پارس ناز پورتال

احکام خروج زن از خانه و نظر مراجع درمورد آن

مجموعه : مذهبی
احکام خروج زن از خانه و نظر مراجع درمورد آن

احکام خروج زن از خانه و نظر مراجع درمورد آن 

خروج زنان از خانه منوط به اجازه شوهر هست, در دین اسلام درمورد خروج زنان از خانه احکام خاصی وجود دارد که نظر مراجع را درمورد آن در زیر می‌خوانید. زن و شوهر با قرار داد ازدواج, دستمزد و تکالیف مختلفى نسبت ‏به یکدیگر پیدا مى‏ کنند.

 

فراهم سازی خرج خانواده در دستمزد اسلام, تعهدى یک جانبه هست و زن در این اساس هیچ تکلیفى ندارد. ولیکن زن نسبت به مرد تعهداتی دارد که باید همه ي وقت به تعهداتش پای بند باشد.

 

موضوع اجازه از شوهر مبحثی هست که همه ي وقت مورد سوال بانو ها هست که تا چه حد باید برای بیرون رفتن و فعالیت هاي خود از شوهر اجازه بگیریم؟ در این مقاله به این سوال جواب می‌دهیم.

 

خانواده یک واحد کوچک اجتماعى هست که امثال اجتماع بزرگ نیاز به رهبر و سرپرست دارد. قرآن مجید تصریح کرده که مدیریت خانواده بر عهده مرد هست; الرّجال قوّامون على النّساء; مردان سرپرست و عهده دار امور زنان میباشند.«1»

 

گرچه منظور از سرپرستى و مدیریت, استبداد و زورگویى نیست, بلکه منظور, اداره امور و هدایت زندگى و تأمین معیشت هست. این موقعیت به دلیل خصوصیات جسمى و روحى مردان هست مثل; داشتن بنیه بدنى و نیروى جسمى و غلبه قوه تفکر مدیریتى بر نیروى عاطفه.

 

از طرفى تعهد او در مقابل زن و فرزندان نسبت به پرداخت خرج‏ هاى زندگى و پرداخت مهر, این حق و در واقع مسئولیت را به او مى دهد که وظیفه سرپرستى بر عهده او باشد. گرچه ممکن هست زنانى, بر شوهران خود امتیاز داشته باشند, ولى قوانین به تک تک افراد نظر ندارد, بلکه نوع انسان و کلى را در نظر مى گیرد.«2»

 

ریاست‏ شوهر بر خانواده با عنایت ‏به ضرورت وجود مدیر و سرپرست در هر تشکل و جامعه ‏اى, یک ریاست ادارى هست نه استبدادى و هرگز زن, ملزم به پیروی از مرد در امور شخصى او نیست.

 

فتاوای مراجع درمورد خروج از خانه
مدیر بودن مرد به معناى اسیر بودن زن در دست وى نیست تا بتواند به مد نظر خود عمل کند. در تمام مدیریت‏ها مدیر نباید خود را بى نیاز از شور و مشورت بداند. زن و شوهر با قرارداد ازدواج, دستمزد و تکالیف مختلفى نسبت ‏به یکدیگر پیدا مى‏ کنند. زن نسبت به مرد تعهداتی دارد که باید همۀ وقت} به تعهداتش پای بند باشد.

 

1. امام خمینى «ره»; در مطلق استمتاعات «بهره مندى‏هاى جنسى» و خروج زن از خانه باید پیروی از شوهر باشد. زنى که امور واجب بر خود و دستمزد شوهر را رعایت نکند, ناشزه هست, ولى ترک پیروی از شوهر در مواردى که بر زن واجب نیست, باعث نشوز وى نمى شود. بنابراین اگر زن از خدمات خانه

 

و خواسته‏ هاى شوهر که مربوط به کامیابى در امور جنسى نمى شود, مثل جارو کردن, خیاطى, آشپزى یا حتى آب دادن و پهن کردن رختخواب خوددارى کند, نشوز شمرده نمى شود.«3»

 

آیة الله مکارم شیرازی «دام ظله»; در مواردی پیروی از شوهر لازم نیست که با انجام اموری مثل واجبات «حج واجب, صله رحم نسبت به پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم», فراگرفتن احکام اسلام مثل رفتن به مسجد و امثال آن, تهیه کالاها ضروری خانه در حالیکه مجبور باشد, شرکت در انتخابات و تظاهرات هاي ضروری و همین طور در مورد مراجعه به طبیب مخالفت کند

 

2. آیة الله بهجت «ره»; زنى که عقد دایم شده, نباید بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود و باید خود را براى هر لذتى که او مى خواهد تسلیم نماید و بدون پوزش شرعى از نزدیکى کردن او جلوگیرى نکند.«4»

 

3. آیة الله خامنه اي «دام ظله»; تا زمانی که زن به خانه شوهر نرفته هست, در خروج از خانه نیاز به اجازه شوهر ندارد.«5»

 

4. آیة الله مکارم شیرازی «دام ظله»; در مواردی پیروی از شوهر لازم نیست که با انجام اموری مثل واجبات «حج واجب, صله رحم نسبت به پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم», فراگرفتن احکام اسلام مثل رفتن به مسجد و امثال آن, تهیه کالاها ضروری خانه در حالی‌که مجبور باشد, شرکت در انتخابات و تظاهرات هاي ضروری و همین طور در مورد مراجعه به طبیب مخالفت کند.«6»

 

5. آیة الله سبحانی «دام ظله»; زنی که عقد دائمی شده نباید بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود یا کاری را در خارج خانه انتخاب کند; مگر برای نیازمندی هاي جزئی که با دستمزد زوج و شئون او منافات نداشته باشد. در عین حال شوهر نباید از خروج زن برای ملاقات پدر و مادر و ارحام در حد معمول پیشگیری کند.«7»

 

نتیجه
پیروی از شوهر در هر حال میتواند, به تغییر رفتار همسر منجر شود و موجب قرب زن به خدا میشود, و همین طور, از هم پاشیدگی خانواده پیشگیري میکند. امام راستگو «علیه السلام» در حدیثی چنین زنی را اینگونه ستایش می‌کند ;سه زن, خدا عذاب قبر را از انها بر می دارد و با حضرت فاطمه «درود الله علیها» دختر محمد «صلی الله علیه و آله»

 

محشور می‌شوند; زنی که بر غیرت همسرش صبر کند, و زنی که بر سوء اخلاق همسرش صبر کند, زنی که مهرش را به همسرش ببخشد, خدا در ازای هر واحد از آن ثواب هزار شهید میدهد و برای هر واحد از آن ثواب یک سال پرستش مینویسد.«8» پس پیروی پذیری منافع نهفته اي دارد که جز با فرمانبردار بودن حاصل نمی‌گردد.

===========================

 

پی نوشت ها;
1. سوره نساء, آیه34.
2. تفسیر همانند, جلد 3, صفحه 370.
3. تحریرالوسیله, جلد 2, صفحه 305.
4. سایت آیة الله بهجت«ره».
5. پایگاه آگاهی رسانی آیة الله خامنه اي«دام ظله».
6. پایگاه آگاهی رسانی آیة الله مکارم شیرازی«دام ظله».
7. پایگاه آگاهی رسانی آیة الله سبحانی «دام ظله».
8. وسایل الشیعه جلد15, صفحه 37.

منابع;
تفسیر همانند, آیة الله مکارم شیرازی«دام ظله».
تحریرالوسیله, امام خمینى«ره».
پایگاه آگاهی رسانی مراجع عظام.