پارس ناز پورتال

ادوبی کانکت، بیگ بلو باتن، الوکام؛ کدام‌یک بهترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین است؟

ادوبی کانکت، بیگ بلو باتن، الوکام؛ کدام‌یک بهترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین است؟

با شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، بسیاری از برنامه‌ها و اموری که نیاز به تجمع افراد بود، به تعطیلی موقت سپرده شد. استادیوم‌های ورزشی، سینماها، کارگاه‌های آموزشی و حتی مدارس و دانشگاه‌ها. از آنجایی که جهان در هیچ پایه‌ای، از ابتدایی تا آموزش عالی، نمی‌توانست آموزش را تعطیل کند دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش‌ها تصمیم به برگزاری کلاس از راه دور گرفتند.

 

این امر ملزم به وجود یک نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین بود. بسیاری، ادوبی کانکت را برگزیدند. عده‌ای نیز (در ایران بسیار کم) از بیگ بلو باتن استفاده کردند. در این میان پلتفرم‌های ایرانی هم یا به تازگی روی کار آمدند و یا آنهایی که قبلا فعال بودند، به محبوبیت رسیدند. یکی از آنها الوکام نام دارد.

 

با اینکه می‌توان گفت کرونا در جهان رو به کاهش است، اما به‌هیچ‌عنوان منظور این نیست که شرایط کاملا مطلوب است، واکسیناسیون 100 درصدی در جوامع انجام شده و دیگر هیچ خطری مردم را تهدید نمی‌کند. قطعا هنوز برای زدن این حرف خیلی زود است. لذا همچنان نیاز به آموزش از راه دور حس می‌شود که مستلزم نرم‌افزارهای مخصوص اینکار است.

 

در این مقاله، قصد داریم سه نرم‌افزار ادوبی کانکت، بیگ بلو باتن و الوکام را با یکدیگر مقایسه کنیم. تا آخر مطلب با ما همراه باشید. البته زیاد به بیگ بلو باتن نپرداخته‌ایم و همین ابتدای کار می‌گوییم که نسب به دو برنامه دیگر، با اختلاف زیاد بازنده است.

 

مقایسه الوکام، ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن

قبل از هرچیز، درابتدا بیایید شرایط را تحلیل کنیم. اولین و مهم‌ترین مسئله این است که ادوب کانکت و بیگ بلو باتن به صورت قانونی، در ایران ممنوع هستند. چرا که شرکت‌های سازنده آنها ملزم به پیروی از خط مشی‌های سیاسی آمریکاست و با توجه به تحریم‌ها، به صورت قانونی قابل خریداری نیستند.

 

مثلا ادوبی کانکت در ایران، قابل دانلود از طریق گوگل پلی استور نیست. بنابراین از این نظر، الوکام نسبت به دو برنامه دیگر برتری دارد و استفاده از آن بدون دردسر است. اما تنها ملاک و معیار این نیست. حال، کمی به توضیح این سه محصول می‌پردازیم.

 

آیا معلم، مدرس یا استادی هستید که به دلیل شیوع COVID-19، مجبور است در خانه کلاس‌های ویدئویی برگزار کند؟ اگر بله، پس به دنبال نرم افزار خوبی هستید که دارای رابط کاربری مستقیم و ابزارهای کارآمد باشد. با خواندن این مقاله، بینشی پیدا خواهید کرد که در انتخاب نرم‌افزار مورد نظرتان، به شما کمک خواهد کرد.

 

ادوبی کانکت، محصولی عظیم و مجموعه کاملی از امکانات موردنیاز برای همکاری آنلاین، آموزش آنلاین، ایجاد کلاس مجازی ، اشتراک گذاری دسکتاپ (ریموت ویو)، کنفرانس ویدیویی و همکاری از راه دور است. در این برنامه، همه اتاق‌های جلسه به صورت “کانال” تنظیم شده‌اند و هر کانال، فقط برای اعضای خود قابل دسترسی است.

 

نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین: بیگ بلو باتن، یک راه‌کار نرم افزاری است که به شما امکان می‌دهد با حداکثر 2 پردازنده و اتاق‌های نامحدود، ملاقات‌های مؤثری داشته باشید. با ویژگی‌های موجود در این نرم افزار، می‌توانید تماس‌های تلفنی، ارائه‌ها و جلسات زنده، ایجاد کلاس آنلاین و… همه را با استفاده از یک پلتفرم نرم افزاری انجام دهید.

