پارس ناز پورتال

آموزش استفاده از جعبه به سگ

آموزش استفاده از جعبه به سگ

آموزش استفاده از جعبه به سگ چگونه است؟ سگ ها حیوانات لانه دوستی هستند، به این معنی که دوست دارند موقع استراحت، چرت زدن و یا پنهان کردن خودشان در زمان رعد و برق، جای شخصی خودشان را داشته باشند.

 

آموزش استفاده از جعبه که از پت شاپ خریداری کرده اید تمرینی است که از غرایز طبیعی سگ به عنوان حیوانی لانه دوست استفاده می کند. اگرچه حیوانات لانه دوست دلشان می خواهد که محلی فقط مخصوص به خودشان داشته باشند اما عادت کردن به یک جعبه، زمان می خواهد.

 

مزایای آموزش استفاده از جعبه

دلایل بسیار زیادی برای آموزش استفاده از جعبه به یک سگ وجود دارد که مهم ترین علت آن آموزش زندگی در خانه است. آموزش استفاده از جعبه، بخشی حیاتی از توله سگ های جدیدی که مقررات خانه را نقض می کنند هم هست. معمولاً توله سگ ها تخت یا لانۀ خود را کثیف نمی کنند.

 

بنابراین، اگر جعبه ای به عنوان مکان استراحت تهیه شود، توله برای انجام کار خود آنقدر صبر می کند تا جعبه را ترک کند. این کار سبب می شود که شما در جریان زمان و مکان اجابت مزاج او قرار بگیرید.

 

هم چنین خواهید فهمید که آموزش جعبه برای جدا کردن سگ های یاغی در زمانی که شریک زندگیتان خانه نیست و یا در طول رانندگی و برای اطمینان از سلامت و شادی توله سگ جدید یا سگ مضطرب در شب، مفید است، برای اطمینان از اینکه هر چیزی که در دسترسش قرار دارد را نمی خورد، اثاث خانه را خراب نمی کند و یا کف خانه را کثیف نمی کند.

 

دلیل دیگر آموزش جعبه به سگ این است که سگ وارد فضاهایی از خانه، که اجازۀ ورود به آنها را ندارد، نمی شود. آموزش جعبه به سگ، دسترسی او به بقیۀ جاهای خانه را محدود می کند اگرچه دیگر مقررات خانه، از جمله نجویدن مبلمان را یاد می گیرند.

آموزش استفاده از جعبه به سگ

چگونگی آموزش جعبه به یک توله سگ

« گام 1: تولۀ خود را با جعبه آشنا کنید تا آموزش جعبه برای او تبدیل به یک تجربۀ لذت بخش شود»

برای اینکۀ آموزش جعبه برای سگ شما تبدیل به یک تجربۀ آسیب زا نشود، از احساس راحتی او در طول کل این فرایند مطمئن شوید. این کار را می توانید با گذاشتن یک لباس یا پتوی کهنه در کف جعبه انجام دهید تا احساس راحتی کند.

 

اولین باری که یک توله در جعبه می رود، هرگز نباید در جعبه را قفل کرد یا او را تنها گذاشت. این می تواند برای تولۀ شما تبدیل به یک تجربۀ آسیب زا شود و فقط وارد کردن مجدد او به جعبه در دفعۀ بعد را برای شما سخت تر کند.

 

در عوض، با گذاشتن مقداری غذای خشک سگ یا هر غذای دیگری درجعبه، او را وسوسه کنید. وقتی که او برای خوردن غذا وارد جعبه می شود، خیلی زیاد تشویقش کنید. اگر دیدید که برای وارد شدن به جعبه هیچ حرکتی نمی کند بلندش کنید و به آرامی او را در جعبه قرار دهید و در را باز بگذارید. اگر او ترسیده و مضطرب به نظر می رسد، با نوازشش به او قوت قلب بدهید.

 

به محض اینکه چند دقیقه در جعبه آرام گرفت، از او بخواهید که از جعبه خارج شده و پیش شما بیاید. وقتی که پیشتان آمد، با کلمات ساده تشویقش کنید.

بعد از چند بار تمرین داخل رفتن به جعبه و بیرون آمدن مشتاقانه از آن، به محض اینکه کتوجه شدید که تولۀ شما در داخل جعبه احساس راحتی می کند و هیچ علامتی از ترس نشان نمی دهد می توانید به آرامی در جعبه را ببندید.

 

تا زمانی که او با آرامش داخل جعبه بماند، یک دقیقه آن را بسته نگه دارید. پس از آن در را باز کنید و در حالی که او را تشویق و  تحسین می کنید ازاو بخواهید که بیرون بیاید.

 

گام 2: داخل جعبه به سگتان غذا بدهید تا در آن احساس راحتی بیشتری کند

پس از پشت سر گذاشتن اولین مرحلۀ آشنایی سگ با جعبه، انتظار دارید که برای رفتن به جعبه راحت باشد و ساکت در آنجا بماند. مشابه قبل، بهترین ترفند برای وارد کردن مشتاقانۀ یک سگ به داخل جعبه، وسوسه کردن او با غذاست. داخل یک کاسه مقداری غذا بریزید و بگذارید این کار شما را ببیند. بگذارید غذا را بو بکشد .

 

سپس به آرامی کاسه را داخل جعبه قرار دهید.وقتی که توله داخل جعبه قرار گرفت، یاوش در را ببندید ( طوری که وحشت زده نشود ) و بگذارید غذایش را بخورد. احتمالاً غذایش را در داخل جعبه می خورد و فقط زمانی شروع به غر زدن و ناله می کند که غذایش تمام شده باشد.

