پارس ناز پورتال

آغاز پریود در دختران نوجوان و کمک مادران

مجموعه : بهداشت زنان
آغاز پریود در دختران نوجوان و کمک مادران

آغاز پریود در دختران نوجوان و کمک مادران

دخترانی کـه بـه تازگی دوران قاعدگی خود را تجربه می کنند حتما بـه کمک مادر خود احتیاج دارند,آن ها باید با تجربه مادر خود در این دوران آشنا شوند و آن را بـه عنوان یک اصل در زندگی خود بپذیرند. اولین قاعدگیتان را بـه خاطر می آورید؟ وقتی گیج و آشفته شده و شاید حتی کمی ترسیده بودید؟ خوشبختانه کسانی بودند

 

کـه بـه شـما کمک کردند طی این دوره احساس آرامش و امنیت کنید. حالاشما دختری دارید کـه درشرف بالغ شدن است؛ پس وقت آن رسیده تا شـما هم همان کارها را برایش انجام دهید.با دادن توضیحات لازم در او آمادگی ایجاد کرده و بـه او کمک کنید تا بتواند بـه راحتی با تحولات دوره بلوغش کنار بیاید.

 

بـه او بگویید کـه این تحولات برای سلامت تمام عمر و ارزش وجودی اش خوب هستند. نیازی نیست کـه حین صحبت استرس داشته باشید. میتوانید با کمی آمادگی گفت گویی راحت و پربار راجع بـه قاعدگی داشته باشید و او را برای آن انچه دراه است آماده کنید. صحبت کردن را بـه مرور زمان و کم کم شروع کنید.

بهترین راه برای شروع گفت وگو درمورد قاعدگی این است کـه پیش ازگفت وگوی اصلی، گهگاه صحبت هایی با او داشته باشید. بهتر این است کـه بحث قاعدگی و تغییرات دوران بلوغ را تاقبل از وارد شدن بـه سن بلوغ و در سنین پایین تر بـه صورت کلی و مختصر بـه او بگویید؛ بـه گونه ای کـه برداشت او از توضیحات شـما چیزی مثل بزرگ شدن باشد،

 

سپس زمانی کـه بزرگتر شد توضیحات بیشتر و جزیی تری بـه او بدهید. این روش بـه او کمک میکند تادرک این موضوع برایش قابل لمس تر بوده و بـه او نشان بدهد کـه قاعدگی و تغییر و تحولات دوره بلوغ ،فرآیندی کاملا عادی و طبیعی است.

 

هرآنچه کـه باید بداند، از سیر تا پیاز

بهتراست طی مکالمه ای کـه دارید تجربیات شخصی خودتان را با او درمیان بگذارید تا بداند تنها او نیست کـه با این اتفاق شگفت انگیز رو بـه رو میشود. توجه داشته باشید کـه حتما این نکات را برای او توضیح دهید:

 

-رازهای پشت پرده قاعدگی : خلاصه ای از ساختار بدنی زن و اتفاقاتی کـه با شروع قاعدگی در او رخ می‌دهد را بـه او بگویید تا درک بهتری از آن چـه روی می دهد پیداکند. کاملا صریح و راحت باشید و سعی کنید طی صحبت هایتان از اصطلاحات حقیقی استفاده کنید. ازاین کـه بخواهید کلماتی را مثلا بـه این دلیل کـه اسم ناحیه خاصی از بدن است

 

باشرم و پیچ و تاب و در لفافه بـه او بگویید بـه شدت اجتناب کنید. این کار تنها بـه او می آموزد کـه کلمات واقعی ،کلماتی ناجور هستند و قطعا چنین برداشت میکند کـه نباید راجع بـه مسایلی کـه بـه سلامت زنان مربوط میشود صحبتی شود، درحالی کـه حقیقت درست عکس آن است.

 

– حسی کـه طی این دوره خواهد داشت : ما فقط راجع بـه سندرم پیش از قاعدگی صحبت نمی کنیم. چرخه قاعدگی درطول هرماه تاثیرات جسمی و روحی فراوانی برای او بـه همراه خواهد داشت، بنابراین باید منتظر یک سری نشانه ها بود. مطمین شوید کـه آنقدر با شـما احساس راحتی میکند

 

کـه بتواند همیشه بدون خجالت و رودربایستی با شـما صحبت کند. بـه او یاد بدهید چـه راه هایی برای کنترل درد و ناراحتی هـای ناشی ازاین دوره وجود دارد. همچنین اوباید یاد بگیرد کـه همیشه با پزشکش بـه اندازه شـما راحت باشد.

 

– بهداشت قاعدگی : بـه او یادآور شوید کـه رعایت بهداشت برای پیش گیری از عفونت درطول قاعدگی اهمیت بسیاری دارد و بـه او بگویید کـه چـه کارهایی برای اجتناب از ابتلا بـه بیماری هـای ناشی از عدم رعایت بهداشت باید انجام دهد.

