پارس ناز پورتال

آموزش نگهداری و پرورش کاکتوس

آموزش نگهداری و پرورش کاکتوس

آموزش نگهداری و پرورش کاکتوس 

گیاه کاکتوس حساس نیست و نیاز بـه مراقبت هـای آنچنانی ندارد. این گیاه بسیار زیبا در انواع شکل ها و گل هـای مختلف در بازار یافت می شود. کاکتوس از گیاهان مناسب برای آپارتمان است. معمولاً گیاه سازگاری است و بـه نگه‌داری کمی نیاز دارد. با این حال برخی عادت دارند از کاکتوس مانند گیاهان دیگر نگه‌داری کنند و یک ماه نشده با کاکتوس گندیده مواجه میشوند.

 

در این مقاله با رموز نگه‌داری از کاکتوس آشنا می شویم.معمولاً وقتی کاکتوسی را در گل فروشی می پسندید و می‌خرید، آنقدر از عمر آن در مغازه گذشته کـه دیگر گلدان برایش کوچک شده است. بهتر است در همان مغازه از مسئول فروش در مورد تعویض گلدان سوال بپرسید.

 

گلدانی را انتخاب کنید کـه تنها اندکی از گلدان فعلی بزرگتر باشد زیرا فضای بیش از حد بـه آبیاری بیش از اندازه منجر میشود. اگر مسئول فروش نکته ی خاصی در مورد تعویض خاک بـه شـما نداد، بهتر است بـه جای استفاده از بیلچه و آسیب بـه ریشه هـای گیاه، گلدان را بشکنید و گیاه را بـه طور کامل و یک دست خارج کرده

 

و در وسط گلدان بزرگ تر قرار دهید. سپس دور آن را با خاک پر کنید. خاک گیاه کاکتوس مخصوص است. پس از هر خاکی برای تعویض گلدان استفاده نکنید. بـه گلفروشی ها مراجعه کنید و خاک مناسب کاکتوس خود را تهیه کنید. در غیر این صورت ترکیب خاک و کمی شن و ماسه نیز می‌تواند خاک مناسبی برای گیاه ایجاد کند.

 

پس از تعویض گلدان، مراقبت از کاکتوس ساده ترین کار ممکن است، بـه یا داشته باشید کـه کاکتوس دو فصل دارد، فصل رشد در بهار و تابستان و فصل استراحت در پاییز و زمستان.

آموزش نگهداری و پرورش کاکتوس

خاک گیاه کاکتوس مخصوص است از هر خاکی برای تعویض گلدان استفاده نکنید

 

آبیاری: در طی فصل رشد نیاز کاکتوس بـه آبیاری بیشتر است. با این حال برای آبیاری کاکتوس هیچ برنامه ی مشخصی وجود ندارد و همه ی ی چیز بستگی بـه آب و هوای محل زندگی شـما، خاک و نور دریافتی بستگی دارد. هنگام آبیاری مراقب باشید کـه تمام سطح خاک خیس نشود.

 

دور بعدی آبیاری باید در زمانی باشد کـه خاک کاکتوس کاملا خشک شده باشد. برای اطمینان از خشکی خاک یک خلال دندان را با احتیاط در خاک فرو کنید، اگر خلال دندان نمناک شد، باز هم یکی دو روز صبر کنید. گیاه در فصل استراحت خود تنها چند هفته یک‌بار بـه آبیاری نیاز دارد.

آموزش نگهداری و پرورش کاکتوس

برای آبیاری کاکتوس هیچ برنامه ی مشخصی وجود ندارد

 

کود و نور: در طی پاییز و زمستان هر دو تا سه ماه یک مرتبه بـه خاک کود اضافه کنید. کود مخصوص کاکتوس را از گل فروشی ها تهیه کنید. کاکتوس بـه نور فراوان نیاز دارند. برای عمر مفیدتر، انها را پشت پنجره هـای رو بـه آفتاب قرار دهید. استفاده از نور چراغ ارزش چندانی ندارد.

 

با این وجود مراقب باشید کـه کاکتوس خود را زیر نور آفتاب برشته نکنید. در فصل رشد دمای 32 تا 38 درجه برای کاکتوس کافی است و بهترین دما در فصل استراحت 7 تا 12 درجه سانتیگراد است.

آموزش نگهداری و پرورش کاکتوس

در طی پاییز و زمستان هر دو تا سه ماه یک مرتبه بـه خاک کاکتوس کود اضافه کنید

 

نکات و هشدارها

آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه میشود و متاسفانه هنگامی کـه ریشه کاکتوس بپوسد یا حتی پوسیدگی در آن آغاز شود، دیگر نمی‌توان گیاه را نجات داد.