پارس ناز پورتال

اثرات زیان بار امواج وای فای روی انسان

اثرات زیان بار امواج وای فای روی انسان

اثرات زیان بار امواج وای فای روی انسان 

در حال حاضر امواج وای فای در همه منازل و مکان های شهری وجود دارد و متاسفانه این امواج برای بدن انسان ها بسیار مضر هستند. سازمان سلامت جهانی گزارشی منتشر کرده است که در آن به تشریح ۱۰ اثر خطرناک و جبران‌ناپذیر «امواج وای‌فای» بر بدن انسان از جمله افزایش امکان ابتلا به سرطان، خنثی‌سازی اسپرم مردان و ناباروری در مردان و زنان پرداخته است.

 

سازمان سلامت جهانی Global Healing Center به تازگی گزارشی منتشر کرده است که به 10 اثر مخرب امواج «وای‌فای» بر روی بدن انسان اشاره دارد.

 

طبق این گزارش، امروزه دسترسی به وای‌فای بسیار آسان است و با یک دستگاه کوچکی به نام مودم می‌توانید از طریق گوشیهای هوشمند و لپ‌تاپ شخصی خود به وای‌فای و از طریق آن به اینترنت دسترسی داشته باشید؛ این دستگاه در عین امکان دسترسی آسان به فضای مجازی و اینترنت دارای آثار مخرب و البته پنهانی است که از طریق امواج تولیدی توسط آن به بدن انسان وارد می‌شود.

 

دستگاه‌های مودم با قابلیت وای‌فای نخستین بار در سال 1997 به بازار عرضه شدند که از همان زمان، دانشمندان و کارشناسان به بررسی و تحقیق در مورد آنها و امواج تولیدی آنها پرداختند؛ تحقیقات به عمل آمده نشان داد که امواج تولیدی توسط این دستگاه آثار مخربی بر روی مغز و بدن انسان به خصوص در کودکان می‌گذارد.

 

البته نتایج به دست آمده، در سالهای اخیر کسب نشده و مدتهاست که گزارشهای متعددی در مورد اثرات مخرب وای‌فای منتشر شده است به عنوان مثال در سال 2008 یکی از کارشناسان امریکایی مقاله‌ای با عنوان «کنترل مغز توسط گوشیهای هوشمند» منتشر کرد که در آن اثرات خطرناک وای‌فای را بازگو کرده بود.

 

گذشته از موارد ذکر شده، گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان از 10 واقعیت خطرناک در مورد امواج وای‌فای دارد که در ادامه به تشریح آن می‌پردازیم:

 

افزایش مشکلات بیخوابی به واسطه وای فای

تا به حال به این توجه کرده‌اید که پس از استفاده از وای‌فای به راحتی نمی‌توانید بخوابید و تنها در تخت به خود می‌پیچید؟ در یک آمارگیری که در سال 2007 به عمل آمد، گزارشهایی منتشر شد که نشان می‌داد بسیاری از افراد از مشکل بیخوابی رنج می‌برند.

 

مطالعات و تحقیقات نشان ‌می‌دهد که امواجی که از وای‌فای تولید می‌شوند از جنس الکترومغناطیس هستند و این امواج بر روی خواب انسانها تأثیر می‌گذارد؛ در سال 2007 در این مورد آزمایشی انجام گرفت به این صورت که تعدادی از افراد را در اتاقی قرار دادند که در معرض امواج الکترومغناطیسی قرار داشتند، در سوی دیگر تعدادی از افراد را در اتاقی قرار دادند که از این امواج به دور بودند.

 

پس از انجام این آزمایش مشاهده شد که آن دسته از افراد که در معرض امواج الکترومغناطیسی قرار داشتند، الگوهای موجی واقع در مغز که مربوط به خواب آنها می‌شود، تغییر کرد و به سختی می‌توانستند بخوابند.

 

گزارشات و تحقیقات نشان می‌دهد که خوابیدن در کنار یک تلفن همراه متصل به وای‌فای یا در آپارتمانی که تعداد زیادی وای‌فای در آن مشغول به کار است، یک بمباران امواج را روی بدن افراد انجام می‌دهد که موجب مشکلات شدید در خواب می‌شود و الگوهای یک خواب آرام و طبیعی را به طور کلی از بین می‌برد.

 

از طرفی بروز مشکلات عمده در خواب، مشکلات اساسی دیگری نیز در پی دارد که از جمله آنها می‌توان به افسردگی و فشار خون بالا اشاره کرد.

 

کاهش رشد کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد که امواج تولید شده از مودمها همچنین اینترنت نسل سوم و چهارم (3G و 4G) بر روی رشد بافتهای سلولی بدن انسان به‌خصوص جنین تأثیر مستقیم می‌گذارد و موجب کاهش رشد آنها می‌شود.

