پارس ناز پورتال

اشتباهات آرایشی و بهداشتی خانم ها

اشتباهات آرایشی و بهداشتی خانم ها

اشتباهات آرایشی و بهداشتی خانم ها 

خانم ها باید مراقب عده ای از کارهای روزمره خود باشند,عده ای از کارهای بـه ظاهر عادی می‌توانند برای ما مضر باشند. ضدعفونی کننده‌ی دست را در کیفتان قرار می‌دهید و در یک سرویس بهداشتی عمومی بـه هیچ چیز دست نمیزنید و بـه دنباله‌روی از قاعده‌ی ۵ ثانیه‌ای فکر هم نمی‌کنید.

 

اما وقتی کـه نوبت عادت آرایشی شما می‌شود، فرصت خوبی است کـه نادانسته در معرض عفونت‌هـای باکتریایی، قارچ و غیره قرار گیرید. دریابید کـه کدام یک از معدود رازهای آرایشی فقط بد هستند یا صرفا خطرناک و چگونه باید آن را از خود دور کنید.

اشتباهات آرایشی و بهداشتی خانم ها

اجازه میدهید کـه مو در شانه‌ جمع شود
حکم: مشمئز کننده اما بی ضرر

از دست دادن ۱۵۰ تار مو در روز طبیعی است و بسیاری از تارهای مو گیر افتاده در شانه باقیمانده‌ی محصولات زیبایی، چربی طبیعی موی سر و پوست مرده است. هرچند برای درمان یک شانه‌ی کرکی نیاز نیست اما در حالت موی شما تاثیر می‌گذارد. دکتر فرانسیسکا فوسکو، استادیار بالینی پوست در بیمارستان مونت سینای در نیویورک میگوید: این تجمع مو در شانه میتواند مو هـای تازه شسته شده شما را چرب کند.

 

راه‌حل: فوسکو می‌گوید از یک شانه‌ی دیگر یا انگشت‌هایتان برای برای بیرون آوردن مو هـای گیر افتاده در برس روزانه خود استفاده کنید و شانه را حداقل یک بار در ماه در مخلوطی از آب و شامپو بشویید « هرچند کـه طبیعی یا پلاستیکی باشد».

 

پدهای پنبه‌ای و اسفنج‌ها را جلوی آیینه دستشویی نگه می‌دارید
حکم: مشمئز کننده اما بی‌خطر

کری پترسون، متخصص پزشکی داخلی در نیویورک می‌گوید: زمانی کـه سیفون توالت را بکشید، ذرات کوچک باکتری در هوا پخش میشود و روی سطوح در معرض حمام می نشیند، قطعا نمی‌خواهید اسفنج هـای پنبه‌ای یا هر چیز دیگری کـه مستقیما روی صورتتان قرار میدهید بـه این روش آلوده شود. هر چند بعید بـه ‌نظر میرسد کـه بـه این طریق دچار عفونت شوید اما کاملا غیر بهداشتی است.

 

راه‌حل: در توالت را هنگامی کـه سیفون توالت را می‌کشید ببندید تا در محیط پخش نشود و اسفنج‌هـای پنبه‌ای را در کمد یا کشو و یا ظروف دربسته نگهداری کنید.

 

لیف صورت را در حمام نگه می‌دارید
حکم: مشمئز کننده اما بی‌ضرر

رانلا هیرچ متخصص پوست در بوستون می‌گوید: بخار و رطوبت حمام، خشک شدن لیف صورتتان را در بین هر بار استفاده از آن دشوار میکند و رطوبت زمینه پرورش باکتری و قارچ را فراهم می‌کند. اگرچه بعید بـه نظر میرسد عفونی شود اما شستن صورت با چنین لیفی تقریبا برای پاکیزگی مضر است.

 

راه‌حل: بعد از هر بار استفاده، لیف را با صابون ضد باکتری و آب گرم بشویید. سپس اجازه دهید کـه خشک شود و آن را در مکانی با تهویه مناسب نگه دارید مانند کشوی میز عسلی «کابینت حمام شما در هر زمانی کـه دوش میگیرید رطوبت زیادی می‌گیرد». برای محافظت بیشتر از لیف در مقابل باکتری‌ها،

 

لیف صورت ضد میکروبی با رشته‌هـای بافته شده نقره را در نظر بگیرید. هرچند کـه همچنان باید آن را تمیز کنید اما رشد باکتری در آن کمتر است.

