته را طی کرده باشد ولی علائم زایمان که مهمترین آن درد زایمان است بروز نکرده باشد و جنین متولد شود ممکن است در کوتاه مدت و بلندمدت عوارضی را برای نوزاد در پی داشته باشد.