پارس ناز پورتال

آیا سرمایه‌گذاری در چین لینک توصیه می‌شود؟

آیا سرمایه‌گذاری در چین لینک توصیه می‌شود؟

آیا سرمایه‌گذاری در چین لینک ارزشش را دارد؟ چین لینک از زمان پیدایش خود در سال 2017، عملکرد بسیار خوب و نویدبخشی داشته است. این فناوری، یک پروژه مبتنی بر بلاک چین است که برای ارائه اطلاعات دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند طراحی و ابداع شده است.

 

با توجه به نوظهور بودن این تکنولوژی، سوالی که مطرح می‌شود این است در چین لینک سرمایه‌گذاری کنیم یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال و آشنایی بیشتر با چین لینک، تا انتهای مقاله حاضر همراه ما باشید.

 

چین لینک (Chainlink) چیست و چه کاربردی دارد؟

ایده فناوری چین لینک در سال 2017 و توسط دو متخصص حوزه ارزهای دیجیتال – استیو الیس (Steve Ellis) و سرگئی نظروف (Sergey Nazarov)- متولد شده و توسط یک شرکت فین‌تک راه‌اندازی شد.چین لینک یک شبکه اوراکل (oracle) غیر متمرکز است که بلاکچین را به مجموعه‌های داده‌های دنیای واقعی مانند رویدادها، فیدهای داده و روش‌های پرداختی که بومی بلاکچین نیستند، متصل می‌کند.

 

در این حالت، اطلاعاتی که مبتنی بر بلاکچین نیستند، از طریق یک اوراکل غیر متمرکز به بلاک چین منتقل می‌شوند.چین لینک می‌تواند شکاف بین داده‌های سنتی و آینده فناوری‌های بلاکچین را پر کند. با استفاده از این فناوری، قراردادهای هوشمند می‌توانند با اطلاعات دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند و دسترسی ایمنی به منابع داده‌های ضروری داشته باشند.

 

به این ترتیب، چین لینک ورودی‌ها و خروجی‌های ایمن و غیر مخرب را به یک بلاکچین متصل می‌کند.چین لینک کاربردهای بی‌شماری دارد و از آن می‌توان در مواردی مثل اوراق بهاداری که به داده‌های بازار نیاز دارند یا شرکت‌های بیمه و شرکت‌های زنجیره تامین که به اثبات رویدادها و مهرهای زمانی احتیاج دارند، استفاده کرد. از دیگر کاربردهای مهم چین لینک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

* چین لینک به‌عنوان یک اوراکل غیر متمرکز می‌تواند داده‌های آب‌وهوایی را برای کمک به محاسبه حق بیمه بازیابی کند؛

 

* داده‌های مکانی را برای ردیابی زنجیره تامین در دسترس قرار می‌دهد؛

 

* اطلاعات پرداخت بانکی یا خرده‌فروشی را برای راه‌اندازی یک قرارداد هوشمند بازیابی می‌کند.

 

هدف از اختراع چین لینک چه بود؟

غرض از راه‌اندازی چین‌ لینک، فراهم‌کردن شبکه‌ای از رایانه‌ها برای ارائه داده‌های قابل اعتماد، امن و واقعی به قراردادهای هوشمندی‌ست که بر بستر بلاک چین اجرا می‌شوند. قرارداد هوشمند معاهده‌ای‌ست که در صورت رعایت‌شدن یک سری شرایط خاص اجرا می‌شود. در حال حاضر از این قراردادها در مواردی اعم از ایجاد رمزارزهای جدید تا توسعه دارایی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

آیا سرمایه‌گذاری در چین لینک توصیه می‌شود؟

یکی از مسائلی که در رابطه با قراردادهای هوشمند همچنان حل‌نشده باقی مانده است، این است که اجرای صحیح این قراردادها در گروی استناد به یک سری منابع خارجی از داده‌هاست. چین لینک برای برطرف‌کردن این مشکل پا به عرصه وجود نهاد تا از طریق اوراکل‌ها، پلی بین قراردادهای هوشمند بلاکچین و منابع خارجی داده‌ها قرار بگیرد.

 

هدف هر یک از اوراکل‌های چین لینک این است که داده‌های دقیقی ارائه دهد و برای ارائه این داده‌ها، امتیاز دریافت می‌کند. علاوه بر این، زمانی که گره‌ها از قوانین نرم‌افزار پیروی می‌کنند و اطلاعات مفیدی ارائه می‌کنند، LINK را که رمزارز بومی فناوری چین لینک است، به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

 

چین لینک چگونه کار می‌کند؟

چین لینک برای تسهیل ارتباط بین کاربران خود و منابع خارجی داده‌ها، فرایند اجرای خود را به 3 مرحله مجزا تقسیم کرده است:

 

1. انتخاب اوراکل (Oracle Selection)

کاربران چین لینک ابتدا یک قرارداد SLA (توافق‌نامه سطح خدمات) پیش‌نویس می‌کنند که در ان مجموعه‌ای از الزامات داده مورد نظر مشخص شده است. سپس، نرم‌افزار از این SLA برای تطبیق کاربر با اوراکل‌هایی که می‌توانند داده‌ها را ارائه کنند، استفاده می‌کند. پس از تعیین پارامترها، کاربران SLA را ارسال می‌کنند و رمزارزهای LINK خود را در یک قرار داد Order-Matching سپرده‌گذاری می‌کنند.