 

الوکام، کاملا روی فعالیت آموزشی تمرکز دارد. اگر ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن را پلتفرم‌های ویدیو کنفراس با امکانات کلاس آنلاین در نظر بگیریم، الوکام خود کلاس آنلاین است. شاید از نظر چیدمان UI، الوکام تفاوت چندانی با ادوبی کانکت نداشته باشد. چت باکس، ویدیو باکس و… در سمت راست تصویر و باکس اصلی تدریس که قیمت عمده‌ای از مانیتور را به خود اختصاص داده است.

ادوبی کانکت، بیگ بلو باتن، الوکام؛ کدام‌یک بهترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین است؟

اما جامعه هدف الوکام، صنعت آموزش ایران است و خدمات خود را معطوف به دانش آموزان، دانشجویان، آموزگاران، دبیران، اساید، مدارس، موسسات آموزشی، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های آزاد و… کرده است. اگر بخواهیم از ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن در یک عبارت، به عنوان یک نرم افزار برگزاری وبینار یاد کنیم، الوکام را ی کلاس کامل آنلاین خواهیم نامید.

 

انصافا هم امکانات کاملی دارد که شاید دو برنامه دیگر آنها را داشته باشند، اما در مقایسه با آنها، الوکام بسیار مسئله را ساده گرفته و استفاده از آنها را بسیار راحت کرده است. اما چرا به عنوان یک دانشجوی ایرانی ترجیح می‌دهم از الوکام استفاده کنم؟ به چند دلیل:

 

چرا الوکام نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین بهتری نسبت به ادوبی کانکت و بیگ بلو مانتن است؟

اگر مدیر یک مؤسسه آموزشی هستید، لطفا به درددلی که به نمایندگی از همکلاسی‌ها و هم‌دانشگاهی هایم می‌نویسم توجه کنید. البته شاید من از آن به عنوان درددل یاد کنم، اما شما آن را نوعی انتقاد درنظر بگیرید و اگر نظر، آرامش، آسایش و پیشرفت دانشجویان برایتان اهمیت دارد (که مطمئنیم دارد)، برای رفع این مشکل اقدام کنید. بستر آن فراهم است.

ادوبی کانکت، بیگ بلو باتن، الوکام؛ کدام‌یک بهترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین است؟

جناب مدیر، بارها در میان کلاس صدا قطع شده است و استاد حاضر نبوده مطلب را تکرار کند. این امر به خاطر این است که سرور‌های ادوبی کانکت در خارج از کشور قرار دارد و در شرایطی ساخته شده است که آنها دسترسی به شبکه 5G دارند، از اینترنتی با سرعت فوق‌العاده بالا برخوردارند و ISP هایی مانند AT&T دارند.

 

ایجاد ترافیک بین ISP های ایرانی که سرعت خوبی ندارند با سرورهای ادوبی کانکت، علاوه بر قطعی صدا، مشکلات فراوان دیگری نیز به وجود می‌آورد که در این مقال نمی‌گنجد اما بدانید که اوضاع برای دانشجویان سخت است.

 

یکی دیگر از این مشکلات، نحوه تایپ فارسی است که ادوب کانکت از تایپ فارسی پشتیبانی نمی‌کند و این نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین، پرسیدن سوال را برای ما دانشجویان به یک کابوس تبدیل کرده‌است. مثلا برای نوشتن حرف “ی” باید کلید ترکیبی SIHFT+X را فشار دهیم تا عبارت را درست تایپ کنیم. الوکام واقعا این مشکلات را ندارد!!

 

مشکل اساتید با ادوبی کانکت

جناب رئیس محترم دانشکده، ما در بار علمی و نبوغ اساتید خود شک نداریم. آنها از بارعلمی بسیار بالایی برخوردار هستند و در امر تدریس نیز الگوهایی بی‌مثال هستند که همین امر انها را به استاد تبدیل کرده‌است.

 

اما با استفاده از تخته سیاه یا وایت برد!! عده‌ای از اساتید ما در دوره کهن‌‌سالی قرار دارند و نمی‌توانند با تکنولوژی آنطور که باید، همراه شوند. در دوره‌های کار با رایانه که برایشان گذاشته می‌شود، فقط کار با موس و کیبود را آموزش می‌بینند و حتی آن را هم نمی‌توانند خیلی خوب به خاطر بسپارند.