 

وقتی شروع به غر زدن و پارس کردن کرد، به در جعبه ضربه بزنید و با صدای محکم و آمرانه (اما نه صدای بلند) بگویید «نه».تکرار این کار سبب می شود که او دست از گریه کردن بردارد و در نهایت، به او آموزش دهید که زمان قرار گرفتن در جعبه ناله نکند.

 

گام 3: سگتان را به گذراندن وقت بیشتر در جعبه عادت دهید

حالا به تدریج می توانید مدت زمانی که سگ در جعبه سپری می کند را افزایش دهید. قبل از باز کردن در برای خارج کردنش از جعبه، اگر دیدید که غر می زند صبر کنید تا آرام شود. وقتی که بیرون آمد تشویقش کنید و فوراً او را بیرون ببرید تا خودش را خالی کند. این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید چرا که انسجام در آموزش، ابزار کلیدی موفقیت است.

 

پس از مدتی، سگ شما داخل جعبه احساس راحتی می کند و حتی ممکن است خودش داخل جعبه برود. الان زمانی است که باید مدت زمان ماندنش در جعبه را طولانی کنید، اگرچه باید به یاد داشته باشید که پیش از اینکه او احساس ناراحتی کند، باید برای ساعت هایی که او در جعبه می ماند محدودیت بگذارید.

آموزش استفاده از جعبه به سگ

گام 4: در طول شب یا زمانی که خانه را ترک می کنید، سگ خود را در جعبه بگذارید اما برای مدت زمان طولانی او را در جعبه رها نکنید

سگ نباید تقریبا تمام طول روز را در جعبه اش سپری کند و زندانی کردن یک توله سگ در جعبه اش به مدت طولانی کار درستی نیست. باید به او فرصت قدم زدن و بازی در اطراف را داد.هدف استفاده از جعبه این است که سگ یا تولۀ شما در طول شب و وقتی شما خواب هستید و نمی توانید مراقبش باشید، وقتی نیاز به مسافرت پیدا می کنید و وقتی می خواهید خودش را از چشم بچه ها و مهمان ها پنهان کند، بتواند داخل جعبه از خودش محافظت کند. هم چنین ابزار بسیار مفیدی برای آموزش به سگ خانگی است.

 

شما تا زمان فرا رسیدن برنامۀ بیرون بردن او، می توانید داخل جعبه نگهش دارید و به این ترتیب، توله سگ به این روش به خوبی جواب می دهد چرا که سگ ها به طور طبیعی تمایل به کثیف کردن جای خوابشان را ندارند. او یاد می گیرد که تا زمانی که از جعبه خارج نشده و بعدتر هم تا فرا رسیدن زمان برنامه ریزی شده، خودش را خالی نکند.

آموزش استفاده از جعبه به سگ

آموزش جعبه به سگ را چگونه انجام دهیم؟

به هرحال، آموزش جعبه به یک سگ با آموزش آن به یک توله اندکی متفاوت است. کل این فرایند، بر اساس سن سگ، خلق و خو و تجربیات قبلی می تواند چند هفته طول بکشد. همیشه به یاد داشته باشید که باید صبور و مثبت باشید و در هر مرحله او را بسیار تشویق کنید. آموزش جعبه به یک سگ باید در چند مرحلۀ کوچک انجام شود و شتابزده نباشد.

 

برای آموزش درست استفاده از جعبه به سگ خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- با از رمق انداختن سگ ( مثلاً یک پیاده روی طولانی، توپ بازی و غیره ) و اطمینان از اینکه نیازی به حمام رفتن ندارد، او را برای آموزش جعبه آماده کنید.

 

2- توله ها در طول کل زندگیشان به چیزی عادت نکرده اند در حالی که یک سگ بالغ ممکن است در تمام طول عمرش هیچوقت مجبور نشده باشد که وارد یک جعبه شود.به همین علت، ممکن است زمان طولانی تری طول بکشد تا سگ ها به جعبه عادت کنند. باید صبور و مهربان باشید و برای ایجاد رابطۀ مثبت میان سگ و جعبه تمام تلاشتان را بکنید. سعی کنید در نزدیکی جعبه به او غذا و یا تشویقی و اسنک سگ را بدهید.

 

3- جعبۀ سگ را قشنگ و راحت درست کنید، با یک تی شرت کهنه، چند تا از اسباب بازی سگ را که مورد علاقه اش است و یک پتوی نرم و قشنگ. کلید پذیرش جعبه توسط سگ، راحتی جعبه است. باز گذاشتن در برای اینکه هر وقت دلش خواست برود و بیاید، کمک خواهد کرد.

 

4- وقتی که سگ از بودن در جعبه با در باز احساس راحتی کرد، برای مدت هایی کوتاه شروع به بستن در کنید. تا زمانی که سگ در داخل جعبه آرام بگیرد صبر کنید و بعد به او اسباب بازی یا غذای مورد علاقه اش را بدهید و همین که حواسش پرت شد در را ببندید. بستن در را با بازه های زمانی پنج دقیقه ای شروع کنید و خودتان هم در همان اتاق بمانید یا حداقل در دیدرس او قرار داشته باشید.

 

5- تمرین آموزش جعبه به سگتان را ادامه دهید و به تدریج فاصله های پنج دقیقه ای را افزایش دهید و تا جایی تمرین کنید که بدون غمگین شدن سگتان بتوانید اتاق را ترک کنید.زمانی که سگ شما توانست برای نیم ساعت با آرامش در جعبه بماند، می توانید برای مدت زمان های کوتاهی او را ترک کنید و از خانه بیرون بروید. با صبوری، تمرین و انسجام، سگتان می فهمد که جعبه اش مکان امنی برای اوست نه یک زندان. ممکن است حتی این جعبه به مکان مورد علاقۀ او برای استراحت تبدیل شود.