پارس ناز پورتال

استفاده از پرده در منازل منسوخ خواهد شد

استفاده از پرده در منازل منسوخ خواهد شد

استفاده از پرده در منازل منسوخ خواهد شد 

پرده ها همیشه بعنوان حفاظی برای جلوگیری از نور آفتاب به درون خانه ها استفاده می شده است و اکنون تکنولوژی شیشه هایی تولید کرده است که خودشان تیره می شوند. پرده ها را فراموش کنید، یک تیم از دانشمندان دانشگاه هاروارد پنجره خلاقانه جدیدی تولید کرده اند که فقط با فشردن یک کلید می تواند به سرعت روشنایی محیط را از ابری به روشن یا حالت های دیگر تبدیل کند.

 

 اگرچه پنجره های قابل تنظیم چیز جدیدی نیستند، اما این پنجره هوشمند با موارد قدیمی متفاوت است، به طوری که بر واکنش های الکتروشیمیایی استوار است. پنجره های قابل تنظیم قبلی نسبتاً گران هستند.دیوید کلارک، یکی از پدید آورندگان این فناوری می گوید که پنجره قابل تنظیم جدید آنها از علم هندسه برای تنظیم شفافیت پنجره بهره می گیرد. این پنجره یک گزینه بسیار ارزان تر است.

 

موضوع شگفت انگیز در مورد این پنجره تغییر شفافیت آن در زمان یک ثانیه است.این پنجره خاص از یک ورقه شیشه ای یا پلاستیک تشکیل شده که بین الاستومترهای نرم و شفاف (پلیمر لاستیک مانند) قرار گرفته و با یک روکش از نانوسیم های نقره پوشانده شده است.اما این نانوسیم ها برای پخش کردن نور بسیار کوچک هستند، بنابراین کلارک و همکارش ساموئل شیان برای به کار انداختن آن یک ولتاژ الکتریکی اعمال کردند.

 

با انجام این کار نانوسیم ها در هر طرف از شیشه تحریک شده و شروع به حرکت به سمت یکدیگر می کنند، این عمل باعث فشرده شدن الاستومتر نرم می شود.نانوسیم ها به طور غیر یکنواخت بر روی سطح قرار گرفته اند و همچنین الاستومتر نرم نیز به صورت غیر یکنواخت تغییر شکل می دهد. وقتی این اتفاق روی دهد نور پخش شده و شیشه تیره می شود.

 

شیان می گوید که این فناوری مشابه یک برکه یخ زده است. به گفته او، ” اگر برکه یخ زده صیقلی باشد شما می توانید طرف دیگر یخ را ببینید، اما اگر یخ به شدت ناصاف باشد طرف دیگر آن دیده نمی شود. ”این دو نفر خاطر نشان می کنند که میزان صیقلی بودن الاستومتر به میزان زیادی به ولتاژ الکتریکی بستگی دارد. اگر پنجره ای می خواهید که کاملاً تیره باشد باید ولتاژ بیشتری در مقایسه با حالت نسبتاً ابری اعمال کنید و بالعکس. (تیرگی بیشتر، ولتاژ بیشتر).

 

کلارک می گوید فناوری آنها بیشتر یک پدیده فیزیکی است تا یک واکنش شیمیایی، به همین دلیل به طور بالقوه ارزان تر است و به طور قطع روش ساده تری برای دستیابی به پنجره های قابل تنظیم است.روش این دو نفر اجازه می دهد تا فناوری آنها برای پروژه های معماری بزرگ تر قابل ارتقاء باشد، به ویژه به این دلیل که در پروژه های بزرگ تر نانوسیم ها می توانند کنده شده یا بر روی الاستومتر پخش شوند.

 

در ضمن، این گروه در حال کار بر روی تولید نسخه های باریک تر الاستومترها هستند. این نوع الاستومترها به ولتاژ پایین تری نیاز دارند و برای تجهیزات الکترونیکی استاندارد گزینه مناسب تری محسوب می شوند.دانشگاه هاروارد یک درخواست ثبت اختراع برای این فناوری به اداره ثبت اختراع ارسال کرده است.

 

همچنین این دانشگاه اخیراً درگیر لایسنس های بالقوه مربوط به صنعت تولید شیشه بوده است.این پژوهش در ژورنال Optics Letters انتشار یافته و بودجه آن توسط بنیاد ملی علوم تامین شده است.