پارس ناز پورتال

اجرای علی ضیا در برنامه صبحگاهی خوب یا بد

مجموعه : اخبار سینما
اجرای علی ضیا در برنامه صبحگاهی خوب یا بد

اجرای علی ضیا در برنامه صبحگاهی خوب یا بد 

برنامه صبحگاهی شبکه یک روی آنتن رفت در حالی‌کـه علی ضیا هم بـه تیم مجری هـای سال هـای گذشته صبح بخیر ایران اضافه شده بود. برنامه صبحگاهی شبکه یک بعد از سالها با ساختار کاملا متفاوت با اجرای علی ضیا روی آنتن رفت. قسمت اول این برنامه چطور بود، آیا میتوان بـه آن امیدوار بود؟ قسمت اول کـه این طور نشان نمی داد.

 

قسمت اول برنامه «فرمول یک» صبح یکشنبه روی آنتن رفت. همانطور کـه پیش بینی می شد، برنامه در همان قسمت اول نشان داد با ساختار کلیشه ای و یکنواخت «صبح بـه خیر ایران» تفاوت دارد. «فرمول یک» بـه لحاظ ساختار، جنس اجرا، انتخاب وله ها، انتخاب تیتراژ و… اثری شاداب و قابل قبول است

 

و می‌تواند خیلی زود مخاطبان صبحگاهی را برای تماشا مجاب کند. البته هنوز برای هرگونه اظهارنظری درباره این برنامه خیلی زود است. باید قسمت هـای بعدی را با دقت رصد کنیم تا بتوانیم نظری کلی درباره اش بدهیم. منتها در همین قسمت اول، تکلیف خیلی چیزها در برنامه روش شد. اولین قسمت برنامه را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم.

اجرای علی ضیا در برنامه صبحگاهی خوب یا بد

نوآوری در تیتراژ

«فرمول یک» برای تیتراژ ابتدایی، از کلیشه هـای رایج برنامه صبحگاهی فاصله گرفته و بـه جای رفتن سراغ خانواده هـای شهری و روستایی یا آدم هایی کـه صبح بـه صبح، چراغ مغازه شان را روشن میکنند، کار جوان پسندانه تری ارائه کرده و دست روی خوانندهای گذاشته کـه این روزها بین جوانان خیلی طرفدار دارد.

 

حامد همایون آهنگی بـه نسبت شاد برای تیتراژ برنامه خوانده و در کل از همان ابتدا می شود فهمید کار، حال و هوایی کاملا جوان پسند دارد.

 

اجرای پرایراد

شوخی بی جا: هنوز قضاوت درباره سبک و سیاق اجرای ضیا در این برنامه کمی زود است. اما او در قسمت اول خیلی تلاش کرد کـه هرطور شده خودش را شاداب و بامزه نشان دهد و دقیقا در همین نقطه دچار اشکار شد. او چندان روی اجرایش مسلط نبود و شاید فراموش کرده بود برای اجرای یک برنامه صبحگاهی باید چه کاری انجام دهد.

 

در ابتدای برنامه تولد مرتضی احمدی را تبریک گفت و بدون هیچ دلیلی، روی موج شبکه هـای اجتماعی سوار شد و با لحن شوخی، بحث سن و سال آیت الله جنتی را بـه میان کشید و گفت کـه مرتضی احمدی از آیت الله جنتی یک سال بزرگتر بوده. البته برای این‌کـه صحبتش را موجه جلوه دهد، این شوخی را بـه نقل از علیرضا برازش، مدیر شبکه یک تعریف کرد.

 

روخوانی اشتباه: در آیتم مرور سرخط هـای خبر، علی ضیا زمان خواندن یکی از سرخط ها اشتباه کرد. در خبری راجع بـه این‌کـه مصر، میـــخواهد لقب پایتختی را از قاهره بگیرد، پایتختی را طوری ادا کرد کـه انگار منظورش یک پایتخت است در صورتی کـه منظور جمله این بود کـه مصر میـــخواهد لقب پایتخت بودن را از قاهر
بگیرد و این دو تا با هم زمین تا آسمان تفاوت دارند.

 

عدم تسلط روی سوژه: در بخش خبرها، ضیا بـه جای رفتن سراغ سوژه هـای جدید، دست روی خبری بسیار قدیمی گذاشت. خبری درباره این‌کـه هر کسی اگر فقط یک ساعت در روز هم کار کند، شاغل محسوب میشود. این خبر، بسیار قدیمی است و در حال حاضر اصلا ارزش خبری خاصی ندارد.

 

او بدون این‌کـه در جریان باشد الان زمان آمارگیری است و رییس مرکز آمار درگیر فرآیند گردآوری آمار است، با او تماس گرفت و گفت کـه میـــخواهد راجع بـه مسئله یک ساعت کار صحبت کند.

