پارس ناز پورتال

آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج 

در مقاله گردشگری امروز سری میزنیم به شهر کرج و جالب هاي آن را به شما معرفی خواهیم کرد تا هنگام سفر به این شهر از جاذبه هاي آن دیدن کنید. کرج یکی از کلان شهرهای ایران و همین طور مرکز استان البرز و مرکز شهرستان کرج هست. کرج یک شهر کوهپایه‌اي در ایران هست که در دامنه رشته کوه‌هاي البرز و در بلندای 1300 متری از سطح دریا قرار دارد.

 

جمعیت این شهر طبق آمار رسمی سال 1390 برابر ۱,۶۱۴,۶۲۶ نفر می باشد که از این نظر در حال آماده پس از شهرهای استان تهران, مشهد, اصفهان بعنوان چهارمین شهر پرجمعیت ایران به تعداد میرود. کرج پس از شهر تهران بزرگ‌ترین شهر مهاجرپذیر ایران هست و همین طور جمعیت این شهر نسبت به سایر شهرهای بزرگ ایران جوان‌تر هست. در این مقاله نگاهی به مهمترین جاذبه هاي گردشگری کرج انداخته‌ایم.

 

۱. جاده چالوس

جاده ۵۹, مشهور به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده ها برای مردم شهر تهران و کرجِ هست که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می شود. بعضی افراد این جاده را یکی از زیباترین جاده هاي دنیا می‌دانند چون این جاده در هر فصل و با هر رنگی جذاب و چشم نواز هست.

 

زیبایی هاي ناشناخته با طبیعتی خارق العاده, وجود رودخانه هاي آب شیرین البرز, مثل رودخانه کرج, شاهرود, کردان و چشمه سارهای بسیار خوشگل, غارهای طبیعی, آبشارهای مرتفع, کوه هاي بلند, درختان کهنسال, پوشش گیاهی و جانوری متنوع, آب هاي معدنی با خواص درمانی, این استان را به یکی از زیباترین استان هاي گردشگری کشور از لحاظ وجود پدیده هاي طبیعی تبدیل کرده هست.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

جاده چالوس یکی از جاذبه هاي گردشگری کرج

 

۲. آبشار بیلقان

آبشار مصنوعی بیلقان دراستان البرز واقع هست. این آبشار بعد از پل بیلقان و در ابتدای جاده کرج به چالوس قرار دارد. این آبشار مصنوعی به بلندی 30 متر و عرض دهانه ۱۴ متر در ابتدای محور کرج – چالوس واقع شده هست و با شهر دبی 600 مترمکعب در ساعت, آب را از رودخانه کرج به بالای آبشار انتقال می‌دهد.

 

آبشار مصنوعی بیلقان دارای نورپردازی ویژه «مولتی کالر» و سنگ گذاری با سنگهای طبیعی هست که مجهز به سیستم مه پاش جهت ایجاد مه مصنوعی و تلطیف محیط و هم‌چنین مجهز به دستگاه گرم کننده جهت جلوگیري از یخ زدگی هست.در راستای ایمن سازی آبشار و ایجاد استحکام لازم, دیواره نگهبان از جنس بتن مسلح و با بهره گیری از شگرد «RoCKBuIT» طراحی و اجرا شده هست, که نگهدارنده کوه و سنگهای روی آبشار هست.

 

بزرگ ترین آبشار مصنوعی کشور در یکی از ورودی هاي مهم استان البرز واقع شده هست؛ بنابراین مسافران عبوری در مسیر می‌توانند از منظر سواره رو از این آبشار دیدن کنند. اين آبشار که چهره ورودي شهر کرج را بسيار زيبا و ديدني کرده هست اين قابليت را نيز دارد که در تمام فصلها از جمله زمستان هم فعال باشد.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

آبشار مصنوعی بیلقان

 

۳. قصر مروارید «قصر شمس»

قصر مروارید اسم یک بنا از زمان پهلوی هست که در مهرشهر منطقه ۱۲ شهرداری کرج قرار دارد. این بنا توسط وسلی پیترز و بنیان فرانک لوید رایت به مبلغ یک میلیون دلار طراحی و ساخته شد. این قصر حالا در اوضاع بدی قرار دارد.پیش از دهه ۴۰ شمسی این منطقه از چند روستا از جمله حسین‌آباد افشار تشکیل شده بود.

