پارس ناز پورتال

آزمون یوس مرکزی

آزمون یوس مرکزی

همه چیز در مورد آزمون یوس جامع

یکی از کشورهایی که مردم ایران بسیار دوست دارند به آن مهاجرت کنند، ترکیه است. همچنین دانشجویان ایران برای ادامه تحصیل دانشگاه ترکیه را انتخاب می کنند. آزمون یوس یکی از آزمون هایی است که دولت و دانشگاه های کشور ترکیه برگزار می کنند تا با استفاده از نتایج این آزمون دانشجویان خارجی پذیرش کنند.

 

آزمون یوس  مرکزی از سال 2011 تا 2021 به صورت غیر متمرکز و توسط دانشگاه های مختلف برگزار می شده است. اما در سال 2022  طبق اعلام سازمان YOK ترکیه، این آزمون به صورت مرکزی برگزار می شود. افراد بسیار زیادی به این نتیجه رسیده اند که این آزمون یوس مرکزی یک عامل  اساسی برای کاهش شانس قبولی است.

 

 سیستم گزینش ترکیه این کار را برای برقراری عدالت بین شرکت کنندگان انجام داده است. در نتیجه می توان گفت این آزمون یوس مرکزی برای افرادی که واقعا تلاش می کنند و زحمت می کشند امری مثبت است. این افراد می توانند به راحتی در آزمون یوس مرکزی شرکت کنند و امتیاز لازم برای قبولی را کسب کنند. در این مطلب به اطلاعات لازم در رابطه با آزمون یوس مرکزی می پردازیم.

آزمون یوس مرکزی

اطلاعات آزمون یوس مرکزی

طبق بخشنامه ای که سازمان YOK انتشار داده است؛ آزمون یوس مرکزی سال 2022 در کشورهایی که شورای عالی ترکیه تایید کرده است؛ برگزار می شود. در این بخشنامه در رابطه با زمان برگزاری آزمون یوس مرکزی صحبتی نشده است و هنوز زمان برگزاری آن تعیین نشده است.

 

رشته هایی که در این آزمون پذیرش می شوند؛ عبارتند از: پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، مهندسی، حقوق و آموزش می باشد و همچنین این آزمون به زبان های ترکی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، روسی و عربی برگزار می شود.

 

بخشی از بخشنامه آزمون یوس مرکزی

آزمون یوس مرکزی در سال 2022 توسط ÖSYM برگزار می شود. آخرین باری که آزمون یوس توسط ÖSYM برگزار شده بود در سال 2011 بوده است. نکته ای که باید بدانید این است که فقط از نتایج آزمون یوس مرکزی برای پذیرش دانشجو در رشته هایی که گفته شد استفاده می شود.

 

در این آزمون کسانی که تحصیلات متوسطه خود را در موسسات آموزش متوسطه خارجه تمام کرده اند یا در مرحله فارغ التحصیلی هستند می توانند شرکت کنند.افرادی که دارای ملیت بیگانه هستند، شهروندان جمهوری ترکیه، کسانی که کارت آبی دارند و شهروندان KKTC می توانند در این آزمون شرکت کنند.

 

برای قبولی افراد در رشته هایی که گفته شد؛ امتیاز پایه ÖSYM نیاز است یا بالاترین امتیازی که داوطلبان آزمون کسب کرده اند، مورد نیاز می باشد.برای رشته هایی که در بالا ذکر نشده است؛ نتیجه آزمون های سراسری کشورها، ریز نمرات دیپلم دبیرستان، SAT، ABITUR و MYÖS مورد قبول می باشد و می توان از این موراد برای پذیرش دانشجو استفاده کرد.

 

البته حتما باید موسسات آموزش عالی که در خارج کشور هستند؛ مورد تایید شورای آموزش عالی باشند.دانشجویانی که قصد انتقال بین دانشگاه ها را دارند یا می خواهند تغییر رشته بدهند و در موسسات آموزش عالی ثبت نام شده اند؛

 

در چهارچوب سهمیه پذیرش دانشجوی بین المللی در هر شهر که اعلام شده است؛ باید علاوه بر این که شرایط شورای عالی آموزش پرورش را داشته باشند باید نتیجه آزمون یوس مرکزی نیز ارائه دهند.

 

آزمون یوس مرکزی که از طرف شورای عالی ترکیه برگزار می شود و به گونه ای می باشد که قوه یادگیری پایه ای داوطلب را مورد ارزیابی قرار می دهد. به همین خاطر در این آزمون سوالات ریاضی، هندسه و هوش وجود دارد و داوطلبان این آزمون باید به سوالات این سه درس پاسخ دهند.

 

در این بخشنامه آمده است که قبولی در آزمون های SAT، ABITUR، YKS، MYÖS و همچنین آزمون سراسری کشورها و ریز نمرات دیپلم دبیرستان برای گروه های زیر مورد نیاز است: این گروه ها عبارتند از:

 

* فارغ التحصیلان دبیرستان در ترکیه که از شهروندی جمهوری ترکیه خارج شده اند

* کسانی که کارت آب دارند

* مدارس سفارش کشورمان

* ملیت های بیگانه

* افرادی که در سیستم MOBIS عضو هستند

* کسانی که از موسسات آموزش خصوصی بین المللی فارغ التحصیل شده اند

آزمون یوس مرکزی

نتیجه گیری

آزمون یوس  مرکزی یکی از آزمون هایی است که دارای طرفداران بسیار زیادی می باشد و افراد بسیار زیادی علاقه مند به شرکت در این آزمون می باشند تا بتوانند در دانشگاه ترکیه ادامه تحصیل دهند. اما با مرکزی شدن آزمون یوس دیگر عدالت بیشتری در این آزمون رعایت می شود.

 

و افرادی که واقعا تلاش می کنند و زحمت می کشند می توانند در این آزمون به راحتی قبول شوند و در دانشگاه ترکیه به ادامه تحصیل خود بپردازند. در سال های قبل عدالت کمتر در این آزمون رعایت می شده است؛ چون هر دانشگاهی بر اساس اصول خود این آزمون را برگزار می کرد و ممکن بود در آن آزمون ها بی عدالتی هایی نیز رخ دهد.

 

منبع: touranpars