 

2. گزارش داده (Data Reporting)

در این مرحله، اوراکل‌ها با منابع خارجی ارتباط برقرار می‌کنند و داده‌های واقعی را که در SLA قید شده است و باید ارائه شوند، جمع‌آوری می‌کنند. سپس، اوراکل‌ها داده‌ها را پردازش می‌کنند و آن‌ها را به قراردادهای در حال اجرا در زنجیره بلاکچین ارسال می‌کنند.

 

3. جمع‌آوری نتایج (Result Aggregation)

آخرین مرحله شامل محاسبه نتایج داده‌های جمع‌آوری‌شده و برگرداندن آن‌ها به قرارداد تجمیع (Aggregation contract) است. قرارداد تجمیع پاسخ‌ها را دریافت می‌کند، اعتبار هر کدام را ارزیابی می‌کند و با استفاده از مجموع تمام داده‌های دریافتی، یک امتیاز وزنی را به کاربر اهدا می‌کند.

 

مزایای چین لینک چیست؟

روند صعودی قیمت چین لینک باعث شده است که توجه معامله‌گران زیادی به آن جلب شود و خرید و فروش چین لینک رونق زیادی داشته باشد. بخشی از این محبوبیت، به آن علت است که استفاده از چین لینک مزایای زیادی را برای کاربران به‌همراه دارد؛ از جمله:

 

چین لینک باعث می‌شود که اتریوم و بیت کوین از سازگاری بیشتری با یکدیگر برخوردار شوند. بانک‌ها و موسسات خدمات پرداخت هم می‌توانند مزایای چین لینک بهره‌مند شوند.از آن‌جایی یکی از اهداف چین لینک، غیر متمرکزسازی قراردادهای هوشمند است، ایمنی و صحت اطلاعات اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند.

 

خوشبختانه فناوری مذکور به‌خوبی از عهده این مهم برمی‌آید.شرکت‌های بزرگی همچون گوگل کلود (Google Cloud)، سوئیفت (SWIFT) و اوراکل از این فناوری استفاده کرده‌اند.با توجه به قابلیت‌ها و اهداف تکنولوژیکی چین لینک، توکن‌های LINK ابزار سرمایه‌گذاری خیلی خوبی هستند.

 

چین لینک سیستم امنیتی بسیار کارآدی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.چین لینک اجرای صحیح قراردادهای هوشمند را تسهیل می‌بخشد و از بروز کلاهبرداری و جعل جلوگیری می‌کند. محیط کاربری چین لینک بسیار کاربرپسند است و افراد به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

آیا سرمایه‌گذاری در چین لینک توصیه می‌شود؟

آیا سرمایه‌گذاری در چین لینک ارزشش را دارد؟

دلایل گوناگونی ممکن است شما را به سرمایه‌گذاری در چین لینک وسوسه کند که دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

 

* کسب سود مالی

* اعتماد و باور نسبت به فناوری زیربنایی آن

 

دلیل شما هر چه باشد، سرمایه‌گذاری روی LINK مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارد؛ اما مزایای آن به‌حدی‌ست که سرمایه‌گذاری در چین لینک را به اقدامی ارزشمند تبدیل کرده است. اول این‌که چین لینک تنها فناوری‌ای است که قراردادهای هوشمند را به داده‌های دنیای واقعی متصل می‌کند؛ بنابراین، به‌اندازه کافی خاص و منحصربه‌فرد هست و به مزیت رقابتی نیاز ندارد.

 

همچنین، بلاکچین قابلیت‌ها و موارد استفاده از قراردادهای هوشمند را تسهیل می‌بخشد و دسترسی آن به داده‌هایی مثل پرداخت‌ها، رویدادهای دنیای واقعی و… را افزایش می‌دهد. اگر چین لینک نبود، این نوع همکاری بدون قربانی‌کردن امنیت و قابلیت اطمینان داده‌ها امکان‌پذیر نبود.

 

به‌علاوه، چین لینک پروژه‌ای بسیار مقیاس‌پذیر است و اصلا دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک گسترش پیدا کند. در این حالت، شما جزء اولین سرمایه‌گذارانی خواهید بود که احساس تکرارنشدنی بخشی از یک فناوری نوآورانه بودن را تجربه خواهد کرد. همه این‌ها موید آن است که سرمایه‌گذاری در چین لینک ارزشش را دارد!

 

علاوه بر آن‌چه گفته شد، تاریخچه قیمت‌های چین لینک نیز آینده‌ای درخشان برای چین لینک را پیش‌بینی می‌کند. در سال 2017 که این فناوری راه‌اندازی شد، عرضه اولیه آن 0.11 دلار ارزش داشت. از آن زمان تا حالا، چین لینک عملکرد مثبتی را از خود نشان داده است و در 10 می 2021 به بالاترین قیمت خود 52.88 دلار رسید. هر چند این روند در حال حاضر نزولی‌ست، اما نباید پتانسیل آن برای شکوفایی و رسیدن به بالاترین ارزش خود (و حتی بیشتر) را نادیده گرفت.

 

چین لینک؛ جوان اما آینده‌دار و قوی

چین لینک یک فناوری نوظهور است که هدف آن ارائه داده‌های دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند است، به‌گونه‌ای که امنیت و صحت داده‌های ضایع نشود. با توجه به عملکرد که از ابتدای پیدایش این فناوری مشاهده شده است، می‌توان ادعا کرد که سرمایه‌گذاری در چین لینک اقدامی هوشمندانه است.

 

اما از آن‌جایی که هر سرمایه‌گذاری خطرات خود را دارد، پیشنهاد می‌کنیم همه تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد قرار ندهید! با توجه به آن‌چه تا این‌جای کار گفته شد، به‌نظر شما چین لینک ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