 

– سلامت جنسی: شاید هنوز کاملا برای شنیدن مسایل جنسی آمادگی نداشته باشد،اما مکمل سلامت قاعدگی، سلامت جنسی است. بنابراین با یک سری سوالات ابتدایی شروع کنید. این‌کـه تاچه اندازه بـه جزییات بپردازید بـه شـما بستگی دارد، اما صریح وراحت بودن شـما میتواند بـه او این جرأت را بدهد کـه بتواند بعدها درمورد مسایل جنسی با شـما صحبت کند.

 

عده ای از راهکارهایی کـه میتوانید برای داشتن مکالمه ای مفید و موفقیت آمیز بـه کار بگیرید:

 

– اوممکن است کنجکاو باشد، یا شاید حس یک آدم ناشی را داشته و هیچ میلی بـه صحبت کردن در مورد قاعدگی نداشته باشد. این را بدانید کـه این موضوع برای او تازگی دارد و حتی شاید کمی ترسناک باشد، پس بـه او فرصت بدهید تادر ذهن متعجبش این واژه هـای عجیب ومرموز را هضم کرده و هروقت کـه تمایل داشت با شـما صحبت کند.

 

– منابع خوبی را کـه فکر میکنید می‌توانند درآشنا کردن او با این موضوع کمک کننده باشند پیدا کنید،اما این‌کـه فکر کنید تنها دادن یک کتاب یا فیلم بـه او میتواند برای یافتن جواب تمام علامت سوال هـای بزرگ ذهنش کافی باشد سخت دراشتباه هستید. باهم فیلم ببنید، باهم کتاب بخوانید و در موردشان صحبت کنید.

 

– زمانی کـه با این موضوع کنار آمد خودتان را برای روبه رو شدن با سیل سوالاتش آماده کنید. حالا وقت آن رسیده کـه شـما مثل خورشید کم کم درآسمان تاریک ذهنش طلوع کنید و آن را روشنایی ببخشید. اگر ازجواب هایی کـه بـه او می دهید مطمین نیستید بهتراست بگویید “نمی‌دانم”؛

 

البته بـه او این اطمینان را بدهید کـه بعدا وقتی جواب درست و واقعی را پیدا کردید بـه او هم خواهید گفت. حتی شاید بهتر آن باشد کـه جواب را با هم پیدا کنید تا بـه او نشان بدهید چگونه میشود اطلاعات قابل اطمینانی پیداکرد.

آغاز پریود در دختران نوجوان و کمک مادران

– علاوه برچیزهایی کـه گفته شد، مثبت باشید و بـه او یاد آور شوید کـه هرچیزی کـه طی این دوره اتفاق می افتد کاملا طبیعی است و تجربه قاعدگی برای هردختری کـه بـه سن بلوغ رسیده بادیگری متفاوت است و حتی اگر این اتفاق زودتر یا دیرتر ازدوستانش برای او رخ بدهد یا اگر نشانه هایی کـه او دارد را آن ها نداشته باشند، جای هیچگونه نگرانی نیست و او انسانی کاملا طبیعی است.

 

هرآنچه کـه نیازخواهد داشت را برای او فراهم کنید

در چنین مواردی انتخاب هر شخص کاملا بـه خودش و این‌کـه با کدام یک ازمحصولات احساس راحتی بیشتری میکند بستگی دارد، پس بـه خوبی او را در جریان گزینه هـای انتخابی پیش رویش بگذارید. باید بداند کـه اولین انتخاب او لزوما آخرین انتخابش نخواهد بود و قطعا هرروز محصولات با کیفیت تری تولید خواهد شد.

 

کلام آخر

همه ی ي ما با اضطراب ها و کشمکش هایی کـه با شروع قاعدگی بـه طرز غیر منتظره ای حمله ور می‌شوند آشنا هستیم. پس با دادن یک بسته اضطراری بـه او برای زمانی کـه درمدرسه است خیالش را راحت کنید. این بسته مخصوص قاعدگی شامل نواربهداشتی، لباس زیر اضافه، دستمال مرطوب و یک تکه کوچک شکلات و در صورت تجویز پزشک یک قرص مسکن مناسب میشود.

 

صداقت و صراحت شـما در مورد این تغییر و تحولات زنانه حین صحبت با دختر نازنیتان نه تنها شـما را بـه طرز شگفت انگیزی بـه او نزدیک میکند، بلکه دیدگاه او را نسبت بـه این تغییرات کاملا مثبت خواهد کرد. آماده شدن برای تجربه اولین قاعدگی میتواند اضطراب آور باشد،اما شـما با ایجاد آمادگی هـای لازم و حمایت از او باعث خواهید شد کـه این مسئله امری کاملا طبیعی و عادی جلوه کند.

 

بـه او کمک کنید تا احساس مثبتی نسبت بـه قاعدگی داشته باشد تا دلگرم تر ازقبل آماده پذیرش این تغییرات شود. شـما می توانید این هم صحبتی هـای گاه و بیگاه را بـه شیرین ترین لحظات رابطه مادر و دختریتان تبدیل کنید و با کمی تلاش و مطالعه حتما موفق خواهید شد.