 

پژوهشی در سال 2009 توسط یکی از دانشمندان استرالیایی نشان می‌دهد که امواج الکترومغناطیسی، سنتز پروتئین (محل تولید پروتئین در بدن) را از بین می‌برد؛

 

این دانشمند استرالیایی طی یادداشتی نوشت: «سنتز پروتئین وظیفه تولید پروتئین در بدن را بر عهده دارد که موجب رشد بافتها و سلولهای بدن در کودکان و جوانان می‌شود لذا می‌توان نتیجه گرفت که افراد در این سن و سال بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر از سوی این امواج هستند.»

 

کاهش رشد سلولهای بدن و گیاهان

در سال 2013 گروهی از دانش‌آموزان دانمارکی اذعان داشتند، شبهایی که در کنار گوشیهای موبایلشان می‌خوابند، پس از بیدار شدن از خواب تمرکز لازم را ندارند و نمی‌توانند بر روی درسهایشان تمرکز کرده و آنها را فرا بگیرند؛

 

پس از مطرح شدن این مسئله، تحقیقات بر روی آن آغاز شد و گروهی از دانشمندان این آزمایش را بر روی گیاهان انجام دادند به این صورت که تعدادی از گیاهان را در اتاقی همراه با امواج وای‌فای و تعدادی دیگر را در اتاقی خالی از هر گونه امواجی قرار دادند؛

 

پس از مدتی مشاهده شد که آن دسته از گیاهانی که در معرض تشعشات وای‌فای قرار داشتند، هیچ رشدی نکرده‌اند در حالی که دسته دیگر رشد قابل توجهی داشتند.

 

کاهش عملکرد مغز با امواج اینترنت 3G و 4G

همزمان با اذعان دانش‌آموزان دانمارکی مبنی بر عدم تمرکز لازم پس از خوابیدن نزدیک گوشی موبایل، دانشمندان شروع به تحقیقاتی راجع به اینترنت نسل سوم و چهارم اینترنت کردند که پس از یک سال یعنی در سال 2014 به این نتیجه رسیدند که امواج این نسل از اینترنت خطرناکتر از امواج وای‌فای هستند و موجب کاهش عملکرد مغز می‌شود و فعالیت آن را کم می‌کند.

 

کاهش فعالیت مغز در زنان

گروهی متشکل از 15 زن و 15 مرد برای انجام آزمایشی، داوطلب به تست هوش شدند؛ در ابتدا، تمامی شرکت‌کنندگان در مکانی امتحان دادند که از اشعات و امواج وای‌فای دور بود که این امتحان بدون هیچ مشکل و اثرات پیچیده‌ای برگزار شد.

 

در مرحله بعدی، شرکت‌کنندگان در معرض موجی به طول 2.4 گیگاهرتز از طرف یک وای‌فای قرار گرفتند؛ در هنگام برگزاری این امتحان، عملکرد مغز در همه افراد بررسی شد که پس از این بررسیها مشخص شد که عملکرد مغز زنان حاضر در امتحان به شدت کاهش یافت همچنین از نظر فیزیکی و انرژی لازم نسبت به مردان ضعف داشتند لذا می‌توان گفت که اثرات این امواج بر روی افرادی که بدن نسبتاً ضعیف‌تری دارند، مشهودتر است.

 

خنثی‌سازی اسپرم بدن مردان با امواج وای فای

در گذشته دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که حرارت ناشی از لپ‌تاپها موجب از بین رفتن اسپرم مردان می‌شود اما امروزه تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع تنها به این حرارت ختم نمی‌شود؛

 

تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که امواج ناشی از وای‌فای موجب کاهش حرکت اسپرم در بدن مردان و شکسته شدن DNA می‌شود؛ مطالعات و آزمایشهای انجام شده بر روی بدن انسانها و حیوانات نشان می‌دهد که این امواج اثرات مخربی بر روی اسپرم و ‌‌DNA در مردان دارند.

 

ناباروری در زنان

گزارشها، مطالعات و آزمایشهایی که بر روی حیوانات انجام شده، نشان می‌دهد که برخی از طول موجهای امواج ناشی از وای‌فای موجب عدم تخم‌گذاری آنها می‌شود؛

 

با انجام تحقیقات بیشتر نتایجی به دست آمد که نشان می‌دهد امواج ناشی از وای‌فای، برخی از بافتهای بدن زنان و تخمدانهای آنها را ضعیف می‌کند که این موضوع امکان ناباروری در زنان را به شدت افزایش می‌دهد.

 

دانشگاه کارولینسکای سوئد در سال 2011 گزارشی منتشر کرد که در این گزارش به دو چیز هشدار داده شده است؛ نخست اینکه زنان حامله نباید از دستگاه‌های وایرلس استفاده کنند و از دیگر کاربران این دستگاه‌ها نیز باید دوری کنند.

 

همچنین استانداردهای کشور امریکا و کانادا برای امواج رادیویی و اشعات وای‌فای مناسب نیست و می‌تواند به زنان باردار و جنین داخل شکمشان آسیب وارد کند.