 

شمس پهلوی خواهر محمد رضا پهلوی شاه سابق ایران به علت مریضی آسم این منطقه را برای زندگی انتخاب کرد و قصر مروارید محل زندگی او به دست بنیان فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

تصویری هوایی از قصر مروارید یا قصر شمس

 

۴. روستای برغان

یکی از روستاهای تاریخی و گردشگری شهر کرج, روستای برغان می باشد, روستایی که اضافه بر زیبایی هاي طبیعی و گردشگری, از نظر تاریخی نیز حرفی برای گفتن دارد. آب و هوای این روستا به علت قرارگیری در رشته کوه هاي البرز در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد می باشد. این روستا در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال غربی شهر کرج قرار دارد.رودخانه هاي شاهرود و سنج که از کوه‌هاي البرز مرکزی سرچشمه می گیرد, از کنار این روستا می‌گذرد.

 

روستای برغان قدمتی طولانی‌تر از کرج دارد و به دوره قاجاری برمی‌گردد. برای رفتن به روستای برغان ۲ مسیر وجود دارد؛ یا از کرج ـ گوهردشت, جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید یا از اتوبان کرج ـ قزوین تابلوی کردان راکه دیدید به سمت راست رفته و پس از کردان به سمت برغان بروید.در مورد سوغاتی هاي مشهور روستا هم میتوان به آلوی برغان, عسل, توت و لبنیات اشاره کرد.بازدید از این در هر فصل زیبایی هاي خاص خود را دارد.

 

در فصل بهار, زیبایی هاي این روستا با شکوفه هاي درختان میوه و گل هاي خوشگل تزیین می شود, در فصل تابستان برای فرار از گرما, در فصل پاییز برای دیدن پاییز هزار رنگ روستا و در فصل زمستان برای برف بازی. در صورتی که از این روستای خوشگل دیدن نکرده اید حتماً اینکار را انجام دهید و از طبیعت و تاریخ این روستا لذت ببرید.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

تصویری پاییزی از روستای برغان

 

۵. حمام مصباح کرج

این حمام متعلق به اواسط دوره قاجاریه و در محلات قدیمی شهر کرج واقع هست. ورودی حمام با هشت پله به کف حمام در گودی ۵/۳ متری مرتبط میشود. سربینه یا رختکن شامل یک گنبد مرکزی هست که در طرفین گنبد چهار گنبد کوچک‌تر گره پوش دیدن میشود.در ساختمان حمام از آجرهای ختایی به ابعاد ۵×۲۰×۲۰ سانتی متر و ملات گل آهک بهره گیری شده هست.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

نمای بیرونی حمام مصباح کرج

 

۶. پل دختر «سلیمانیه»

پل دختر کرج که با اسم پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم شناخته میشود از سازه‌هاي دوره صفويه هست که بر روی رودخانه کرج ساخته شده هست. اين پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی ایجاد شده هست و بازسازی آن در دوره صفوی به اين سازه نمای پل‌هاي دوره صفوی را داده هست.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

پل دختر یکی از جاذبه هاي گردشگری کرج

 

۷. دریاچه سد امیرکبیر «سد کرج»

این سد بین سال هاي ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۲ شمسی ساخته شده و نخستین سد چند منظوره ایران هست که بعنوان محلی تفریحی و ورزشی هم شناخته میشود. پرورش ماهی هاي کپور و قزل آلا هم در این محل رونق دارد. اما درخشش آب و طبیعت جذاب و آب و هوای بینظیر و چشم انداز کم نظیر این سد و دریاچه چهار کیلومتری از خصوصیت هاي ممتاز این دریاچه هست.

 

باغ هاي پر میوه و پوشش گیاهی سرسبزی اطراف دریاچه و سد امیرکبیر دیده می‌شوند که به این زیبایی ها افزوده اند.خصوصیت ها انباشته شدن آب رودخانه کرج در پشت سد امیرکبیر اضافه بر کارایی آن در ساخت انرژی برقابی و فراهم سازی بخشی از آب آشامیدنی شهر شهر تهران, باعث بوجود آمدن دریاچه اي خوشگل گردیده هست که موجب بهره گیری هاي گردشگری و تفریحی و ورزشی از سد کرج شده هست و یکی از برترین استراحتگاه ها و جاذبه هاي طبیعی کرج را بوجود آورده هست.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

تصویری بی‌نظیر از دریاچه سد امیرکبیر

 

توصیه ستاره

گشت و گذار در خیابان‌هاي کرج مخصوصا در اواخر هفته بسیار جذاب هست. یکی از محله‌هاي مشهور کرج گوهردشت میباشد که مکانی مناسب برای خرید کردن و حس کردن زندگی در کرج هست. به علاوه در تابستان و پاییز زمان مناسبی برای خرید زغال‌اخته از گاریهای دست فروش هست.