اجرای علی ضیا در برنامه صبحگاهی خوب یا بد

امیدعلی پارسا گفت کـه مشغول کارهای سرشماری است و تازه ضیا یادش افتاد قضیه از چه قرار است. پارسا نزدیک بـه 10 دقیقه راجع بـه سرشماری حرف زد و بعد در جواب بـه سوال ضیا گفت کـه پاسخ دادن بـه آن زمان زیادی می برد و بهتر است بگذارند برای وقتی دیگر. اما نهایتا پاسخ کوتاهی داد.

 

میان برنامه هـای جذاب

«فرمول یک» برای میان برنامه هایش کاملا نوآورانه وارد عمل شده. حتی در بخش آشپزی، بـه جای این‌کـه یک میز بگذارد و صبحانه آموزش دهد، آشپز برنامه را بـه خانه افراد می فرستد. آشپز در می زند و می گوید از برنامه «فرمول یک» آمده ام برایتان صبحانه درست کنم. بعد بـه همراه اعضای خانواده شروع میکنند بـه درست کردن صبحانه.

 

در یکی از میان برنامه ها، دو جوان هستند کـه میگویند می خواهند سفر کنند منتها هیچ پولی ندارند. ماشینی آن ها را سوار می کند و سفرشان شروع می شود. احتمالا قصه این سفر هر روز ادامه خواهدداشت.

 

دکور متفاوت، اما خالی

دکور برنامه «فرمول یک» با این‌کـه کاملا ساده است و زیاد از رنگ و طرح خاصی برایش استفاده نشده اما باز هم در مقایسه با فصل هـای قبلی «صبح بخیر ایران» جوان پسند است. دیگر از مبل و صندلی یا گل و گلدان ها خبری نیست. از رنگ هـای ملایم استفاده شده و در طرح،

 

یک خورشید هم بـه عنوان نشانه صبحگاهی بودن برنامه در آن دیده میشود. با این حال دکور یک مقدار هنوز خلوت است و شاید جای یک چیزهای داخل آن کم است.

 

آیتم ثابت خبرخوانی

هنوز آیتم هـای ثابت برنامه دقیقا مشخص نشده اند اما در قسمت اول، بخشی بـه اسم مرور سرخط خبرها وجود داشت کـه بـه نظر میرسد بـه صورت ثابت جزیی از برنامه باشد. البته در این بخش، اخبار خیلی زیادی مرور نشد. صرفا چهار تا سرخط خبر روی مونتیور قرار گرفت و علی ضیا حدود یکی دو دقیقه راجع بـه هر کدام صحبت کرد.

 

برعکس سایر برنامه هـای صبحگاهی، خبری از مرور اخبار سایت ها و نشریات نبود و بـه نظر میرسد این حذف، کاملا هوشمندانه صورت گرفته. بـه هر حال، رضا رشیدپور در برنامه «حالا خورشید» شبکه سه بخش مهمی از برنامه را بـه این مهم اختصاص می دهد و رفتن «فرمول یک» بـه این سمت و سو کار عاقلانه ای نیست.

 

با این حال اما اگر قرار است بخشی برای مرور سرخط خبرها وجود داشته باشد، باید خیلی کاملتر از این باشد کـه فقط چهار تا خبر روی مونیتور قرار بگیرد.

اجرای علی ضیا در برنامه صبحگاهی خوب یا بد

ریتم هنوز معلوم نیست

درباره تندبودن یا کندبودن ریتم برنامه هنوز دقیق نمی شود اظهارنظر کرد. در قسمت اول، برای این‌کـه ادای دینی بـه مجریان قبلی برنامه «صبح بخیر ایران» انجام شود در بخش مهمی از برنامه، از اقبال واحدی، رحمان نظام اسلامی و علی درستکار دعوت شده بود تا بیایند و بخشی از برنامه را بـه رسم قدیم اجرا کنند.

 

صحبت ها و خاطره بازی هـای آنها آنقدر طولانی شد کـه جای چند آیتم را گرفت. بنابراین در روزهای آینده بـه نظر می رسد کـه جای این بخش توسط چند آیتم دیگر پر شود و بـه همین نسبت ریتم اصلی مشخص شود.

 

متوسط رو بـه بالا

غیر از اجرای علی ضیا کـه هنوز روی فرم قرار نگرفته و تلاش میکند خودش را بیش از اندازه شاداب و سرحال نشان دهد، «فرمول یک» برنامه بـه نسبت استانداردی بـه نظر میرسد. منتها همانطور کـه گفتیم هنوز با یک قسمت نمیشود راجع بـه آن قضاوت کرد.

 

طبیعتا در روزهای آینده باید بخش هـای مختلف را دید تا بتوان بـه یک تعریف جامع درباره آن رسید. بـه زودی آنالیز دقیق تری از این برنامه منتشر خواهیم کرد.