 

افزایش استرس و بیماریهای قلبی

تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که چرا زمانی که به مودم یا گوشیهایی که از نسل سوم و چهارم اینترنت استفاده می‌کنند، نزدیک می‌شوید، ضربان قلبتان تند‌تند می‌زند؟ تا به حال توجه کرده‌اید زمانی که گوشی موبایلتان را در جیب لباستان قرار می‌دهید ضربان قلبتان شدید و نامنظم می‌شود؟

 

آزمایشی در سال 2015 که بر روی 69 نفر به عمل آمد نشان داد که همه این افراد در مواجهه با امواج الکترومغناطیسی عکس‌العمل نشان دادند و تعداد ضربان قلبشان افزایش یافت؛ این افزایش ضربان قلب دقیقاً به زمانی شبیه است که افراد دارای استرس ناشی از برخی عوامل مانند امتحان، کار، تصادفات و … دارند.

 

افزایش امکان ابتلا به سرطان به واسطه امواج وای فای

بحث سرطان ناشی از این امواج بسیار بحث بزرگ و پیچیده‌ای است که هنوز صد‌در‌صد ثابت نشده است اما آزمایشهایی بر روی گونه‌های مختلفی از حیوانات به عمل آمده که نشان می‌دهد، قرار گرفتن در معرض تشعشات وای‌فای می‌تواند امکان مبتلا شدن به سرطان را در آنها افزایش دهد البته مطالعات چندانی در این رابطه به عمل نیامده اما گزارشات از سرطانزا بودن این امواج خبر می‌دهند.

 

آزمایشی در سال گذشته نشان داد که یک دختر 21 ساله بر اثر قرار گرفتن در معرض تشعشات وای‌فای دچار سرطان سینه شد؛ والدین این شخص اذعان داشته بودند که هیچگونه تجربه و سابقه‌ای در داشتن این سرطان نداشتند.

 

با تحقیقات بیشتر بر روی این شخص مبتلا به سرطان سینه مشخص شد که این شخص گوشی موبایل خود را در جیب واقع بر روی سینه خود قرار می‌داده که این سرطان نیز از همانجا رشد کرده و تمام بدن وی را فرا گرفته است.

 

کاهش تولید ماده ملاتونین در مغز و و ال ــ کارنیتین در عضلات و کبد

باید در نظر گرفت که راه‌هایی برای مقابله با این اشعات وجود دارد که البته تنها می‌تواند اثرات آنها را تا حدودی کاهش دهد اما نمی‌تواند به طور صد‌در‌صد اثرات آنها را خنثی کند؛ نخست اینکه امواج وای‌فای موجب کاهش تولید ماده ملاتونین در مغز می‌شود.

 

ملاتونین ماده‌ای است که توسط یک غذه کوچک در مغز تولید می‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند، مقداری از این ماده را می‌توان در برخی از مواد غذایی یافت لذا استفاده از غذاها یا موادی که دارای ملاتونین است می‌تواند تا حدودی از بروز این مشکل جلوگیری کند ضمن اینکه داروی شیمیایی ملاتونین در بازار نیز موجود است.

 

دیگر اثرات مخرب این اشعات کاهش تولید ماده «ال ــ کارنیتین» است؛ ال ــ کارنیتین ماده‌ای است که در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود و وظیفه اصلی آن در بدن،

 

کمک به سوخت و ساز و تبدیل غذا به انرژی است که در برخی مواد غذایی و داروهای شیمیایی یافت می‌شود بنابراین استفاده از مواد غذایی یا داروهایی که دارای ماده ال ــ کارنیتین هستند می‌تواند از بروز این کاهش، جلوگیری کنند.

 

برخی از راه‌های مقابله با امواج وای‌فای

با وجود اینکه ملاتونین و ال ــ کارنیتین تا حدودی می‌تواند اثرات اشعات را کاهش دهد اما نمی‌تواند موجب رد شدن آنها از بدن شوند؛ با توجه به تعداد گوشیهای هوشمند و مودمهای روشن در اطراف خود، به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که این بمب باران امواج را نمی‌توان با مصرف دارو کنترل کرد.

 

پس با این وجود نمی‌توان موجب انسداد ورود این اشعات به بدن شد اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توان با انجام آنها تا حدودی اثرات مخرب و جبران‌ناپذیر آن را کنترل کرد؛ رعایت کردن سه نکته می‌تواند از خطرات و آثار مخرب این امواج را تا حدودی کاهش دهد.

 

نخست اینکه تا جایی که ممکن است گوشی هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت و دیگر دستگاه‌های ارتباطی را نزدیک به بدن خود نگاه ندارید به‌خصوص در مواقعی که می‌خواهید بخوابید؛ دومین نکته این است که به هنگام خواب این وسایل به خصوص مودم خود را خاموش کنید و سوم اینکه از استفاده و نگاه داشتن مودم وای فای خود در اتاق خواب خود به شدت پرهیز کنید.