پارس ناز پورتال

آشنایی با درب ضد حریق و ویژگی های آن

آشنایی با درب ضد حریق و ویژگی های آن

هدف اصلی یک درب معمولی جداسازی اتاق، عایق صدا و یا افزایش امنیت افراد است. از سوی دیگر، یک درب ضد حریق به درجه ‏ای از مقاومت در برابر آتش دست یافته است که نشان دهنده اثربخشی آن در کاهش یا توقف گسترش آتش و دود در سراسر ساختمان است.

 

مشخصات یک درب ضد حریق

 

باید بتوانید درب ضد حریق را از روی لولا ها، مکانیسم بسته شدن، مهر و موم و شکاف های آن تشخیص دهید. مهر و موم باید به گرما حساس باشد و از انتشار آتش و دود هنگام گرم شدن جلوگیری کند.

 

در نتیجه شکاف بین درب و چارچوب را ببندد این عمل با نوار درزگیر پف شونده صورت می گیرد. چارچوب و درب را بررسی کنید تا یک نوار درزگیر نازک داشته باشد. نوع لولا ها نیز در این محصولات بسیار مهم هستند.

 

درب ها مکمل های ضروری برای هر ساختمان هستند، زیرا برای تقسیم فضا به بخش های کوچکتر و دادن عملکرد متفاوت به هر یک از آن ها استفاده می شوند. با این وجود، در حین آتش سوزی چه باید کرد؟

 

این زمانی است که درب های ضد حریق وارد عمل می شوند. به منظور جلوگیری از گسترش آتش و افزایش ایمنی در یک سازه یا ساختمان، باید از عناصر درجه بندی آتش استفاده شود.

 

درب ضد حریق یکی از این عناصر است، زیرا ساختمان را بخش بندی می‌کند و به جلوگیری از گسترش آتش و دود به قسمت های دیگر غیر از جایی که منشا آن است، کمک می‌کند.

آشنایی با درب ضد حریق و ویژگی های آن

ویژگی های درب ضد حریق

 

درب ضد حریق می تواند فلزی، چوبی یا لعابدار باشد. در قسمت های خاصی از یک ساختمان یا سازه برای تقسیم فضا به بخش های کوچکتر استفاده می شود. هر چه ساختمان بزرگتر باشد، بخش بندی آن بیشتر خواهد بود.

 

بنابراین، هنگامی که یکی از بخش ها آتش می گیرد، این نوع درب به مهار آتش و دود کمک می کند و از گسترش آنها به قسمت های بعدی ساختمان جلوگیری می کند. بنابراین، هدف آن جلوگیری از گسترش آتش، امکان تخلیه ایمن ساختمان و امکان امداد و نجات سریعتر و اطفاء حریق است.

 

از این نظر، درب ضد حریق یک سیستم حفاظت از حریق غیرفعال است. برای خرید آن می توانید به سایت سام درب که ارائه دهنده این نوع درب ها است مراجعه کنید.درب‎ ضد حریق می تواند کم و بیش در برابر آتش مقاوم باشد.

 

این با مدت زمانی که طول می کشد تا آتش درب را خراب کند اندازه گیری می شود. اما برای اینکه آنها ایمنی مناسبی داشته باشند، باید دارای ویژگی های زیر باشند:

 

عملکرد صحیح دستگیره ها که معمولا از نوع آنتی پنیک هستند.

زمان مقاومت در برابر آتش که می تواند 90 یا 120 دقیقه و حتی 240 دقیقه باشد.

دارای اهرم یا جک آرام بند

 

استفاده از درب‎ ضد حریق برای ساختمان های بزرگ یا ساختمان های عمومی محدود نمی شود. آنها معمولاً در خانه های شخصی و هر سازه دیگری که ایمنی آتش برای محافظت از افراد داخل آن مهم است مورد نیاز است.

 

درب های ضد حریق معمولاً در تئاتر ها، سینماها، مدارس، مراکز خرید، هتل ها، بیمارستان ها، ادارات و غیره استفاده می شوند. نصب درب های ضد حریق اختیاری نیستند، بلکه ضروری هستند.

 

این محصول ساده می تواند در صورت وجود آتش سوزی جان انسان ها را نجات دهد. آنها به گونه ای قرار داده شده اند که به مردم اجازه می دهند تا با خیال راحت و سریع خارج شوند.

آشنایی با درب ضد حریق و ویژگی های آن

درب ضد حریق راه پله

 

فرآیند ساخت هر درب ضد حریق نیاز به رویکردی دقیق دارد. پس از این، آزمایش دقیق انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که آنها کار خود را به درستی انجام می دهند.درب ضد حریق راه پله یکی از مهم ترین اجزاء یک ساختمان است که موجب صدور گواهی ساختمان می شود.

 

در زمان وقوع آتش سوزی ساکنین می بایست از راه پله فرار استفاده کنند تا جان خود را نجات دهند.متاسفانه بسیاری از سازندگان به دلیل زشت بودن درب ضد حریق پس از دریافت مجوز های لازم این محصولات امنیتی را از ساختمان حذف می کنند تا ساده تر واحد های خود را بفروشند.

 

برای حل این مشکل فروشگاه سام درب که در بخش درب اتاق خواب و درب ضد سرقت فعال بود با ورود به این حوزه درب های زیبا و چوبی ضد حریق مخصوص راه پله را نیز عرضه کرده است که می توانید از اینجا مشاهده کنید.

 

استاندارد های لازم

 

درب های ضد حریق به گونه ای طراحی شده اند که بادوام و ایمن باشند. بنابراین، فرآیند تولید مهم ترین مرحله است. برای اینکه این نوع درب بعد از نصب،به خوبی عمل کند. باید تمام عناصر به کار رفته، مطابق با استانداردهای لازم باشد. این استاندارد ها و گواهینامه ها از سوی سازمان آتش نشانی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صادر می شود.

 

سخن پایانی

 

ساختمان ها از نظر معماری دارای بخش هایی هستند و درب های ضد حریق باید برای کمک به ایجاد گذرگاه های ایمن در صورت وقوع آتش سوزی تعبیه شوند. هر درب ضد حریق نصب شده با توجه به خطرات آتش سوزی در نظر گرفته می شود.

 

آنها برای محافظت موثر در مناطق ایمن در برابر آتش استفاده می شوند. هزینه آن ها بسته به متریال و ابعادی که در نظر دارید متغیر است. در اینجا لازم است قبل از خرید با کارشناسان این حوزه در ارتباط باشید تا بتوانید سطح آگاهی خود را در این حوزه افزایش دهید.

 

منبع: samdarb.com