 

کرم صورت را با انگشت بر می‌دارید
حکم: خطر عفونت

اگر دستتان را در کرم فرو ببرید، کرمتان را میکروبی، چرب و آلوده میکنید و بالطبع صورتتان نیزآلوده میشود. بـه‌گفته‌ی هرش، حتی اگر دست‌ها و صورتتان را درست قبل از پخش کردن کرم تمیز کنید، دوباره فرو بردن دست در کرم تهدیدی برای سلامت پوست است.

 

اگر کرم را روی لکه‌هـای آکنه و یا تبخال بمالید و بعد دوبار انگشتان را بـه درون ظرف ببرید، کرم با باکتری آلوده خواهد شد. بـه‌گفته‌ی او هرچند کـه بعید است کـه آکنه‌ی باکتری موجب تاول دیگری شود اما همچنان احتمال یک تاول تبخالی دیگر وجود دارد.

 

را‌ه‌حل: همواره قبل از این کـه هر نوع محصولی را روی پوستتان بـه‌کار ببرید دست‌هایتان را بشویید و از یک کاردک پلاستیکی یا اسفنج پنبه‌ای استفاده کنید برای این کـه مقدار کمی از کرم را بـه روی کف دستتان بیرون بیاورید.

 

شانه‌هـای آرایشی خودتان را نمی‌شوئید
حکم: خطر عفونت

اگر بـه‌ندرت برس‌هـای آرایشی خود را تمیز میکنید، وقتی کـه انها روی پوستتان میکشید آرایش بیشتری میکنید. پترسون میگوید: برس‌ها آلودگی، چربی و میکروب را بـه همراه دارند و شما آن را روی پوستتان می‌مالید. حداقل، این عادت بد میتواند حفره‌هـای پوست را مسدود کند و موجب تاول شود و در بدترین حالت، خط چشم و برس سایه آلوده میتواند بـه عفونت‌هـای شدید مانند چشم صورتی منجر شود.

 

راه حل: فوسکو میگوید، حداقل یک بار در هفته، برس‌هایتان را با اسپری مخصوص برس کـه ضد باکتریایی است، تمیز کنید. محصولات لب و چشم را در اولویت قرار دهید، زیرا آن‌ها بیشتر میتوانند ناقل میکروب‌ها باشند.

 

در حمام از لیف گیاهی استفاده می‌کنید
حکم: خطرناک برای سلامتی

اگر آن لیف را در حمامی مرطوب آویزان ‌کنید، لایه‌بردار شما بستری مناسب تولید مثل کپک‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌هایی و شامل انواع خطرناکی مانند باکتری‌هـای کروی می‌باشند. پترسون میگوید: این باکتری‌ها بـه طور طبیعی روی پوست وجود دارد اما وقتی وارد پوست شود بـه یک مشکل حاد بدل میشود.

 

اگر شما زخمی باز داشته باشید یا این کـه پوستتان را با لیف خراشیده باشید، باکتری میتواند وارد پوست شود و موجب عفونت گردد. حتی اگر اجازه دهید در فواصل استفاده کردن‌ها خشک شود، محققان نشان دادند کـه این نوع لیف میتواند نوعی از باکتری کـه موجب جوش پوستی بـه نام فولیکولیت شود را پناه دهد، کـه موجب برآمدگی‌هـای قرمز خارش دار در اطراف فولیکول‌هـای مو میشود.

 

راه‌حل: لیف گیاهی را کنار بگذارید. پترسون میگوید، در عوض سلول‌هـای مرده‌ی بدن را با دست و با استفاده از لایه‌بردار شستشوی بدن پاک کنید. صابون تازه و شستشو دهنده‌ی بدن لهستانی میوه‌ای لایه بردار براق را امتحان کنید.

 

از تیغ یکدیگر استفاده میکنید
حکم: خطرناک برای سلامتی

قرض گرفتن تیغ همسرتان ابدا اشکال ندارد، درست است؟ اشتباه میکنید. پترسون میگوید: اشیای تیز کـه میتواند پوست را ببرد بزرگترین خطر برای سلامتی‌اند. تیغ‌ها می‌توانند انتقال دهنده‌ی ویروس‌هایی مانند هپاتیت B و C و تبخال باشد. عفونت‌هـای باکتریایی مانند فولیکولیت و عفونت‌هـای باکتریایی مانند MRSA، از جمله بیماری‌هایی هستند کـه سخت درمان می‌شوند

 

و تهدید کننده‌ی زندگی هستند. حتی اگر تیغ شخصی شما دچار مشکل شود و یا آنکه بـه طور طولانی مدت آن را داشته باشد، چون‌‌کـه باکتری‌ها و قارچ‌ها میتوانند روی آن رشد کنند.، می‌تواند بـه همان اندازه خطرناک باشد پترسون میگوید: اگر شما پوستتان را ببرید، کـه با یک تیغ کهنه‌ی کند احتمال بریدن بیشتر است، می توانید دچار عفونت شوید.