ادوبی کانکت، بیگ بلو باتن، الوکام؛ کدام‌یک بهترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین است؟

ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن برنامه‌‌های خوبی هستند و امکانات کلاس آنلاین خوبی هم دارند؛ در این موضوع شکی نیست. اما اساتید برای ایجاد کلاس مجازی، برگزاری یک سوال و جواب ساده، اشتراک گذاری دسکتاپ یا نمایش تخته وایت برد مجازی، باید مسیری را طی کنند که شاید برای ما در 3 ثانیه قابل انجام باشد، اما برای یک استاد 62 ساله فرایندی پیچیده است.

 

ما دوست داریم و نیاز داریم که استادمان تمرکز کامل خود را روی تدریس بگذارد و دغده‌ای از بابت برگزاری و مدیریت کلاس نداشته باشد. پیشنهاد ما الوکام است. رابط کاربری بسیار ساده و از آن مهم‌تر منوی فارسی، به‌راحتی این موضوع را برطرف می‌کند.

 

مقایسه موارد فنی

مواردی که گفته شد، گوشه‌ای از مقایسه این سه نرم‌افزار از نظر کابرد برای صنعت آموزش ایران بود. اما حالا می‌خواهیم آنها را از نظر موارد فنی و فاکتور‌های دیگر نیز بررسی کنیم.

 

نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین: قیمت

استفاده از بیگ بلو باتن رایگان است. ادوب کانکت 55 دلار به ازای هرماه تعرفه دارد. تعرفه الوکام نیز به ظرفیت انتخابی بستگی دارد. ظرفیت استاندارد، کلاس 30 نفره است که به ازای هر ماه 190 هزار تومان قیمت داد. کمتر از 8 دلار!! لطفا فریب رایگان بودن بیگ بلو باتن را هم نخورید!! البته هر سه نرم‌افزار نسخه دموی رایگان دارند. در دانشگاه ما از نسخه دموی ادوبی کانکت استفاده می‌شود. یک نسخه از این مقاله را برای رئیس دانشکده‌مان ایمیل خواهم کرد.

 

پشتیبانی

درمورد ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن، پشتیبانی را فراموش کنید. همانطور که گفته شد، در ایران نمی‌توان به صورت قانونی از این برنامه‌‌ها استفاده کرد. پس تکلیف پشتیبانی روشن شد. اما دفتر الوکام در همین خیابان میرداماد تهران خودمان قرار دارد. پشتیبانی فارسی!! چه برای دانش‌آموزان و چه برای اساتید.

 

راحتی در استفاده

نه تنها اساتید کهن‌سال، بلکه دانش‌آموزان خردسال، مادران میان‌سالی که تصمیم به ادامه تحصیل دارند، دانش‌آموزان ابتدایی که هنوز به دروس انگلیسی نرسیده اند و… نیز باید بتوانند به سادگی از پلتفرم آموزشی استفاده کنند. در این مورد نیز الوکام برنده است.

 

سخن نهایی

هدف از نگارش مقاله حاضر، اصلا این نبوده است که ادوبی کانکت یا بیگ بلو باتن را در مقابل الوکام ناکارآمد نشان دهد. نیازی به اینکار نیست، زیرا کاربران الوکام در اولین استفاده‌شان، خودکار به این نکته پی خواهند برد. ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن برنامه‌هایی کاربردی با امکانات فراوان هستند اما در ایران کاربرد آنچنانی ندارند و فقط به نوعی کالای لوکس محسوب می‌شوند.

 

بیایید کمی مهربانانه‌تر برخورد کنیم. ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن برنامه‌های خوبی هستند اما بهترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین در میان این سه پلتفرم و برنده این مقایسه، بدون شک الوکام است. البته با توجه به شرایط حاکم بر نظام آموزشی، اینترنت و سایر شرایط موجود.

 

منکر این قضیه نیستیم که دو نمونه خارجی با محدودیت‌ها و مشکلات فراوانی در این مسابقه شرکت کرده‌اند اما به هرحال، همه چیز به نفع الوکام است.شما میتوانید جهت هرگونه سوال یا درخواست سامانه برگزاری کلاس یا جلسات آنلاین الوکام و تست سامانه با شماره تماس 02191070314 تماس حاصل فرمایید.