پارس ناز پورتال

اظهارات آمنه بهرامی درباره فیلم لانتوری اسیدپاشی

مجموعه : اخبار سینما
اظهارات آمنه بهرامی درباره فیلم لانتوری اسیدپاشی

اظهارات آمنه بهرامی درباره فیلم لانتوری اسیدپاشی

آمنه بهرامی یکی از خبرسازترین چهره هاي قربانی اسیدپاشی در ایران بوده هست که زندگی خود را به صورت کتاب نیز منتشر کرده. شکایت آمنه بهرامی نوا، یکی از قربانیان اسیدپاشی که از هر دو چشم نابینا شده، علیه کارگردان فیلم لانتوری رد شد با این حال او می‌گوید باز هم موضوع را پیگیری می‌ کند.

 

«آمنه بهرامی پیش از این شکایت کیفری کرده و خواستار برخورد با رضا درمیشیان، کارگردان فیلم لانتوری شده‌ بود اما دادگاه این شکایت را رد و اعلام کرد هیچ اتهامی متوجه درمیشیان نیست با این حال آمنه گفت، شکایتش را به همراه وکلایش در دادگاه حقوقی پیگیری خواهد کرد.

 

آمنه ۱۳ سال گذشته زیر پل سیدخندان از سوی جوانی به نام مجید که خواستگارش بود، مورد حمله با اسید قرار گرفت و دچار سوختگی شدید شده و بینایی‌اش را از دست داد و جراحت‌هاي سنگینی بر بدنش وارد شد. هر چند او نخستین قربانی اسیدپاشی در ایران نیست اما مشهور‌ترین قربانی اسیدپاشی بوده‌ که کش‌وقوس‌هاي پرونده‌اش همۀ وقت} خبرساز بوده‌هست.

 

آمنه بعد از اینکه از درمان در تهران ناامید شد با همکاری دولت وقت به اسپانیا رفت و روند درمان را در آنجا ادامه داد، با این حال نتوانست بینایی‌اش را به دست آورد. آمنه با این همه ي حاضر نشد زندگی در انزوا را ادامه دهد و فعالیت‌هاي دیگری از جمله نوشتن کتاب را آغاز کرد و کتاب چشم در برابر چشم که شرح زندگی اوست، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در کشور آلمان شد و به چند زبان دیگر نیز ترجمه شد.

 

او بعد از سال‌ها وقتی که پیروز شد حکم قصاص چشم برای فرد اسیدپاش بگیرد و آن را به مرحله اجرا برساند، در آخرین لحظه و زمانی که همه ي چیز برای کور کردن مجید آماده بود، اعلام کرد از قصاص گذشت می کند اما بر اثر یک اشتباه در صورت جلسه نوشته شد که آمنه به طور کامل گذشت کرده و دیه هم نمیخواهد.

 

بعد از این ماجرا آمنه یک بار دیگر شکایتی را مطرح کرد و گفت: من بینایی ندارم و در زمان اجرای حکم هم اجازه نداده‌ بودند که یکی از اعضای خانواده‌ام یا حتی وکیلم در محل باشد. به همین خاطر نتوانستم صورتجلسه را بخوانم و شفاهی گفتم از قصاص گذشت می‌ کنم. من نگفتم به طور کامل گذشت خواهم کرد. با این حال رئیس اجرای احکام وقت طوری صورتجلسه را تنظیم کرده‌ هست که نشان میدهد من به طور کامل گذشت کرده‌ام.

 

این مسئله هر چند همچنان در دستگاه قضایی در حال بررسی هست اما هنوز آمنه بهرامی پیروز نشده‌ هست دیه‌اي از مجید بگیرد. با این حال آمنه همچنان برای درمان زخم‌هاي خود تلاش میکند.آخرین اتفاق زندگی آمنه ماجرای فیلم لانتوری هست. در این فیلم رابطه عاشقانه دختر و پسری منجر به اسیدپاشی پسر به صورت دختر می‌ شود و آمنه مدعی‌ هست این فیلم از روی زندگی او ساخته شده‌ هست؛ بدون اینکه به او خبر بدهند قرار هست چنین کاری بکند.

 

آمنه بهرامی در این باره گفت: مدتی گذشته من با یک کمپانی آلمانی قراردادی بسته‌ بودم و قرار بود زندگی من را تبدیل به یک فیلم بکنند و کارهای آن هم انجام شد اما آقای درمیشیان بدون اینکه حتی کلمه‌اي در این خصوص به من بگوید از روی زندگی من فیلمی تولید و خسارت سنگینی به من وارد کرد چون شرکت آلمانی طی ایمیلی به من اعلام کرد

 

که به خاطر فیلم لانتوری حاضر نیست دیگر به قرار داد عمل کند آن ها حتی تصور کردند که من اینکار را کرده‌ام. پولی که قرار بود من از آن شرکت بگیرم، خرج درمانم می‌شد و آقای درمیشیان به من ضرر بزرگی زد.این در حالی هست که درمیشیان گفته‌هاي آمنه بهرامی را قبول ندارد. او گفته‌ بود داستان فیلم لانتوری هیچ ربطی به زندگی آمنه بهرامی ندارد و ده‌ها زن مثل آمنه قربانی شده‌اند و او اصلا به موضوع آمنه اشاره نکرده‌ هست.

 

اختلاف بین این دو با شکایت آمنه به منزل سینما رسید اما به گفته آمنه درمیشیان اعلام کرد رای داوری منزل سینما را قبول ندارد و در جلسه‌اي که قرار بود به این موضوع رسیدگی شود حاضر نشد تا اینکه آمنه به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

 

بعد از بررسی این پرونده در شعبه بازپرسی، بازپرس پرونده قرار منع تعقیب برای درمیشان صادر کرد. این قرار مورد اعتراض آمنه بهرامی قرار گرفت و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری شماره دو ارسال شد و قاضی دادگاه بعد از بررسی پرونده قرار منبع تعقیب را مورد تایید قرار داد.

 

 به گزارش پارس ناز آمنه بهرامی گفت: این رای به من ابلاغ شده‌ هست با این حال من همچنان پیگیر حق قانونی خودم هستم. با اینکه پرونده در مرحله کیفری به قطعیت رسیده‌ هست اما من همچنان به کمک وکلایم شکایت حقوقی علیه آقای درمیشیان خواهم کرد. اگر وی واقعا معتقد هست که فیلم لانتوری از زندگی من ساخته نشده‌ هست، چرا نظر کارشناسان منزل سینما را قبول نکرد

 

و حتی حاضر نشد در آن جلسه حاضر شود؟ متاسفانه در ایران قانون کپی‌رایت وجود ندارد و به همین علت چنین خسارت سنگینی به من وارد شده‌ هست اما من از حقم نخواهم گذشت و این پرونده را به شکل حقوقی پیگیری خواهم کرد و باز هم درمیشیان را به دادگاه می‌کشانم.»