 

راه‌حل: تیغ شخصی خود را داشته باشید و از آن بـه‌درستی مراقبت کنید. تیغ شخصی خود را بعد از هر بار استفاده با آب بشویید و اجازه دهید در محیط خارج از حمام بـه‌ طور طبیعی خشک شود. فوسکو می‌گوید: آن را بـه‌صورت عمودی در لیوانی نگهداری کنید یا در فنجانی مکنده نگهداری کنید تا آب بـه پایین بریزد.

 

هنگامی کـه تیغ خشک میشود، لبه‌هـای تیغ را برای محافظت از آلودگی‌هـای توالت بپوشانید. اگر روزانه اصلاح میکنید، حداقل هر دو هفته یک‌بار تیغ را عوض کنید، در نتیجه تیز خواهد ماند و احتمال کمتری دارد کـه برنده باشد.

 

در مغازه‌هـای آرایشی و بهداشتی قبل از خرید، محصولات را امتحان میکنید
حکم: خطرناک برای سلامتی

استفاده از ابزار یک‌بار مصرف برای دور کردن میکروب‌هـای مرموز از لب‌ها و پلک‌ها کافی نیست. بـه‌گفته‌ی فوسکو، شما نمیتوانید مطمئن باشید کـه همه ی ی از مقررات پیروی میکنید و محصول را مستقیما دست نمی‌زنند یا دستشان را در آن فرو نمی‌برند. حتی اگر رژ لب تستر را با یک اسفنج پنبه‌ای استفاده کنید، میتواند ناقل ویروس‌هایی از قبیل سرماخوردگی معمولی تا تبخال باشد.

 

بدون هیچ اغراقی: تحقیقات انجام شده در دانشگاه روآن در نیوجرسی آشکار کرد کـه تستر‌هـای آرایشی معمولاً دربرگیرنده‌ی میکروب‌هـای باکتریایی، باکتری‌هـای ریوی و حتی باکتری‌هـای روده‌ای می‌باشند.

 

راه‌حل: فوسکو می‌گوید: تستر‌ها را فراموش کنید و نمونه‌هـای رایگان را بخواهید. بسیاری از شرکت‌هـای آرایشی محصولاتی با سایز کوچک برای نمونه تولید می‌کنند. اگر باید امتحان کنید، از فروشنده بخواهید کـه سطح محصول را در ابتدا با الکل پاک کند و لایه بالایی آن را بتراشد. آن را روی گردن و یا مچ دستتان بـه‌جای صورتتان امتحان کنید و بعد آن را سریع بشویید.

 

مو هـای بینی خود را با موچین بر می‌دارید
حکم: خطرناک برای سلامتی

پترسون میگوید کـه، هر چند کـه راه‌حل آسانی بـه‌نظر میرسد اما از بین بردن مو هـای بینی با موچین ایده‌ای بد است. اگر موچین شما تمیز نباشد، میکروب‌ها را در تماس مستقیم با غشای مخاطی قرار می‌‌دهید کـه خیلی سریع برای جریان خون شما اشکالاتی بـه‌وجود می‌آورد.

 

موضوع دیگر این است کـه مو هـای بینی میکروب‌ها را بـه دام می‌اندازند. با از بین بردن این موها، شما بیشتر خود را در مقابل بیماری‌هـای رایج مانند سرماخوردگی آسیب‌پذیر میکنید.

 

راه‌حل: آراسته باشید اما موها را با موچین بر ندارید. با دستگاه موزن پاک‌سازی کنید قبل از آن دستگاه را الکل بزنید و بـه اندازه‌کافی تمیز کنید تا این کـه دیگر موها خارج از بینی قابل مشاهده نباشد. بـه‌گفته‌ی پترسون، برای این کـه امن‌تر باشد، از دستگاه موتوری موزن بینی استفاده کنید درنتیجه احتمال کمتری دارد کـه دچار بریدگی و خراش شوید.